Inschattingen / Reacties centralisten.

Auteur Topic: Inschattingen / Reacties centralisten.  (gelezen 3422 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Gepost op: 2 februari 2004, 17:16:29
Waarschijnlijk kan dit leiden tot een discussie zonder einder en bovendien is dit heel erg per cemntralist en per situatie verschillend. Ik heb vanmiddag zelf echter aan den lijve ondervonden hoe slecht het kan gaan.

Ik reed vanmiddag over de A2 vanuit Maastricht richting Eindhoven en zag ter hoogte van Grathem aan de overzijde een auto in de sloot liggen met nog iemand erin. Meer zag ik op dat niet. Ik besloot door te rijden en bij de volgende afrit te keren. Gezien de positie van de auto (achterstevoren en schuin in de sloot) besloot ik om op voorhand in elk geval de politie te bellen.

Ik heb dus in eerste instantie 0343-535353 gebeld (rechtstreeks nummer KLPD meldkamer in Driebergen). Hier werd niet snel genoeg geantwoord. Omdat er mogelijk toch een slachtoffer zou kunnen zijn besloot ik dan toch maar 112 te bellen.

"Goedemiddag 112 Alarmcentrale wie wilt u spreken?" Door schade en schande wijs geworden (geen kleine plaatsen noemen maar altijd een grote stad in de buurt antwoordde ik "De politie van Roermond alstublieft". Na een doorverbinding kwam er uit de hoorn "Brandweer Venlo". Aaaaaaaaahhhh ik vroeg politie :(. Mgoed dan maar de brandweer. Dus ik duidelijk lokatie en situatie doorgegeven: "A2 Westbaan, Eindhoven richting Maastricht nabij Grathem, Hectometerpaaal 211.1. Daar ligt een auto in de sloot met nog iemand erin. Of deze persoon gewond is weet ik niet".

De centralist van de brandweer stelde hierop de ambulance en politie in kennis". Omdat ik daarna aangaf nog twee kilometer te moeten rijden besloot hij mij aan de lijn te houden tot ik ter plaatse was. Bij het ongeval aangekomen heb ik de automobilist aangesproken en gevraagd of hij gewond was. Hij zie van niet. "Geen last van uw nek of rug meneer?", waarop het slachtoffer antwoordde "Alleen wat last van m'n nek maar dat valt denk ik wel mee".

Omdat sommige mensen letsel vreselijk kunnen relativeren besloot ik dat de centralist de ambulance toch maar door moest laten komen dus ik deeldde hem in duidelijke bewoordingen mee: "1 Slachtoffer, klaagt over lichte pijn in de nek, slachtoffer zit niet bekneld en zit in het voertuig, daar laat ik hem voorlopig ook zitten."

Wat de centralist van de brandweer me toen vroeg vond ik echt het toppunt: "Meneer wilt u het slachtoffer vragen om uit het voertuig te komen, dan krijg ik straks in elk geval niet van de ambulance door dat ze er toch een beknelling van maken".

Ongelooflijk en onverantwoord
als je het mij vraagt. Maargoed op zo'n moment doe je wat je door professionele hulpverleners gevraagd wordt en dus liet ik de man uitstappen. Op datzelfde moment kwam de politie al aanrijden en heb ik het ongevalletje overgedragen.

Zonder ook maar een woord met het slachtoffer gewisseld te hebben riepen ze al over de porto "Limburg, geen slachtoffers, betrokkene staat buiten het voertuig. We hebben geen ambulance of assistentie meer nodig".  

Uiteindelijk is er dus niet naar de nek van de man gekeken. Als ie morgen toch met nekklachten naar de huisarts gaat en wél wat blijkt te hebben kan ik er in elk geval niks aan doen....


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2004, 17:28:07
Tja, dat is inderdaad wel een schrijnen voorbeeld. :-[
Zullen we er maar van uit gaan dat de meeste centralisten en agenten proffesioneler reageren? ;)

Christian


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2004, 09:42:07
Ik zou me bijna plaatsvervangend in een hoekje gaan staan schamen :-\  :-\

The Chief


sandra cornelissen

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2004, 00:46:41
Hallo collega's,

Een duidelijk voorbeeld van hoe de samen werking gaat tussen verschillende disciplines.
Laten we van ons eilandje afkomen en iets van elkaar leren ipv schuchter naar elkaar kijken en dan ook nog een oordeel over elkaar hebben.

Groeten Sandra C.


Smitfire

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2004, 04:36:30
Wees in ieder geval blij dat je in de juiste regio uitkwam. Ik had vanmiddag 3 x een liftmonteur aan de bel (RAC HAAGLANDEN) met de vraag of de brandweer Maastricht wilde gaan voor een liftinsluiting. Hij was de tweede keer al boos dat hij mij weer hoorde; kun je je voorstellen hoe hij de derde keer klonk toen hij weer de RAC Haaglanden ipv RAC Limburg aan de bel kreeg........??? Lekker doorverbonden :'(


Tankje

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2004, 00:54:36
Tja ik ken het  Haren lijkt ook heel veel op Haarlem.
Hoeveel meldingen ik niet uit Haren krijg................
Het is een schande, maar de (melder)klant is de dupe.

groetjes uit Haarlem ongeveer 137 Km vanaf Haren
 ;)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2004, 01:43:17
Tja ik ken het  Haren lijkt ook heel veel op Haarlem.
Hoeveel meldingen ik niet uit Haren krijg................
Het is een schande, maar de (melder)klant is de dupe.

groetjes uit Haarlem ongeveer 137 Km vanaf Haren
 ;)

Laat staan dat je zegt dat er brand is in het dorpje Haren (ligt ook bij Oss in Brabant)

Of dat er een ernstig ongeval is gebeurd op de provinviale weg bij IJsselstein.... "Heeft u een wegnummer of straatnaam mevrouw?"Nee geen idee, ik zie alleen een hectometerpaaltje.... Blijkt het in Limburg te zijn....
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2004, 00:24:26
Op AmbulanceNet heb ik nog een verhaal gepost wat ook heel erg schrijnend is. Wellicht dat de centralist gelijk had, maar dan nog. Ik denk dat een melding van iets voelen knappen toch vrij serieus te nemen is. ::)
De link: http://www.ambulancenet.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=400

Christian