Rode Kruis

Auteur Topic: Rode Kruis  (gelezen 13917 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #30 Gepost op: 4 mei 2008, 22:45:31
Ik denk dat 16 jong genoeg is om op inzet te gaan... Daarvoor lijkt me geen goed idee.
Afhankelijk van hoe die persoon is ingesteld. Iemand die in zijn leven al veel heeft meegemaakt kan misschien eerder inzetten draaien dan iemand die zelfs nog nooit een splinter heeft gezien. Soms zie ik EH verleners  van 20 of ouder waarbij ik mij afvraag wat zij op post doen omdat ze er gewoon neit klaar voor zijn
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #31 Gepost op: 4 mei 2008, 22:55:17
Afhankelijk van hoe die persoon is ingesteld. Iemand die in zijn leven al veel heeft meegemaakt kan misschien eerder inzetten draaien dan iemand die zelfs nog nooit een splinter heeft gezien. Soms zie ik EH verleners  van 20 of ouder waarbij ik mij afvraag wat zij op post doen omdat ze er gewoon neit klaar voor zijn

Kijk daar heeft Mrpddnos ook een punt, er zullen ook volwassenen zijn die niet geschkt zijn om op een post te staan waar een 16 jarige dat dan veel beter kan.
Wordt er eigenlijk wel gekeken of iemand geschikt is, kwa vaardigheden? Ongeacht leeftijd?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #32 Gepost op: 4 mei 2008, 23:25:56
Dat zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen (en in sommige gevallen inzetleiders), maar daar moet je dan wel genoeg voor opgegroeid zijn. En tja, de ene is daar met 16 klaar voor, de ander met 20... Maar je moet ergens een grens stellen (ik zou 'm op 16 leggen)......
Arts  www.alphalog.nl

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 5 mei 2008, 01:28:16
Ik heb er persoonlijk niets op tegen wanneer een B-jeugd bij mij op post staat. Maar dan zeker niet als volwaardig EH verlener. Kleine dingetjes mag die best doen, maar de complexere dingen laat ik een B-jeugd echt niet aan beginnen.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 5 mei 2008, 08:42:23
ik vindt dat je iemand rustig op de post kan zetten met die leeftijd en ten tweede heb je dan ook altijd je post bezet wat ik eigenlijk toch een groot voorstander van ben.

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 5 mei 2008, 11:39:31
ik vindt dat je iemand rustig op de post kan zetten met die leeftijd en ten tweede heb je dan ook altijd je post bezet wat ik eigenlijk toch een groot voorstander van ben.
Ik sta persoonlijk liever alleen op post dan met een B-jeugd die het mentaal niet aan kan.

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 10 juni 2008, 17:58:01
Vind dit erg grappig om te lezen. Ik was ooit ook wat jong en een erg entousiaste (jeugd) EHBOer, en dat heeft uit eindelijk er wel toegeleid tot wat ik nu ben. Maar als ik met name die laatste posten lees dan zou ik zeggen, laat die jongens/meisjes lekker. Een beetje moreel in deze tijd kan geen kwaad. Alsof men iedere week aan het reanimeren is of ik weet niet wat voor schokkende ervaringen er allemaal zijn. Laten we eerlijk zijn, het is niet allemaal bepaald ER. Mocht er nou inderdaad een reanimatie voorkomen of wat dan ook, maak dan vooraf een plan wat je met je jeugdige teamleden doet. Dat dat vooraf vast ligt, net als wat je moet doen bij een brand.
Iemand van 15/16 kan redelijkerwijs wel iets aan. Iemand van 12 is inderdaad een ander verhaal. Als je nou bedenkt dat er meiden en jongens van 16 aan de MBO niv 3 vig / niv 4 vpk opleiding gaat beginnen staat dat in verhouding met deze discussie wel iets aan de scheve kant. Tjonge jonge was even weg van weggeweest van het forum maar het begint weer te kriebelen.

Vind het erg leuk om te lezen, soms zo herkenbaar O0 Dit was in mijn actieve EHBO periode al een hotitem hahaha.

Casbuur

• Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 11 juni 2008, 13:08:37
Bij mijn afdeling is het geregeld dat je alleen mag "kijken" als je nog geen eenheidsdiploma hebt. Dus degene die geen eenheidsdiploma hebben die krijgen een speciaal hesje met Stagiare. Zo kunnen alle mensen zien dat hij/zij nog niet volledig bekwaam is volgens geschrift. Nadat je je eenheidsdiploma hebt, kan je al diensten gaan lopen en handelen. Maar meestal proberen we het eerste jaar nog een ervaren hulpverlener ernaast te zoeken. Zelf had ik ook een keer dat ik, na 2 maanden mijn eenheid te hebben gehaald, alleen stond op een dienst. Nu heb ik een paar jaar mijn diploma, en wordt als een ervaren iemand gezien, ook al ben ik 19. Zelf hebben we nu ook bij de B opleiding delen van de eenheid meegenomen om de jeugd beter voor te bereiden. Ook het reanimeren. Ze hoefden het niet als ze niet willen, maar ze deden het gemiddeld beter dan de eenheid herhalers. Hierdoor stimuleren we de jeugd om door te gaan en ons beter te helpen tijdens zo'n "stage".

wrd frank

• Gast
Reactie #38 Gepost op: 12 juni 2008, 07:51:38
Bij ons mag de jeugd met sommige inzetten mee lopen.
Ze krijgen dan een bodywarmer aan.
En lopen met een ervaren koppel mee. En kunnen vragen stellen.
De slachtoffers vinden het vaak ook leuk om te antwoorden.
Het is namelijk lastig om de jeugd vast te houden. Want als ze hun B diploma hebben zijn ze 13 of 14. (uitzondering 15)
en dan moeten ze tot hun 16de jaar wachten tot ze hun eenheid mogen gaan doen en inzetten mogen draaien.
Door ze mee te laten lopen laat je zien wat het rode kruis allemaal doet. En motiveer je ze om er bij te blijven en hun eenheid te gaan halen.

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 12 juni 2008, 10:42:23
Door ze mee te laten lopen laat je zien wat het rode kruis allemaal doet. En motiveer je ze om er bij te blijven en hun eenheid te gaan halen.

Het Rode Kruis wil toch verjongen? Hoe kun je verjongen als je niet laat zien wat de jeugd allemaal doet? De jeugd betrekken bij de dingen die wij doen is de beste manier om ze vast te houden. Meedraaien tijdens inzetten is, in mijn ogen, een belangrijk deel daarvan. Kleine behandelingen kunnen zij best uitvoeren. De complexere dingen is natuurlijk voor de ervaren EHV'er.

Hoe wil je de jeugd vasthouden als ze nooit eens iets doen mogen? Dit stimuleert hen totaal niet om te blijven.