Incident op het water: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Auteur Topic: Incident op het water: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden  (gelezen 15710 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 5 oktober 2009, 15:35:55
Nu is er een aanvaring tussen 2 schepen en op 1 breekt brand uit en het andere maakt water.

Wie heeft dan volgens jullie de leiding?

Gesteld dat het binnen het gebied van het KWC dit voorbeeld het gebeurd op het vossemeer,   dan is het het KWC en de OSC tot dat de locatie definitief is vastgesteld..  Het lijkt me verstandig dat het KWC een moment de OSC over geeft aan een daartoe specifiek OCS getrainde Brandweer OVD inzet..
 :D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 5 oktober 2009, 18:51:44
Moet wel zeggen dat dit me verbaasd. In de reddingsstation-vorm (dus niet als je ergens voor ehbo-diensten gevraagd bent) heb je toch gen opdrachtgever? Voor alle hulp binnen SAR gebied is toch geen opdrachtgever? Bij de aanvaring-brand situatie waar we het nu over hebben is het al helemaal niet van toepassing lijkt me.

Er zijn dan minimaal twee processen: bestrijden van de brand, waarbij de brandweer de proceseigenaar is en als er mensen bij betrokken zijn komt er altijd een stukje SAR bij kijken, waarbij de kustwacht de proceseigenaar is. De brandweer voorziet de kustwacht dan van informatie (sitrap) betreffende de SAR en de voortgang van de bestrijding brand. Dan komen er mogelijk nog verontreinigende stoffen vrij en daar is de Rijkswaterstaat weer voor, zie het staatje.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #22 Gepost op: 5 oktober 2009, 19:42:21
KWC, en de door hen aangestelde OSC en niemand anders..  
Nog iets om over te puzzelen,en babbelen.

Uitgangspunten
instelling OSC
De volgende uitgangspunten gelden voor de instelling van een OSC:
1. Op basis van bepaalde criteria kan besloten worden om zo spoedig mogelijk
een OSC in te zetten. Bijvoorbeeld bij het ontbreken van zicht op het
incident kan behoefte ontstaan aan ‘een verlengde arm’ van de OvD.
2. De procesverantwoordelijke wijst in dat geval een (functionaris als) OSC
aan op het daartoe best toegeruste vaartuig of verkeerspost met zicht op
het incident. Deze eenheid neemt in principe niet deel aan de
procesuitvoering. De OSC dient te beschikken over zowel VHF (marifoon)
als over C2000. In een acute situatie kan de OSC-taak worden uitgevoerd
door de schipper van een passerend vaartuig totdat een beter toegeruste
functionaris de OSC-taak kan overnemen.
3. Vaak worden eenheden van andere disciplines ingezet bij de genoemde
waterprocessen. Deze eenheden melden zich in dat geval bij aankomst bij
de OSC.
4. De OSC valt -afhankelijk van het type incident- onder een
procesverantwoordelijke functionaris. In onderstaande tabel is weergegeven
welke functionaris dit bij de verschillende scenario's is. Bij elke
incidentlocatie kan maar één OSC tegelijkertijd operationeel zijn.
Scenario Primair proces OSC contact met
CoPI via:
Mens en dier in nood Search and Rescue OvD-W10
Verontreiniging
oppervlaktewater Beheer waterkwaliteit OvD-W11
Ongeval met gevaarlijke
stoffen Bron- en Emissiebestrijding OvD-B
Brand en/of explosie Bron- en Emissiebestrijding OvD-B
Ordeverstoring Handhaven openbare orde OvD-P
Ecologisch incident Beheer waterkwaliteit OvD-W11
Aanvaring en/of losgeslagen
schip, object of lading Nautisch verkeersmanagement OvD-W11
5. De OSC stemt de activiteiten op het water op elkaar af en wordt ingezet als
‘ogen en oren’ voor de wal. De OSC dient niet in de taken, bevoegdheden
en verantwoordelijkheden te treden van de OvD en de Leider CoPI.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 5 oktober 2009, 22:04:20
Citaat
Deze eenheid neemt in principe niet deel aan de
procesuitvoering.


Grappig om je eigen aanbevelingen gedaan naar aanleiding van het 5 mei incident terug te lezen in een boekje (hè Maarten?  O0).  Geeft wel voldoening eigenlijk

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 7 oktober 2009, 13:20:32
2. De procesverantwoordelijke wijst in dat geval een (functionaris als) OSC
aan op het daartoe best toegeruste vaartuig of verkeerspost met zicht op
het incident.

Dit is een die de kustwacht nog regelmatig over het hoofd ziet. Dan wordt bij het uitvaren met een ETA van een half uur bijvoorbeeld de Frans Verkade al OSC gemaakt. Het is voorgekomen dat het inciden al opgelost is voor dat de OSC ter plaatse is.

Maar er staat ook zoveel in deze regeling, het moet allemaal nog even wennen denk ik.

