Rode Kruis

Auteur Topic: Rode Kruis  (gelezen 13916 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ehbo´er quinten

• Forum gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 29 april 2008, 21:05:44
Weet je Hulst te liggen, nou dat ligt echt in ´´ the middel of now where´´, ik zit nu al dik een half jaar bij het NRK , en heb al tientallen keren op een EHBO post gestaan, ik heb in totaal 3 slachtoffers moeten helpen, en dat was dan een pleisterje plakken(meer mag ik niet zeggen in verband met geheimhoudingsplicht).

En ik geef jullie zeker gelijk, ik mag absoluut geen slachtoffers alleen helpen, maar dat ik niet een officieel EHV'er van het NRK ben is toch echt niet waar. Maar mijn leidinggevende heeft dat nog is nagevraagt (bij een of andere hoge piet) en die zij dat dat juridish gewoon kon, en dat ook met de verzekering geen problemen zijn.

Groeten Quinten

q300r_bc2

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 29 april 2008, 21:18:41
(meer mag ik niet zeggen in verband met geheimhoudingsplicht)

Als je geen namen of andere tot personen herleidbare informatie geeft is er echt niemand die er bezwaar tegen zal hebben als je vertelt welke handelingen je uitgevoerd hebt hoor. Als EHV'er heb je geen (wettelijke) geheimhoudingsplicht zoals bijvoorbeeld artsen die hebben. Als je dit zo opschrijft geef je een beetje de indruk dat je dingen gedaan hebt die je niet zou hebben mogen doen (voorbehouden handeling of zo) ;)

Begrijp overigens de gedachtengang zoals deze eerder in dit topic naar voren kwam wel: als minderjarige ben je niet handelingsbevoegd en zijn volgens de wet jouw ouders verantwoordelijk voor jouw handelen. Stel nu dat jij iets helemaal verkeerd doet, simpelweg omdat dat geen onderdeel was van het door jou behaalde diploma (geen eenheidsdiploma, want daar ben je te jong voor) zouden jouw ouders en het NRK een flink probleem kunnen hebben. Dat maakt het niet jouw fout (je wist waarschijnlijk niet beter), maar wel een probleem voor het slachtoffer.
Maar dat is allemaal puur theoretisch :)

Jouw opmerking dat je het onzin vindt dat je als 12-jarige geen SIGMA-lid kunt worden zul je m.i. echt moeten herzien. Bij een echte inzet heb je te maken met omstandigheden die jij waarschijnlijk niet kunt handlen. Met alle respect: waarschijnlijk is de ALS-koffer zwaarder dan jijzelf.. Maar erg goed dat je nu al erg enthousiast bent, want dan heb je iets om naar uit te kijken O0

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 30 april 2008, 05:16:28
Toch grappig dat men kennelijk verschillende verhalen te horen krijgt over dit onderwerp bij dezelfde instanties. Ook wij hebben dit tot in de puntjes uitgezocht als afdeling en kwamen tot hetgeen ik in mijn vorige reactie schreef. Ach ja, ik denk dat iedere afdeling het voor zich moet uitmaken.

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #23 Gepost op: 1 mei 2008, 17:44:11
Hoe de officiele regeling binnen het NRK is weet ik niet, aangezien er zo veel verschillende verhalen de ronde over doen. Ik weet wel hoe het in onze afdeling gaat.
Als je hier als nieuwe EHV'er binnen komt, ongeacht je leeftijd (of je nou 16 of 60 bent) dan sta je altijd met 3 personen op post. 2 Ervaren hulpverleners en jij als onervaren hulpverlener. De onvervaren EHV'er doen dan alle hulpverleningen, waarin hij/zij begeleid word door een van de ervaren EHV'ers. Die ervaren EHV'er springt dan bij als de onervaren EHV'er niet meer weet wat hij doen moet. In het geval van een stoornis in de vitale functies zal de ervaren hulpverlening de behandeling doen en assisteert de onervaren hulpverlener.
Na de inzet neemt de coördinator Noodhulp contact op met de meest ervaren EHV'er van die dag om te vragen hoe het ging. Wanneer de coördinator van mening is dat de nieuwe hulpverlener rijp is om als volwaardig EHV'er op post te staan dan mag deze dat ook.

