KWC, en de door hen aangestelde OSC en niemand anders..
Nog iets om over te puzzelen,en babbelen.
Uitgangspunten
instelling OSC
De volgende uitgangspunten gelden voor de instelling van een OSC:
1. Op basis van bepaalde criteria kan besloten worden om zo spoedig mogelijk
een OSC in te zetten. Bijvoorbeeld bij het ontbreken van zicht op het
incident kan behoefte ontstaan aan ‘een verlengde arm’ van de OvD.
2. De procesverantwoordelijke wijst in dat geval een (functionaris als) OSC
aan op het daartoe best toegeruste vaartuig of verkeerspost met zicht op
het incident. Deze eenheid neemt in principe niet deel aan de
procesuitvoering. De OSC dient te beschikken over zowel VHF (marifoon)
als over C2000. In een acute situatie kan de OSC-taak worden uitgevoerd
door de schipper van een passerend vaartuig totdat een beter toegeruste
functionaris de OSC-taak kan overnemen.
3. Vaak worden eenheden van andere disciplines ingezet bij de genoemde
waterprocessen. Deze eenheden melden zich in dat geval bij aankomst bij
de OSC.
4. De OSC valt -afhankelijk van het type incident- onder een
procesverantwoordelijke functionaris. In onderstaande tabel is weergegeven
welke functionaris dit bij de verschillende scenario's is. Bij elke
incidentlocatie kan maar één OSC tegelijkertijd operationeel zijn.
Scenario Primair proces OSC contact met
CoPI via:
Mens en dier in nood Search and Rescue OvD-W10
Verontreiniging
oppervlaktewater Beheer waterkwaliteit OvD-W11
Ongeval met gevaarlijke
stoffen Bron- en Emissiebestrijding OvD-B
Brand en/of explosie Bron- en Emissiebestrijding OvD-B
Ordeverstoring Handhaven openbare orde OvD-P
Ecologisch incident Beheer waterkwaliteit OvD-W11
Aanvaring en/of losgeslagen
schip, object of lading Nautisch verkeersmanagement OvD-W11
5. De OSC stemt de activiteiten op het water op elkaar af en wordt ingezet als
‘ogen en oren’ voor de wal. De OSC dient niet in de taken, bevoegdheden
en verantwoordelijkheden te treden van de OvD en de Leider CoPI.