Je ziet wel dus dat je niet een grote officiële partij hoeft te zijn om invloed op procedures/regelingen te kunnen uitoefenen en dat pleit voor de beleidsmakers.

Dat kan ook gewoon een of andere moderator bij een forum zijn  ;). Of een halve zool op een piratenboot.  ;D  ;D

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #25 Gepost op: 7 oktober 2009, 19:44:41
2. De procesverantwoordelijke wijst in dat geval een (functionaris als) OSC
aan op het daartoe best toegeruste vaartuig of verkeerspost met zicht op
het incident.

Dit is een die de kustwacht nog regelmatig over het hoofd ziet. Dan wordt bij het uitvaren met een ETA van een half uur bijvoorbeeld de Frans Verkade al OSC gemaakt. Het is voorgekomen dat het inciden al opgelost is voor dat de OSC ter plaatse is.

Maar er staat ook zoveel in deze regeling, het moet allemaal nog even wennen denk ik.

Je ziet wel dus dat je niet een grote officiële partij hoeft te zijn om invloed op procedures/regelingen te kunnen uitoefenen en dat pleit voor de beleidsmakers.

Dat kan ook gewoon een of andere moderator bij een forum zijn  ;). Of een halve zool op een piratenboot.  ;D  ;D

Henk
ELke boot met marifoon en C2000 aan boord kan optreden als OCS volgens de nieuwe samij regeling.Kan niet terug vinden dat het de best uitgeruste boot moet zijn.Dat het wel gebeurd ben ik het zeker mee eens.

De osc moet wel op de lokatie zijn voor het overzicht.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #26 Gepost op: 7 oktober 2009, 20:44:25
ELke boot met marifoon en C2000 aan boord kan optreden als OCS volgens de nieuwe samij regeling.Kan niet terug vinden dat het de best uitgeruste boot moet zijn.Dat het wel gebeurd ben ik het zeker mee eens.

De osc moet wel op de lokatie zijn voor het overzicht.

En bij voorkeur door iemand die OSC is opgeleid. Bij aanvang incident zal dit vaak een boot van de KNRM zijn.
Bij de brand op de Waker (op de noordzee) was dit Hr.Ms.Mercuur die werd bijgestaan door iemand van de KNRM.
(marine schepen hebben overigens geen C2000 maar zijn wel ideale OSC platformen)
Een politie boot is ook een ideaal platform maar deze zijn vaak pas later aanwezig.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 7 oktober 2009, 20:49:55
Heet ten slotte niet voor niets On Scene Co-ordinator  :D

Wat betreft de uitvoering van het één en ander is er niets nieuws onder de zon (zie citaat uit de IAMSAR hieronder) maar is de werkwijze inherent aan het Nederlands poldermodel.
Als ik bijv. de radioprocedures welke bij ons worden gebezigd vergelijk met multinationale oefeningen op de Oostzee en SAR afhandeling bij de Engelsen vind ik het bij ons over het algemeen maar een zooitje ongeregeld wat zeker voor buitenlanders niet uitblinkt in eenduidigheid en duidelijkheid.

The SMC (SAR Mission Co-ordinator) designates an OSC (On Scene Co-ordinator), who may be the person in charge of a:
- search and rescue unit (SRU), ship, or aircraft participating in a search, or
- nearby facility in a position to handle OSC duties.
The person in charge of the first facility to arrive at the scene will normally assume the OSC function until the SMC arranges for that person to be relieved

Kees  8)


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #28 Gepost op: 7 oktober 2009, 21:02:18
En bij voorkeur door iemand die OSC is opgeleid. Bij aanvang incident zal dit vaak een boot van de KNRM zijn.
Bij de brand op de Waker (op de noordzee) was dit Hr.Ms.Mercuur die werd bijgestaan door iemand van de KNRM.
(marine schepen hebben overigens geen C2000 maar zijn wel ideale OSC platformen)
Een politie boot is ook een ideaal platform maar deze zijn vaak pas later aanwezig.
ik denk dat je de gebieden  uit elkaar moet trekken,samij=ijsselmeergebieden waar we over praten.
Lijkt mij overigens wel leuk een marine fregat hier op de randmeren.
In de nieuwe samij regeling staat volgens mij nergens, dat degene OSC moet zijn opgeleid.

Zeker hier op de randmeren is de OSC een verlengstuk(ogen en oren) van het Gmk,OVD,KWC.
Want alleen met dichte mist kun je op de randmeren de overkant niet zien.
voordat iedereen over woordspeling mocht vallen,bedoel ik niet het markermeer en het ijsselmeer en meren die ik vergeten ben te noemen,waar je de overkant niet kan zien.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #29 Gepost op: 7 oktober 2009, 21:08:21
We hebben het helemaal niet specifiek over SAMIJ, zie onderwerp: Incident op het water: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. ;)