AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.

Auteur Topic: AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.  (gelezen 23444 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jordy_

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 200
Reactie #20 Gepost op: 10 oktober 2009, 17:30:48
Mag ik op alle eerdere berichten allereerst inhaken en zeggen dat ik het een geweldig initiatief vindt om burgers er bij te betrekken.

Maar nu de hamvraag, Hoe gaan we deze mensen opvangen als daar behoefte voor is ???? ::)

ben hier inderdaad ook wel beniewd naar, hoe ze deze mensen eventueel gaan opvangen en bijstaan


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #21 Gepost op: 10 oktober 2009, 18:02:51
Nunspeet snel bij hartpatiënt
door Annika Haverkort. vrijdag 06 maart 2009 | 08:35 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 06 maart 2009 | 09:01

Tekstgrootte  
NUNSPEET - Nunspeet is de eerste gemeente in Noord Oost Gelderland die met een nieuw reanimatieproject Hartveilig Wonen, start.

Door dit systeem wil de gemeente de overlevingskans van een slachtoffer vergroten.

De 112-meldkamer van de gemeente Nunspeet gaat straks vrijwilligers 'sms'en zodra er een melding van hartfalen wordt gemaakt. Deze geregistreerde vrijwilligers kunnen zo binnen vijf minuten het slachtoffer reanimeren, met behulp van een Automatische Externe Defibrillator (AED), een hartherstarter.

Volgens gemeentewoordvoerder Wob Meijering moet een ambulance binnen vijftien minuten ter plaatse te zijn. "Maar in sommige gevallen is dat al te laat."

De vrijwilligers zijn mensen die zijn getraind een AED te gebruiken. Deze komen straks bij 112 op een lijst te staan. De meldkamer kan dan gelijk zien welke tien mensen het dichtst bij het slachtoffer wonen. Zij krijgen dan een sms met de locatie van het slachtoffer en de dichtstbijzijnde AED.

Aart Bosmans, projectmanager van Hartveilig Wonen, vertelt dat er per AED tien vrijwilligers nodig zijn. "Er is gebleken dat er bij tien mensen een opkomst van 50 procent is. Dus kunnen we per geval rekenen op ongeveer vijf vrijwilligers." Nu hangen er twaalf AED's in de gemeente Nunspeet, terwijl er volgens Meijering in principe maar zeven nodig zijn. Dat zijn minimaal 70 vrijwilligers. "Op het moment zijn er al aanmeldingen vanuit bedrijven en het Rode Kruis, maar dat zijn er nog niet genoeg", zegt Bosmans."

Vanaf april hoopt de gemeente genoeg vrijwilligers te hebben. Verder wil de gemeente dan ook dat bedrijven en organisaties met een AED deze aan de buitenkant van het pand hebben bevestigd. Het apparaat komt dan in een speciale kast, die alleen door de geregistreerde vrijwilligers met een pincode te openen is.

Meijering: "We hadden vorig jaar al een succesvol geval met de AED in het gemeentehuis, maar deze gaat na 17.00 uur dicht. In dit geval is het dus noodzakelijk een AED aan de buitenkant van het pand te bevestigen."

Voor meer informatie, mailen naar projectgroepaed@live.nl of bel met Hartveilig Wonen. tel. (0525) 686653.

Bron: De Stentor

Ook ik ben vrijwilliger voor dit geweldige project. Pas was er een informatie avond over dit hele project maar helaas kon ik hierbij niet aanwezig zijn. Hier zou waarschijnlijk ook wel verteld zijn hoe de opvang geregeld is. Ik neem aan dat daar ook wel over nagedacht is.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2009, 18:10:32
Zoals ik al eerder aangaf. Dit wordt vermeld in de brochure "Hartveilig wonen". Hierbij een citaat uit de brochure:

[.......]
Professionele hulp

Het is niet noodzakelijk om meteen professionele hulp te zoeken na een trauma ervaring. Wanneer het bijvoorbeeld wel goed is om professionele hulp in te roepen:
• als je het gevoel hebt dat je de gevoelens en/of lichamelijke klachten niet kunt hanteren;
• als nachtmerries en het slecht slapen maar niet voorbijgaan;
• als je merkt dat je relatie(s) onder druk komen te staan of ernstig onder het gebeurde te lijden hebben;
• als je sinds de traumatische gebeurtenis blijvend meer rookt of drinkt;
• als je niemand hebt met wie je kunt spreken;
• als je merkt dat door de gebeurtenissen, die je hebt meegemaakt, je contacten steeds slechter verlopen.

Als bijvoorbeeld na een reanimatiepoging de vrijwillige hulpverlener met een schuldgevoel achterblijft, omdat het niet is gelukt, is er de mogelijkheid om direct na de inzet hulp te bieden. Zoek in dit soort gevallen in overleg met de tweede ambulance of huisarts professionele ondersteuning. De tweede ambulance kan in overleg een dienstdoende functionaris ter plaatse laten komen om een luisterend oor te bieden. In het geval er verdere professionele hulp nodig of gewenst is wordt de vrijwilliger geholpen door:

Naam: Slachtofferhulp Nederland regio Noord- en Oost Gelderland
Postcode en plaats: Almelo
Postadres: Postbus 1003
Postcode en plaats: 7301 BG Apeldoorn
Telefoon: 900 0101 (lokaal tarief )
Website: www.slachtofferhulp.nl

De vrijwilliger kan natuurlijk ook terecht bij zijn eigen huisarts.
[.......]
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #23 Gepost op: 14 december 2009, 17:20:28
Man gered dankzij AED-alert

Een 47-jarige man uit Almelo is vandaag dankzij een zogenoemd AED-alert vermoedelijk op tijd geholpen.

