Incident op het water: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Auteur Topic: Incident op het water: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden  (gelezen 15704 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #50 Gepost op: 13 oktober 2009, 12:35:17
Hier heb je absoluut een goed punt, sterker nog de hele reden dat C2000 geen SAR kanaal is en nooit zal worden is juist omdat je via VHF/MF de scheepvaart in de omgeving kunt inschakelen of juist uit de buurt kunt houden. O0
(Het lastige is echter wel dat veel passanten niet om kunnen gaan met korte uitzendingen en het net over belasten :-[)

Beluister de opnames van het radioverkeer op de site Search-and-rescue. Het valt niet mee daar voorbeelden van nodeloze langdradige communicatie te vinden van passanten.

Er zijn daar wel voorbeelden te vinden van reddingsboten die - om wat voor reden dan ook- hun apparatuur niet in orde hebben en daardoor stelselmatig meerdere keren moeten roepen naar de kustwacht, die vaak antwoord "daar kan ik niets van maken".

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #51 Gepost op: 13 oktober 2009, 13:07:10
Beluister de opnames van het radioverkeer op de site Search-and-rescue. Het valt niet mee daar voorbeelden van nodeloze langdradige communicatie te vinden van passanten.

Er zijn daar wel voorbeelden te vinden van reddingsboten die - om wat voor reden dan ook- hun apparatuur niet in orde hebben en daardoor stelselmatig meerdere keren moeten roepen naar de kustwacht, die vaak antwoord "daar kan ik niets van maken".

Henk

Nederland is groter dan alleen het gebied waar jij opnames maakt en zelfs van 'jouw' gebied staat niet alles op de site ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #52 Gepost op: 13 oktober 2009, 13:28:00
Het gebied op de randmeren staat al heel lang bekend als slecht dat de kustwacht je slecht hoort, dit hoorde ik al tien jaar terug. Dit wil niet zeggen dat dit probleem er in het hele landis.

9910001
9910001


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #53 Gepost op: 13 oktober 2009, 19:45:24
Het gebied op de randmeren staat al heel lang bekend als slecht dat de kustwacht je slecht hoort, dit hoorde ik al tien jaar terug. Dit wil niet zeggen dat dit probleem er in het hele landis.

9910001
helemaal mee eens 9910001. Op de oostelijke randmeren roep je je soms scheel om contact te krijgen,ook op vol vermogen.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #54 Gepost op: 13 oktober 2009, 20:18:41
helemaal mee eens 9910001. Op de oostelijke randmeren roep je je soms scheel om contact te krijgen,ook op vol vermogen.

Niet alles staat er op, maar wel een aantal uren luisterplezier. Ook tijdens akties heb je niet zo veel last van passanten als er gesuggereerd wordt. Ik maak het niet of nauwelijks mee.

En als je op de Randmeren bent en je spullen zijn in orde heb je gewoon gewoon verbinding op open water. Niet in de haven, niet langszij van een stalen schuit, maar wel op het hele open meer.

Kijk maar een het verschil tussen de boten onderling in ontvangst. De ene RIB van de ene brigade komt altijd keihard door, de andere slechts diep in de ruis of helemaal niet en moet altijd zes keer roepen.

Die laatste heeft zijn spullen dus niet in orde. Op zich is het technische verhaal een apart topic waard, maar mijn punt is dat er weinig grond voor ergernis is tov passanten.

Laat maar eens wat voorbeelden horen zou ik zeggen... Ik heb er wel een paar (steeds dezelfde bootjes) van reddingsboten die maar blijven roepen, ook dwars door andere boten heen... Ik zal er zelf ook wel eens aan meegedaan hebben, maar ik scheld dan ook niet op passanten.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #55 Gepost op: 13 oktober 2009, 20:34:36
Niet alles staat er op, maar wel een aantal uren luisterplezier. Ook tijdens akties heb je niet zo veel last van passanten als er gesuggereerd wordt. Ik maak het niet of nauwelijks mee.

En als je op de Randmeren bent en je spullen zijn in orde heb je gewoon gewoon verbinding op open water. Niet in de haven, niet langszij van een stalen schuit, maar wel op het hele open meer.

Kijk maar een het verschil tussen de boten onderling in ontvangst. De ene RIB van de ene brigade komt altijd keihard door, de andere slechts diep in de ruis of helemaal niet en moet altijd zes keer roepen.

