De Maten angstig na branden
door Arnold Zweers. donderdag 08 oktober 2009 | 07:59
APELDOORN - Heel verschillend wordt er in De Maten gereageerd op de reeks van twaalf aangestoken autobranden. Dat er in Apeldoorns grootste wijk een pyromaan rondloopt, staat voor veel bewoners wel vast. ,,Ik heb mijn auto sinds een paar dagen niet meer bij huis staan, maar bij mijn moeder in Zuid,'' zegt Matenhoef-bewoner Rafaël Visser.
Hij is één van de weinige Matenaren die met zijn naam in de krant wil. Andere wijkbewoners uitsluitend anoniem. ,,Want stel dat die vent mijn naam leest en denkt: die ga ik vannacht eens even een lesje leren...''
Bij de familie H. aan de Notarishoeve loopt het in en uit. Zij - die ook anoniem willen blijven - zijn het jongste slachtoffer van de nachtelijke brandstichter.
In de nacht van maandag op dinsdag werden de twee auto's van het echtpaar, een Ford K en een Mitsubishi, in brand gestoken. Beide wagens raakten total loss en zijn inmiddels verwijderd. Een collega van H. komt een bos bloemen brengen. Medewerkers van een schoonmaakbedrijf halen de garage leeg. Alle spullen zijn door roet besmeurd. De stalen garagedeur voorkwam erger. Mevrouw H. zag rond half één vanuit haar echtelijk bed lichtflitsen, ontdekte de brand en waarschuwde de brandweer. En zo kon worden voorkomen dat het huis ook in brand zou vliegen. Nu bleef de schade 'beperkt' tot de twee auto's, het dak van de carport en de garage, de voordeur en een zijruit. ,,Al met al vele tienduizenden euro's,'' schat H. in.
Hij heeft net de verzekeringsagent op bezoek gehad. Die stelde hem gerust. Alle schade wordt vergoed. Voorlopig kunnen ze even een paar auto's huren op kosten van de assuradeur. Maar de schrik zit er goed in, vooral bij mevrouw H. ,,Zij doet 's nachts geen oog meer dicht, bij mij valt het wel mee,'' zegt haar echtgenoot.
Hij weet van politie en brandweer hoe de brandstichter te werk gaat: door de kunststoffen autobumpers in brand te steken om zo de complete auto in no time te laten uitbranden.
,,Dit gebeurt professioneel, is geen kwajongenswerk meer,'' weet H. heel zeker. Pure criminaliteit noemt hij het. ,,Ik hoop dat ze hem snel pakken.''
H.'s naaste buurman, Frits Hofman, heeft onmiddellijk zijn maatregelen getroffen: zijn eigen auto op straat gezet en niet meer naast zijn huis. ,,Het is erg als je auto uitbrandt, maar nog veel erger als dat met je huis gebeurt.'' Hofman en zijn vrouw werden maandagnacht rond half één gewekt door het angstige geroep van dochter H. in de tuin. ,,We gingen meteen naar buiten en schrokken van de enorme vlammenzee. Gelukkig was de brandweer er vrij snel bij.''
De 75-jarige Hofman heeft met zijn buren te doen. ,,Maanden zijn die mensen druk geweest met een grote verbouwing; die was net klaar, en nu overkomt hen dit.''
Hofman veronderstelt: ,,Het moet wel een heel gefrustreerd figuur zijn die zoiets doet.''
In de Sluiswachters- en Kaartenmakershoeve waar onlangs ook auto's uitbrandden, reageert de één laconiek ('ach, waarom zou mijn karretje de volgende zijn') tot angstig: ,,Als ik 's nachts moet plassen, kijk ik altijd even uit het raam of ik iets zie.''
Bron: stentor.nl