Drie jongemannen aangehouden in onderzoek naar gewelddadige overval
http://www.politie.nl/kennemerland/nieuws/100602driejongemannenaangehoudeninonderzoeknaargewelddadigeoverval.asp
naar een politiebureau en ingesloten. De politie zet het onderzoek voort. Meerdere aanhoudingen worden niet uitgesloten.
Verdachten ontkennen overvalhttp://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5324331.ece/Verdachten-ontkennen-overval-Gepubliceerd op 07 december 10, 17:35 Laatst bijgewerkt op 07 december 10, 19:58
NIEUW-VENEP - De bedrijfsleider van de Praxis in Nieuw-Vennep raakte op 23 januari van dit jaar levensgevaarlijk gewond, nadat hij bij een overval in zijn lever was gestoken. Dinsdag stonden de twee verdachten voor de rechtbank.
Twee Amsterdammers, de 21-jarige Romeo N. en de 19-jarige Moreo W., worden door justitie beschuldigd van de overval, die zij met een 17-jarige jongen uit Den Helder zouden hebben gepleegd. De Amsterdammers hoorden 4,5 jaar celstraf tegen zich eisen, maar ontkennen alles.
De daders van de overval moeten volgens justitie hebben geweten dat op de bewuste zaterdag personeelsleden al om zeven uur ’s ochtends aan het werk zouden gaan om de balans op te maken. Toen drie personeelsleden bij de Praxis aankwamen om aan het werk te gaan, werden ze opgewacht door de overvallers. Ze moesten naar de kluisruimte om de kluis te openen en werden bedreigd met messen en een vuurwapen.
De jongste overvaller heeft volgens de officier van justitie de bedrijfsleider gestoken. Zijn zaak werd achter gesloten deuren behandeld, omdat hij minderjarig is. De man zou een ander personeelslid hebben geschopt en geslagen, terwijl ook iemand werd vastgebonden.
Omdat de kluis een tijdklok had, konden de personeelsleden van de Praxis die niet openen. De overvallers gingen er uiteindelijk met persoonlijke spullen van de medewerkers vandoor, waaronder een attachékoffer van de bedrijfsleider. Die vond de politie later terug in Amsterdam-Noord, niet ver van de woningen van twee verdachten.
De politie hield de drie verdachten in februari min of meer in bij toeval aan nabij een industrieterrein in de Zaanstreek, waar ze hard wegscheurden in een wit bestelbusje. De politie vond overvalspullen in het busje en kleding, die volgens de politie ook bij de overval bij de Praxis is gedragen. Nadat de drie waren aangehouden, mochten ze weer gaan. Ze werden daarna afgeluisterd. Volgens de officier wijst alles erop dat de drie verantwoordelijk zijn voor de overval. Na een oproep in Opsporing Verzocht over de overval hadden ze volgens de officier van justitie contact met elkaar en spraken ze daarover. ,,Dit is heel ernstig. Er is een bedrijf overvallen, waarbij messen en wapens zijn gebruikt’’, aldus de officier.
De verdachten ontkenden stellig. ,,Het doet mij veel dat ik word verdacht van iets dat ik niet gedaan heb’’, zei N. ,,Ik vertik het om op te draaien voor iets dat ik niet heb gedaan’’, zei W.
Hun advocaten bepleitten vrijspraak. Volgens hen heeft justitie het volstrekt bij het verkeerde eind en is er sprake van een tunnelvisie.
De rechtbank doet 21 december uitspraak.