Landelijke MeldingsClassificaties (LMC)

Auteur Topic: Landelijke MeldingsClassificaties (LMC)  (gelezen 59252 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 7 oktober 2009, 23:09:45
Vanuit het Veiligheidsberaad heeft een projectgroep zich bezig gehouden met de zogenaamde 'Landelijke Meldingsclassificaties' (eerder onder de vlag van de Raad MIV).

Zowel multidisciplinair als interregionaal zijn de meldingsclassificaties nu éénduidig beschreven.

Citaat
Landelijke meldingsclassificaties zijn landelijk afgesproken standaarden aan de han d waarvan alle
meldkamers in de regio’s, van het KLPD en de KMAR, de meldingen van de incidenten categoriseren.
Deze handleiding ondersteunt de regio’s die kiezen voor het standaardiseren van de meldingsclassificaties.
Bijvoorbeeld regio’s waarvan de meldkamers gaan samenvoegen of intensiever gaan samenwerken of
efficiënter met hun incidentgegevens willen omgaan.

Uitgebreide informatie kun je vinden op:
www.meldingsclassificaties.nl
http://www.raadmiv.nl/page/pag_view.asp?pag_id=23819

De meest recente (concept-)handleiding (van 17 september) vind je hier


Wat vinden jullie van dit initiatief? :)


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2009, 09:06:44
Maarten,

het is natuurlijk prettig om met één maatstaaf te kunnen werken. Alleen werkt men allemaal met een inzet voorstel of bepaalt de centralist de inzetstaven/ behoefte?

Het frustreert alleen maar als ik een andere meldkamer moet bellen voor regionale bijstand en je vraagt bijstand VOS 5 en je krijgt een telefonische discussie over de inzet van 15 of 25 ambulances. Maar zo ook de inzet voor de TIS. Er is een minimale inzetstaven voor de TIS. Alleen niet iedereen leest hem hetzelfde. De minimale inzet voor een TIS 3.1 is 2 ambulances, 1 MMT en een OvD-G. Maar niet iedereen hanteert dat.

Nu heeft de GHOR weer een nieuw lijstje gemaakt met de inzetstaven voor een VOS. Met naar een ieders mening normalere aantallen GNK's etc. Nu ga ik morgen vliegen en zit met 428 personen in een vliegtuig. Lerende van de Poldercrash is dat iedere passagier een HET is. Met 75 aanrijdende ambulances moet elke ambulance dus 5 á 6 keer rijden. Dat kan toch ook de bedoeling niet zijn.

RR (we houden het tegen het licht)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2009, 16:10:26
Het frustreert alleen maar als ik een andere meldkamer moet bellen voor regionale bijstand en je vraagt bijstand VOS 5 en je krijgt een telefonische discussie over de inzet van 15 of 25 ambulances. Maar zo ook de inzet voor de TIS. Er is een minimale inzetstaven voor de TIS. Alleen niet iedereen leest hem hetzelfde. De minimale inzet voor een TIS 3.1 is 2 ambulances, 1 MMT en een OvD-G. Maar niet iedereen hanteert dat.

Om even in te haken op dit specifieke voorbeeld van TIS:

Dan kom je op het probleem dat de veiligheidsregio's zich niet door een multidisciplinaire projectgroep onder de vlag van ProRail laten vertellen wat er ingezet moet worden bij een bepaald scenario. Zo heeft bijvoorbeeld de VRR ook z'n inzetvoorstellen aangepast, zodat je bij een rookmelder die afgaat in een spoortunnel niet gelijk opschaalt naar zeer grote brand / hv (even gechargeerd ;))
Dat kan ik me heel goed voorstellen, maar wat heeft een standaard scenario dan nog voor nut ???


Misschien dat e.e.a. in de toekomst beter geborgd gaat worden als het veiligheidsberaad meer gestalte krijgt. Ik vind het nu allemaal nog veel te vrijblijvend. Het lijkt mij nuttig om bijvoorbeeld om voor de verschillende categorieën incidenten standaard scenario's te maken.

TIS is daar een aardig voorbeeld van een landelijk model.
Maar voor bijvoorbeeld luchtvaartongevallen zijn er diverse luchthavengebonden scenario's. In samenwerking met Luchtverkeersleiding NL en de diverse luchthavens zou je mooi een landelijk model kunnen maken. Stel dat het Turkish Airlines toestel in Gelderland was neergeploft. Is het dan ook relevant om een VOS aanduiding mee te geven? Ik denk niet dat ze daar VOS geïmplementeerd hebben.

Ik lees trouwens net in de concepthandleiding dat zij dit probleem ook hebben geconstateerd:
Citaat
Bij de bespreking van de relatie met vliegtuigongevallenscenario’s kwam aan de orde dat ongevallen
scenario’s per vliegveld worden toegepast. (bijv. V.O. Schiphol of VO Rotterdam Zestienhoven, Eindhoven,
etc.). Het bleek dat de termen in de ongevallenscenario’s van Schiphol en Zestienhoven identiek zijn. Er
zijn wel verschillen met de andere regio’s. De conclusie is dat er geen landelijke
vliegtuigongevallenscenario’s zijn. Het landelijk typeren van vliegtuigincidenten kan daarom niet zonder
meer gebaseerd worden op een scenario.
Vanuit de brandweervertegenwoordiger van de multidisciplinaire projectgroep is contact opgenomen met
het College Commandanten Luchthaven Brandweren. Het verzoek aan hen is gedaan om bij de herziening
van de Leidraad Vliegtuigbrandbestrijding te komen tot een aantal landelijk vastgestelde
luchtvaartincidenten. Tevens is een reeks van vragen en aandachtspunten bij hen neergelegd waar een
antwoord op noodzakelijk is om tot een goede koppeling tussen de vliegtuigongevallen en de
meldingsclassificaties te komen. Voorwaarde is dat het voor een centralist en de operationele eenheden
werkbaar is. Het betreffende College zal de handleiding van de LMC toegezonden krijgen.
Vooralsnog heeft de projectgroep gekozen voor algemene typeringen van vliegtuigongevallen. Zie verder
hoofdstuk 4.