Bij onze afdeling van je vanaf 10 jaar bij de jeugd. Met 15 jaar kun je beginnen aan je basisdiploma Eerste Hulp, zolang je maar 16 bent als je examen doet. Zo gauw je je basisdiploma hebt stroom je door naar de "volwassenen." Dat is bij ons zo geregeld omdat de jeugd en de "volwassenen" in 2 verschillende dorpen zitten (wel binnen de zelfde afdeling). De lessen die aan de echte jeugd gegeven worden zijn wat betreft niveau niet goed genoeg voor iemand van 15 jaar en ouder. (Bij ons iig ;-) )
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Gast48368

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 3 mei 2008, 12:04:37
Weet je Hulst te liggen, nou dat ligt echt in ´´ the middel of now where´´, ik zit nu al dik een half jaar bij het NRK , en heb al tientallen keren op een EHBO post gestaan, ik heb in totaal 3 slachtoffers moeten helpen, en dat was dan een pleisterje plakken(meer mag ik niet zeggen in verband met geheimhoudingsplicht).

En ik geef jullie zeker gelijk, ik mag absoluut geen slachtoffers alleen helpen, maar dat ik niet een officieel EHV'er van het NRK ben is toch echt niet waar. Maar mijn leidinggevende heeft dat nog is nagevraagt (bij een of andere hoge piet) en die zij dat dat juridish gewoon kon, en dat ook met de verzekering geen problemen zijn.

Groeten Quinten

Ik zit hier met verbazing te lezen......Quinten, moet jij ipv pleisters plakken en andere narigheid meemaken, niet gewoon kind zijn, en hutten gaan bouwen, voetballen, achter de playstation, enz enz? Met alle respect, ik vind dit echt niet kunnen. Ik vind dat de volwassen mensen je hier ook tegen moeten beschermen, waaronder je ouders, die leidinggevende en die andere hoge piet .
Je kunt nog zo enthousiast zijn, en graag willen, ik als moeder zou zeggen, nog ff wachten totdat je ouder bent (moet je bijv ook als je je rijbewijs wilt halen, enz enz)

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 3 mei 2008, 19:55:02
ik denk als zijn leidinggevende vinden dat hij er klaar voor is dat iemand van zijn leeftijd best mee kan. op straat kan hij ook geconfronteerd worden met een reanimatie en dan maak mij het niet uit als hij nou 12 jaar is of 24 als hij weet hoe hij moet handelen. Ik heb ook het verzoek gekregen van een groep als ze mee mogen op een grote inzet en sta daar niet afwijzend tegenover.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 3 mei 2008, 21:55:51
op straat kan hij ook geconfronteerd worden met een reanimatie en dan maak mij het niet uit als hij nou 12 jaar is of 24 als hij weet hoe hij moet handelen.

Natuurlijk kan de handelwijze hetzelfde zijn, maar een 12jarige krijgt waarschijnlijk meer gevolgen ná de reanimatie dan een 24jarige, dus ik denk dat het wel degelijk uitmaakt...

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 3 mei 2008, 22:02:40
ja dan zo je moeten gaan kijken hoe kinderen omgaan met traumatisch ervaringen en daar zullen we allerlei wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan zijn.

Kanarie

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 3 mei 2008, 22:13:59
Ik ben getraumatiseerd door alle zelfbedachte regeltjes over leeftijden, inzetcriteria, verplichte lesuren diploma-eisen en valse beloftes van mijn voormalige jeugd- en colonne-coördinatoren, dus laat ik me er na deze bijdrage maar lekker buiten houden, want ik kan me er nog steeds over opwinden.
Hoewel ik 12 jaar wel heel erg jong vind om zelfstandig EHBO-diensten te draaien! Ik bedoel, in Jeugd-EHBO-A zul je wel heel bekwaam zijn en ik weet van mezelf dat je als jongere de dingen het beste oppikt en ook het beste onthoudt in vergelijking met de dingen die je later leert... Maar Jeugd-EHBO-A is alleen in de grote lijnen gelijk aan het Eenheidsdiploma, niet gelijkwaardig eraan! Dus ik vraag me af hoe degene die jou inzet, dat in zijn hoofd heeft m.b.t. aansprakelijkheid en risico voor jou en voor je slachtoffer.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #29 Gepost op: 4 mei 2008, 22:37:07
Ik denk dat 16 jong genoeg is om op inzet te gaan... Daarvoor lijkt me geen goed idee.
Arts  www.alphalog.nl