AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.

Auteur Topic: AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.  (gelezen 23445 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Gepost op: 9 oktober 2009, 16:43:02
Dit kwam ik tegen in het AD....

AED-Alert is een systeem dat via een sms-bericht op de mobiele telefoon burgers in kan schakelen om handelend op te treden in het geval van een hartstilstand. AED-Alert zorgt ervoor dat direct na de
melding bij de meldkamer, getrainde burgers worden ingeschakeld om snel hulp te kunnen bieden.
Het bijzondere aan AED-Alert is dat het onderscheid maakt tussen mensen die kunnen reanimeren en mensen die kunnen defibrilleren.
Hierdoor kan iemand die kan reanimeren direct naar het slachtoffer gaan en de reanimatie starten zonder dat hij zelf de AED moet gaan halen of hiervoor iemand moet inschakelen.

Hoe werkt AED-Alert?
Nadat 112 is gebeld wordt vanuit de meldkamer de lekenhulpverlening opgestart. AED-Alert bestaat uit een database met mensen die hebben aangegeven mee te willen werken aan het project en die kunnen reanimeren
en/of defibrilleren. Op het moment dat de meldkamer de postcode ingeeft van de locatie waar het slachtoffer zich bevindt, gaat AEDAlert aan het werk. Het selecteert alle mensen die kunnen reanimeren en op een postcode wonen/werken binnen een straal van bijvoorbeeld
500 meter van het slachtoffer. Deze mensen krijgen dan allemaal een sms-bericht met daarin de locatie waar het slachtoffer zich bevindt en de boodschap daarheen te gaan en te starten met reanimatie.

 

Tegelijkertijd kijkt het programma welke AED’s zich binnen een straal van bijvoorbeeld 500 meter van het slachtoffer bevinden. Daarna stuurt het programma op dezelfde wijze een bericht aan alle mensen die binnen een straal van 300 meter van elk van deze AED’s wonen/werken. In dit
bericht wordt de hulpverlener opgeroepen om de AED op te halen en vervolgens naar het slachtoffer te gaan.
Op deze wijze wordt voorkomen dat er onnodig tijdverlies optreedt doordat er bijvoorbeeld pas door de aanwezigen bij het slachtoffer wordt besloten dat de AED gehaald moet worden of, erger nog, dat er helemaal geen AED gehaald wordt omdat men niet van het bestaan afweet. In het sms-bericht wordt immers de locatie van de AED aangegeven.
Door de scheiding aan te brengen tussen mensen die kunnen reanimeren en mensen die kunnen defibrilleren wordt nodeloos tijdverlies voorkomen.

 

Met AED-Alert wordt een slachtoffer snelle en adequate hulp geboden waardoor de kans op overleven toeneemt.


Bron www.aed-alert.nl


Wat denken jullie hier van?




jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2009, 18:04:01
ik vind het en zeer goed idee ik zou het hier wel in men dorp willen gebruiken maar ga eerst men reanimatiediploma halen
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2009, 19:09:51
http://www.nu.nl/internet/2098679/hulpdiensten-zetten-sms-in-mensenlevens-redden.html

Hulpdiensten zetten sms in om mensenlevens te redden
Uitgegeven:    9 oktober 2009 12:01
Laatst gewijzigd:    9 oktober 2009 12:42

SON EN BREUGEL - Een speciale sms-dienst moet het aantal dodelijke slachtoffers door een hartstilstand terugdringen.

Een tiental meldkamers en ambulancediensten in Nederland gaan sms'jes versturen naar mensen die in de buurt zijn van iemand die een hartstilstand heeft gekregen.

Hierdoor kunnen op jaarbasis ongeveer twaalfhonderd mensenlevens worden gered. Dat stelt directeur Jan Smale van AED-alert.

Proef

''We hebben de afgelopen anderhalf jaar een proef gedaan met twee meldkamers, in Twente en Noord-Holland. Die proef is zeer positief verlopen."

"Mensen in de buurt van een slachtoffer zijn vaak veel sneller ter plekke zijn dan een ambulance. Die heeft een aanrijtijd tussen de tien en twaalf minuten'', licht Smale toe.

Mensen die kunnen reanimeren kunnen zich als vrijwilliger aanmelden op de sms-dienst via AED-alert.nl.

Certificaat

''Wij vragen dan waar ze wonen en werken, maar ook bij welk trainingsinstituut ze de opleiding hebben gevolgd en het certificaatnummer. Het valt op dat een heleboel mensen een certificaat hebben'', aldus Smale.

De komende periode wordt het initiatief gevolgd door onderzoekers van het ziekenhuis AMC in Amsterdam.
© ANP


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2009, 19:19:39
Heb me een paar weken geleden opgegeven voor AED-alert O0
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


huppel

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2009, 19:51:36
goed idee.
jammer dat nog niet overal dit systeem werkt.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2009, 20:16:31
Ik ben sinds 7 jaar EHBO'er, alleen ik heb dit jaar  niet kunnen verlengen i.v.m. mijn psychische stoornis. Kan me nu helaas niet opgeven.

Toch zal ik niet twijfelen, mocht ik getuige zijn


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2009, 20:22:57
waarom weer SMS en geen ceBll-broadcast?? Bij SMS kan het gebeuren dat je ergens anders bent terwijl er daar om de hoek iemand neervalt... :-\


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2009, 20:41:41
waarom weer SMS en geen ceBll-broadcast?? Bij SMS kan het gebeuren dat je ergens anders bent terwijl er daar om de hoek iemand neervalt... :-\

Lijkt mij ook een vervelend idee als je op je werk zit en je weet dat één van je buren een hartstilstand heeft, of achteraf te horen dat iemand op je werk dood is gegaan terwijl jij van je vrije dag genoot. Dus een combinatie van aanmelden en cellbroadcast lijkt mij wel handig.

Dit geld niet alleen voor het AED-Alert maar ook voor het Amber-alert en het burger-hulp systeem lijkt mij.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2009, 21:19:39
ik wil me best aanmelden als dit in Amsterdam zou worden ingevoerd, ik ben alleen bang voor een stormloop van hulpverleners.....
Een straal van 500 meter in Amsterdam bevat al gauw duizenden bewoners/medewerkers. Het lijkt me dus een overkill als daar plots 20 man staan om te reanimeren. Maar laten we het positief blijven bekijken: liever 20 man teveel dan 1 te weinig. Ik hoop dat de mensen die later arriveren en niet meer nodig zijn, niet onnodig blijven plakken maar wel het initiatief nemen om dan meteen weer te vertrekken....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Rene112

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2009, 22:29:34
Wij zijn in Noord-Holland Noord als veiligheidsregio ook gestart met een 'Burger AED' project.

http://www.burger-aed.nl/

Dit is de website. Op één van de pagina's wordt de werking van het alarmeringssysteem uitgelegd.
http://www.burgeraed.nl/index.php/8

groeten,
René de Caluwé