AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.

Auteur Topic: AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.  (gelezen 23443 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2009, 23:12:49
Ook in Noord- en Oost-Gelderland loopt een soortgelijk project met de naam "Hartveilig wonen".

Ik vindt het overigens een goed initiatief om burgers te benutten bij reanimaties. Waarom zouden we alleen brandweermensen inzetten als First Responder, als er ook mensen beschikbaar zijn die zich nog dichterbij het slachtoffer bevinden? Dat kan zo een paar waardevolle minuten schelen.

Hierbij een link naar de brochure waarin het e.e.a. wordt uitgelegd:  http://www.kranenburgsbelang.nl/PDF/AED%20brochure.pdf
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2009, 00:05:23
'Meer defibrillatoren in Hoornse buurten'
Gepubliceerd op 09 oktober 2009, 17:17
Laatst bijgewerkt op 09 oktober 2009, 17:19
HOORN -  
CDA-raadslid Leny Molema vindt dat de gemeente Hoorn moet meedoen aan een project van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord om op buurtniveau defibrillatoren te plaatsen.

Dit project - 'burger-AED', is erop gericht een netwerk van defibrillatoren te realiseren zodat overal in de regio bij een hartinfarct altijd snel hulp geboden kan worden. ,,Bij een hartinfarct telt iedere minuut'', aldus Molema die zich al lange tijd inspant om op zoveel mogelijk plaatsen in Hoorn defibrillatoren te krijgen.
Eerder vroeg ze de gemeente al om defibrillatoren in openbare gebouwen te laten plaatsen en dat is inmiddels gebeurd. Ook de wijkcentra zijn van defibrillatoren voorzien.
Molema wil nu weten in hoeverre het college bereid is te participeren in het project van de Veiligheidsregio.
bron: NHD.nl

volgens de site (en mijn informatie) heeft Hoorn al aangegeven mee te gaan doen met het project burgeraed..... :-\

mijn informatie is een mail van een gemeente-ambtenaar die de vraag aan de ehbo-verenigingen heeft gedaan om ook te participeren in dit project.
verder heb ik hierover contact gehad met de directeur ambulancezorg in NHN..

Peter


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2009, 00:08:53
Mag ik op alle eerdere berichten allereerst inhaken en zeggen dat ik het een geweldig initiatief vindt om burgers er bij te betrekken.

Maar nu de hamvraag, Hoe gaan we deze mensen opvangen als daar behoefte voor is ???? ::)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2009, 00:21:46
ik  vind het een goed idee   maar waar ik bang voor ben is dat men uit eindelijk de aanrij-tijden gaan / kunnen verlengen omdat er al burgers zijn die eerste hulp verlenen
hopelijk een onterechte gedachte.......................


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2009, 01:00:01
volgens "onze" directeur van de ambulancezorg is hier geen sprake van O0.
het is ook zo dat er nog steeds 2 ambulances gaan rijden voor een reanimatie, ook al is er een AED-alert-inzet.

wat ik wel gehoord heb, dat een tweede ambulance vaak "overrichterzake" teruggaat, omdat het slachtoffer bij kennis is. Maar dit is weer een verhaal van een ambu-chauf uit een andere regio...

Grtz

Peter


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2009, 08:53:25
Wij hebben in het regio overleg uitleg gekregen over dit project en door de veiligheidsregio is gevraagd of wij als reddingsbrigade hieraan onze medewerking willen verlenen. Bij ons in de gemeente moet dit begin december gaan starten en onze brigade gaat hieraan meedoen.
Dit houdt in dat de leden met de benodigde papieren zich individuel opgeven en dat wij in 1 keer deze mensen aanmelden.
Opvang voor deze mensen, mocht dit nodig zijn gaan dan via het reddingsbrigadeprotocol


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2009, 09:20:44
ik ben alleen bang voor een stormloop van hulpverleners.....
Een straal van 500 meter in Amsterdam bevat al gauw duizenden bewoners/medewerkers. Het lijkt me dus een overkill als daar plots 20 man staan om te reanimeren.

Behalve dat in Amsterdam geen AED-Alert project is, zullen ze niet een maximum aan smsjes versturen?



wat ik wel gehoord heb, dat een tweede ambulance vaak "overrichterzake" teruggaat, omdat het slachtoffer bij kennis is. Maar dit is weer een verhaal van een ambu-chauf uit een andere regio...


Wat bedoel je met vaak? Zijn dit achteraf ook daadwerkelijk reanimaties op basis van hartstilstand, VF ed?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2009, 09:21:37
Maar nu de hamvraag, Hoe gaan we deze mensen opvangen als daar behoefte voor is ???? ::)

Zie bladzijde 10 van deze brochure: http://www.kranenburgsbelang.nl/PDF/AED%20brochure.pdf
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2009, 10:35:03
Citaat van: HapAmbu l

Wat bedoel je met vaak? Zijn dit achteraf ook daadwerkelijk reanimaties op basis van hartstilstand, VF ed?
[/quote

vaak is misschien een beetje verkeerd gekozen, maar ik bedoel: "steeds vaker" , omdat de AED , i.c.m. reanimatie, ervoor heeft gezorgd dat het slachtoffer weer een NSR heeft, of zelfs alweer bij kennis is.

sorry voor de verkeerde woordkeuze :|


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2009, 11:14:11
Behalve dat in Amsterdam geen AED-Alert project is, zullen ze niet een maximum aan smsjes versturen?


Ik weet dat dit er nog niet is in Amsterdam. Maar laat ik het dan wat breder trekken en kijken naar elke middelgrote stad. Dan krijgen ook al snel een hoop mensen zo'n sms je (er van uit gaande dat mensen zich hiervoor aanmelden.) Ik denk niet dat er een maximaal aantal sms-jes is. Je weet namelijk niet of mensen die dit sms je krijgen er naar toe gaan. Daarom zullen ze alle beschikbare en aangemelde mensen in dat gebied sms-en.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.