De man zat in de auto bij een collega toen hij in Vroomshoop onwel werd. De collega begon onmiddellijk met reanimeren. De hulpdiensten riepen via een sms'je de hulp in van mensen in de directe omgeving die een defibrillator kunnen bedienen. Die waren er binnen afzienbare tijd en konden helpen. Ondanks de snelle hulp is de Almeloër in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. De zogenoemde AED-alert is begin dit jaar in het leven geroepen om te voorkomen dat kostbare tijd verloren gaat. Mensen die een AED, ofwel defibrillator, kunnen bedienen kunnen zich ervoor aanmelden.

bron : rtvoost.nl


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #24 Gepost op: 14 december 2009, 17:26:11


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #25 Gepost op: 14 december 2009, 18:17:44
In Rotterdam-Rijnmond rijden de eerste lijnsvoertuigen van de Brandweer en de Directe hulpverleningsvoertuigen van de politie al met een AED aan boord. Ik vraag me af in hoeverre een burger alert iets toevoegd.

Ja, het KAN zijn dat een gewone burger sneller ter plaatse is. De vraag is met hoeveel. Drie a vier is voldoende. (1x beademing, 3 in rotatie voor de massage). De vraag is hoe snel is een burger team ter plaatse; De brandweer is met ongeveer 8 minuten ter plaatse, als een burger team snel en efficient aan het werk gaat behaal je winst (ook wij hebben daar de voorbeelden van). Aan de andere kant heeft de prof. hulpverlening een volledig ingerichte organisatie om de trauma verwerking op te vangen. AED betekent direct meer confrontatie met de dood. Dat kan best heftig zijn! Zeker omdat het veelal buurtgenoten, en dus bekenden kunnen zijn.

Hoe hou je de beschikbaarheid in kaart? Alarmeer je iedereen in een straal, alleen beschikbare mensen???

Echter mijn grootste angst is meer op het gebied van hulpverleners. Scenario:
- Iemand krijgt een hartstilstand
- Directe omstanders verlenen hulp
- De hulpdiensten worden gewaarschuwd
- Het burger AED team wordt gealarmeerd; Laten we uitgaan van een beschikbaarheid. 4 Man krijgen een SMS.
- Tegelijkertijd worden de politie, brandweer en GGD gewaarschuwd. De alarmering geschied direct
- Het burger team krijgt de SMS binnen 2 minuten binnen en gaan ter plaatse
- De brandweer is binnen 4 minuten op straat
- Het burger team komt INDIVIDUEEL aan op het adres en begint het protocol
- De eerste politie agenten komen ter plaatse en nemen de hulpverlening over (??)
- De brandweer is binnen 8 minuten ter plaatse en neemt de regie over en assisteert in de hulpverlening
- De eerste ambulance komt aan en neemt de regie en beademing over
- OVD komt ter plaatse
- De tweede ambulance komt ter plaatse en assisteert in het protocol

Even tellen:
4 Burgers
2 agenten (meestal meer, ervaring minimaal 4 agenten)
5 brandweermensen (+ 1 chauf buiten)
1 OVD
4 Ambulance medewerkers
===
16 mensen ter plaatse

Waarschijnlijk zijn de burgers net begonnen en compleet als de brandweer ter plaatse komt.

Ik weet niet of het bij ons in de regio zo gaat werken. Op een sportveld of grote hal is het nog te doen, maar in een woonkamer met 16 man continue wisselen van leiding???

Anders is het als er op een locatie met bijv. BHV iets gebeurt. Dan is het eerste team burgers snel aan de gang en wordt er echt tijd gewonnen.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #26 Gepost op: 14 december 2009, 18:55:02
AED inzetten door burgers en BHV-ers helpen.

Het SMS-alert is daar een hele goede toevoeging bij.
Het maakt niet uit wie er komt met een AED, ALS er maar iemand komt met een AED - en als het effe kan gisteren, alsubegrijptwatikbedoel.

Dat de Veiligheidsregio RR gezegend is met zo'n grote hoeveelheid auto's uin de noodhulp, beroepsbrandweer en een aardige kluit ambu's is mooi. Maar dat geld bijv. niet voor landelijke gebieden waar de aanrijtijden voor de brandweer al op sommige plaatsen zijn opgetrokken naar een kwartier.

Hoe eerder die AED wordt ingezet, hoe beter. Dit nalaten omwille van een mogelijk trauma bij buurtbewoners vind ik absoluut kul. De respondenten zijn getraind en hebben ook geleerd om na een inzet hulp te vragen als dat nodig is -  hulp die ook beschikbaar is.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #27 Gepost op: 15 december 2009, 13:15:24
Hoi allemaal,

Ik heb laatst van binnen de reddingsbrigade gehoord over het project AED alert en wil me er voor inschrijven na mijn AED cursus. Ik vroeg me alleen af hoe dat nou gaat in de centrale als er een melding binnen komt van een reanimatie. Hoe wordt het systeem in werking gesteld? Word de alarmering van AED tegelijk verzonden met die van de ambu of is het echt een geheel apart systeem dat na de ambu in werking wordt gesteld? Wat vinden jullie trouwens van dit project? Mij lijkt het een goed idee.


keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #28 Gepost op: 15 december 2009, 17:06:23
Op http://www.veiligheidsregio-nhn.nl/sf.mcgi?5555&cat=1055 staat alles uitgelegd en beschreven! Succes


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #29 Gepost op: 15 december 2009, 17:11:13
Ja dat had ik al gelezen. Ik doelde meer op de kant van de centralist en niet op de kant van de hulpverlener. Overal wordt heel mooi uitgelegd hoe het nou precies werkt als je een smsje krijgt maar ik wil graag meer informatie over hoe dit nou werkt voor de centralist die de melding in eerste instatie ontvangt.