Henk is schrik van jou felle reactie.
Het is een feit dat de Seeker uitstekend werk heeft verricht tijdens deze aktie o.a. met reanimeren en ik kan me dan ook niet voorstellen dat de beschuldigende vinger naar jou specifiek was gericht maar meer in algemen zin bij veel incidenten.
Het is vaak lastig als tijdens een zoekaktie er allerlei goed bedoelde passanten het marifoon verkeer dichtblazen en zodoende de hulpverlening/coordinatie hinderen. (bv ptt marifoon ingedrukt houden)
Als er duikers onderwater zitten en er crossen boten door het gebied is het handig als je daar dan wel mee in contact kunt komen.
Nogmaals : uitstekend werk van de Seeker (naar mijn bescheiden mening)
En wie (en waarom) kan jou een spreekverbod geven?
Mijnheer Zondervan doet een aantal uitspraken achter elkaar, waarbij ik moet aantekenen dat de enigen die als passant (iedereen) aangemerkt zouden kunnen worden de Seeker, de Cobra, de Meander en de Zeilboot zijn. Alle anderen waren of KNRM of aangewezen eenheden gelieerd aan de brandweer/veiligheidsregio's:
Reddingsboten
- Reddingsboot Adriana II (RB Almere)
- Reddingsboot Albertus II (RB Almere)
- Reddingsboot Blaricum I + Duikers Hilversum
- Reddingsboot Mayflower (RB Blaricum)
- Reddingsboot Johanna Smit (RB Naarden)
- Reddingsboot Ronduit (RB Naarden)
- Reddingsboot De Gooier (KNRM Huizen)
- Reddingboot Frans Verkade (KNRM Marken)
- Reddingsboot Hendrik Jacob ( KNRM Marken)
- Brandweer Almere + Duikers Almere
- P65 (KLPD)
Brandweer duikeenheden:
- Hilversum (Gooi en Vechtstreek)
- Nederhorst den Berg (Gooi en Vechtstreek)
- Almere (Flevoland)
- Lelystad (Flevoland)
Helikopters
- KLPD/Politie
- SAR Marinehelikopter De Kooy
- SAR Bristow Helikopter (Offshore SAR dienst) De Kooy
Particuliere hulpverleningsorganisatie(s) en bergers
- Seeker (HOGE)
- Meander (JHS)
- Cobra (JHS)
Als je het in deze contekst hebt over de "ongeschoolden in de hulpverlening" heeft de KNRM het vast niet over de KLPD of reddingsbrigades.
Het spreekverbod is een voorwaarde om aan de evaluatie deel te mogen nemen, waarbij de veiligheidsregio Flevoland het alleenrecht had om naar buiten op te mogen treden.
In de eindrapportage krijgen wij zelfs de schuld dat er niet gedoken kon worden:
"Op 5 mei is vrijwel direct met dreggen gestart, waardoor niet meer gedoken kon worden. Dit belemmerde het optreden van de
brandweerduikers, doordat het gevaar dan immers bestaat dat men aan de dreghaak wordt geslagen."
De duikers konden niet duiken omdat ze er niet waren, iemand die er niet is kun je ook niet hinderen met dreggen....
Toen ze er wel 45 minuten na de melding arriveerden zijn ze gewoon het water in gegaan, het IJmeer is zo groot dat er - mits met een strikt gescheiden zoekgebied- best ruimte is voor zowel duiken als dreggen.
Hierin stelt de brandweer zich helaas heel star op: dreggen is bergen en duiken is redden.
Je gaat pas dreggen als er gedoken is. Ik heb vast voorspeld dat als wij weer als eerste arriveren zeker niet werkloos gaan toekijken tot na 40 minuten de brandweerduikers arriveren. Wij gaan dan weer dreggen.
Het heeft nu lang geduurd eer we 'm hadden, maar met een beetje geluk haal je 'm binnen tien minuten omhoog. En 5 mei hadden we maar een klein dregje, de dreg die we nu hebben is veel geavanceerder en groter.
Mijn felle reactie komt door de opeenstapeling van maatregelen en uitspraken die mij een beeld geven van een overheid die, in plaats te leren op een bestaande situatie op het water in te spelen, de situatie op het water zo wil veranderen dat deze past in de koker van de land-hulpverlening. In het handboek incidentbestrijding IJsselmeergebied komt men elkaar zo een beetje halverwege tegemoet.
Maar kennelijk heeft mijnheer Zondervan daar geen vrede mee en is het "een probleem in dit soort gevallen, dat het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) voorschrijft dat een ieder verplicht is hulp te verlenen. "
Dat is tegen mijn zere been. 90 % van alle noodgevallen komt er geen KNRM aan te pas. Als redden een voorbehouden handeling zou worden stijgt het aanzien van de KNRM, maar ten koste van hoeveel mensenleven zou dit gaan?
Ik vind het schandalig dat, verwijzend naar een incident waarbij de hulpverleners er op communicatie gebied een grote puinbak van gemaakt hebben, in een uitgave van waterrand zo stelling kan worden genomen tegen- en de schuld gegeven aan de passanten hulpverlening.
Henk