Die laatste heeft zijn spullen dus niet in orde. Op zich is het technische verhaal een apart topic waard, maar mijn punt is dat er weinig grond voor ergernis is tov passanten.

Laat maar eens wat voorbeelden horen zou ik zeggen... Ik heb er wel een paar (steeds dezelfde bootjes) van reddingsboten die maar blijven roepen, ook dwars door andere boten heen... Ik zal er zelf ook wel eens aan meegedaan hebben, maar ik scheld dan ook niet op passanten.

Henk
IK weet niet wat de oorzaak (-a +en) zijn.Het materiaal is in orde vele malen nageken en na gemeten.Als je af geschermd ergens ligt kan ik het begrijpen,maar dat is vaak niet zo.atmosfeer,verschillende antesse's die het moeten ontvangen van het kwc,blinde vlekken,de binnenlandse veiligheidsdienst die stoort,zonnevlekken enz enz ,echt geen idee.Het zijn periode,s dat er een slechte verbinding is.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #56 Gepost op: 13 oktober 2009, 20:39:08
Niet alles staat er op, maar wel een aantal uren luisterplezier. Ook tijdens akties heb je niet zo veel last van passanten als er gesuggereerd wordt. Ik maak het niet of nauwelijks mee.




Henk
Wij ook niet.meestal alleen de passant die er direct betrokken bij is,en op het moment dat wij ter plaatse zijn,zijn de berichten heel kort en nemen wij het over.

Het wordt anders als de andere hulpverleners ter plaatse komen/zijn.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 13 oktober 2009, 20:46:42
Wij ook niet.meestal alleen de passant die er direct betrokken bij is,en op het moment dat wij ter plaatse zijn,zijn de berichten heel kort en nemen wij het over.

Het wordt anders als de andere hulpverleners ter plaatse komen/zijn.

(even een kleine zijsprong, van tijdelijke aard) Mooi, dan zijn wij het eens. De ene antenne is de andere niet. Coax is ook belangrijk. En de pluggen. En solderingen. En de ontvanger... Ter plaatse meten kan je het niet of een antenne goed is, de mooiste meting is een meting op afstand, een A-B vergelijking met een ontvanger met een signaal meter.

Het goede nieuws is dat als je perfect zendt, je ook perfect zal ontvangen. De Blaricum 1 was nooit te ontvangen. Zij naar een club geweest die er verstand van heeft in Enkhuizen ofzo, nu is het goed. Scheelt toch een heleboel geroep.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #58 Gepost op: 13 oktober 2009, 20:56:48
(even een kleine zijsprong, van tijdelijke aard) Mooi, dan zijn wij het eens. De ene antenne is de andere niet. Coax is ook belangrijk. En de pluggen. En solderingen. En de ontvanger... Ter plaatse meten kan je het niet of een antenne goed is, de mooiste meting is een meting op afstand, een A-B vergelijking met een ontvanger met een signaal meter.

Het goede nieuws is dat als je perfect zend, je ook perfect zal ontvangen. De Blaricum 1 was nooit te ontvangen. Zij naar een club geweest die er verstand van heeft in Enkhuizen ofzo, nu is het goed. Scheelt toch een heleboel geroep.

Henk
Ben ik helemaal met je eens,dat het niet alleen de antenne is maar het is niet continu een slechte verbinding,maar periode,s.
de ene keer een paar dagen en de andere keer een paar weken.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #59 Gepost op: 21 december 2009, 09:42:36
die club in enkhuizen zal vermoedelijk shiptron zijn. een zeer profesioneel bedrijf die ik echt kan aanraden heb vroeger een viskotter gehad waar ze de apperatuur voor hebben geleverd zonder problemen en niet echt duur t.o.v. radio holland
(even een kleine zijsprong, van tijdelijke aard) Mooi, dan zijn wij het eens. De ene antenne is de andere niet. Coax is ook belangrijk. En de pluggen. En solderingen. En de ontvanger... Ter plaatse meten kan je het niet of een antenne goed is, de mooiste meting is een meting op afstand, een A-B vergelijking met een ontvanger met een signaal meter.

Het goede nieuws is dat als je perfect zendt, je ook perfect zal ontvangen. De Blaricum 1 was nooit te ontvangen. Zij naar een club geweest die er verstand van heeft in Enkhuizen ofzo, nu is het goed. Scheelt toch een heleboel geroep.

Henk