Andere voorbeelden zijn scenario's voor verkeersongevallen (zoals COBA in het oosten van het land), voor vaarwegen (VIM in Limburg), verkeerstunnels (VTIM in Limburg).

Waarom moeten we op regionaal niveau van alles verzinnen en niet gewoon landelijk de kaders scheppen die regionaal worden geïmplementeerd ???
Waarbij het dan nog wel de vraag is hoe ver je moet gaan met het beschrijven van de scenario's en wat je moet overlaten aan de regio's voor eigen invulling cq. maatwerk.

Just my 2 cents.


@RR: Have a nice flight 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2011, 16:10:01
Inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder en is er veel gebeurd. Versie 1 van de LMC is vast gesteld en de eerste regio(s) zijn/gaan over. De discussie over de TIS is goed gevoerd en daar is veel uitgekomen. Zo is het voor de meldkamer mogelijk om verschil te maken tussen het soort trein (goederen of personen) bij bijvoorbeeld een ontsporing. Hierdoor sluit het inzet voorstel beter aan bij de inzetbehoefte in het veld.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2011, 16:11:54
Inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder en is er veel gebeurd. Versie 1 van de LMC is vast gesteld en de eerste regio(s) zijn/gaan over. De discussie over de TIS is goed gevoerd en daar is veel uitgekomen. Zo is het voor de meldkamer mogelijk om verschil te maken tussen het soort trein (goederen of personen) bij bijvoorbeeld een ontsporing. Hierdoor sluit het inzet voorstel beter aan bij de inzetbehoefte in het veld.

Al iets bekend over welke regio's wanneer overstappen? De MON draait er volgens mij al mee en ik hoorde geruchten uit de Gooi en Vechtstreek dat men er ook mee bezig was?


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2011, 16:17:03
Al iets bekend over welke regio's wanneer overstappen? De MON draait er volgens mij al mee en ik hoorde geruchten uit de Gooi en Vechtstreek dat men er ook mee bezig was?

De precieze planningen weet ik niet maar de meeste regio's gaan voor november over. denk dan aan Haaglanden, Utrecht, Flevoland, Gooi en Vechtstreek, brandand (zuid/oost en Midden/west) en vele anderen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2011, 20:15:34
Uitgebreide informatie kun je vinden op:
www.meldingsclassificaties.nl
http://www.raadmiv.nl/page/pag_view.asp?pag_id=23819

De hier genoemde links worden niet meer bijgehouden. De meest actuele informatie is te vinden op

http://tinyurl.com/meldingsclassificatie
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 10 april 2011, 22:04:21
Sinds kort is de opmaak bij politie Gelderland-Zuid aangepast (niet bij BRW/CPA), zijn dit LMC's? Weliswaar allemaal dezelfde, dus helaas weinig vergelijking mogelijk :

p2kflex
12:45:06 07-04-11 ALPHA NIJM GEERT GROOTEPLEIN-ZUID Ongeval/Verkeersongeval/AR Let
0933350POL Gelderland-Zuid (Persinfo Regionaal)
p2kflex
11:27:31 08-04-11 ALPHA GROE DORPSSTRAAT Ongeval/Verkeersongeval/AR Let
0933350POL Gelderland-Zuid (Persinfo Regionaal)
p2kflex
14:20:30 09-04-11 ALPHA GELM RANDWEG Ongeval/Verkeersongeval/AR Let
0933350POL Gelderland-Zuid (Persinfo Regionaal)
p2kflex
11:08:36 10-04-11 ALPHA GROE OUDE ZEVENHEUVELENWEG Ongeval/Verkeersongeval/AR Let
0933350POL Gelderland-Zuid (Persinfo Regionaal)
p2kflex
19:32:54 10-04-11 ALPHA DRUT MAAS EN WAALWEG N322 Ongeval/Verkeersongeval/AR Let
0933350POL Gelderland-Zuid (Persinfo Regionaal)
p2kflex
19:45:49 10-04-11 ALPHA NIJM WOLFSKUILSEWEG Ongeval/Verkeersongeval/AR Let
0933350POL Gelderland-Zuid (Persinfo Regionaal)
p2kflex
20:32:32 10-04-11 ALPHA EWYK BURGEMEESTER SPRENGERLAAN Ongeval/Verkeersongeval/AR Let
0933350POL Gelderland-Zuid (Persinfo Regionaal)


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #8 Gepost op: 10 april 2011, 22:31:38
Weet wel dat ze bij Brabant-Noord ook willen gaan kijken na de LMC


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #9 Gepost op: 10 april 2011, 22:33:53
Weet wel dat ze bij Brabant-Noord ook willen gaan kijken na de LMC

Tsja..."landelijk" :)