'Ik heb in mijn leven dingen meegemaakt die erger zijn dan dit'
Henk van ‘t Veen en Ilse van Leeuwen. woensdag 21 oktober 2009 | 08:00
APELDOORN - De 85-jarige Koos Schoolderman blijft er nuchter onder. Gisternacht rond 1.45 uur zag hij zijn auto op de parkeerplaats naast zijn woning aan de 1e Wormenseweg door vlammen verwoest worden. ,,Kan gebeuren.'' Het slachtoffer haalt zijn schouders op. ,,Je kan er toch niets meer aan doen.
Ik heb dingen meegemaakt in mijn leven die veel erger zijn dan dit.''
Echt geschrokken van de brand is Schoolderman niet. ,,Ik ben niet zo schrikkerig aangelegd'', grapt hij. Het leven gaat voor hem gewoon weer verder. Amper een paar uur nadat zijn auto is uitgebrand, is de man even naar de kapper geweest. ,,Hij kan nog gewoon fietsen'', vertelt zijn buurvrouw. ,,Het is een krasse 85-jarige.''
Vanmorgen heeft Schoolderman met de verzekering aan de telefoon gehangen. ,,Ze zeiden dat ik er gewoon voor verzekerd ben'', zegt hij. Hij laat zijn buren raden naar het bedrag dat hij vergoed krijgt. ,,Een kleine duizend euro?'' wordt er geopperd.
De gedupeerde gaat nu op zoek naar een zelfde type auto: een Renault Clio automaat uit '97. Hoe de zaak verder zal verlopen, weet hij niet. ,,We wachten wel af'', verzucht hij.
Een half uur voordat de auto van Schoolderman in brand werd gestoken, stond Ad Baas in zijn nachtgoed met de tuinslang in de hand. De naast zijn woning aan de Sluiswachtershoeve geparkeerde caravan stond in lichterlaaie. Ook aangestoken. Vlak daarvoor had hij nog kans gezien twee auto's bij zijn woning weg te rijden. Zijn eigen Corsa stond evenals de caravan vlakbij de woning. Baas: "De caravan was toch niet meer te redden. Het kon nog wel. Er kwamen wat korte vlammen van de banden af. Waarschijnlijk hebben ze een soort brandbare gel op de banden gesmeerd."
Zijn vrouw: "Door toeval hadden we de caravan bij huis staan.We waren vrijdag teruggekomen van vakantie." De vakantiespullen zaten er nog in, de hele inventaris van de caravan inclusief de gasfles die explodeerde, ging in vlammen op.
De familie Baas werd maandagnacht gealarmeerd door een overbuurman. Ze kregen ook nog versterking van hun naaste buurman.
Ad Baas: "De vlammen schoten ver boven het dak van de caravan uit. We stonden met zijn tweeën de boel nat nat te houden om te voorkomen dat het zou overslaan naar de woning. Ineens kwam er water van de andere kant. 'Hé, de brandweer is er ook', zeiden we tegen elkaar."
Betsy Baas: "We zouden de caravan deze week naar de winterstalling hebben gebracht. Trouwens voordat we op vakantie gingen hebben we onze spullen nog uit de caravan gehaald na de autobranden aan de Brugwachtershoeve. We hadden het er ook wel over gehad. Eigenlijk hielden we er al rekening mee dat zoiets kon gebeuren."
De familie maakt geen zwaar aangeslagen indruk. Betsy Baas: "Mijn man niet, maar ik stond wel even te shaken hoor. Het is zo makkelijk om in deze buurt brand te stichten. We wonen op een hoek en ze zijn via allerlei donkere paadjes zo uit het zicht verdwenen."
bron: stentor.nl