AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.

Auteur Topic: AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.  (gelezen 23447 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #50 Gepost op: 19 oktober 2010, 18:56:09
Wij weten inmiddels dat er door de centralist geen alert is afgegeven. Vandaar mijn vraag wat nog meer redenen kunnen zijn om geen alert in te schakelen, buiten dus de kinderreanimaties en trauma's. Wij doen het beheer van de AED's van de gemeente Hoorn en wij zijn dus nieuwsgierig naar wat hiervoor beweegredenen kunnen zijn.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Peterinstr

  • net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #51 Gepost op: 20 oktober 2010, 13:04:41
Was je tijdens de melding binnen de gewenste straal om het alert te ontvangen?

Heeft niets met straal en/of gebied waarin je bent te maken.
Je ontvangt een sms als je ingeschreven bent in dat gebied dan krijg je bericht, dat betekend dat als ik op vakantie in Frankrijk ben ik het bericht ook krijg.
Reden hiervan is dat er (nog)niet gepeild mag worden wie er in een bepaald gebied aanwezig is (dit in tegenstelling tot een Amberalert) vanwege de wet op de privacy.
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #52 Gepost op: 20 oktober 2010, 13:14:02
Heeft niets met straal en/of gebied waarin je bent te maken.
Je ontvangt een sms als je ingeschreven bent in dat gebied dan krijg je bericht, dat betekend dat als ik op vakantie in Frankrijk ben ik het bericht ook krijg.
Reden hiervan is dat er (nog)niet gepeild mag worden wie er in een bepaald gebied aanwezig is (dit in tegenstelling tot een Amberalert) vanwege de wet op de privacy.

Bedankt voor de uitleg! O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #53 Gepost op: 30 november 2010, 11:12:46
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7713936/Zeeland-bouwt-op-Gelders-succes-AEDalert.ece

Zeeland bouwt op Gelders succes AED-alert

door Marcel Modde. dinsdag 30 november 2010 | 07:26 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 30 november 2010 | 07:55
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

KRUININGEN - De aanschaf van de meeste automatische hartschokapparaten (AED) door gemeenten en sportverenigingen is een vrij nutteloze investering. Verreweg de meeste apparaten hangen op plekken waar ze nauwelijks worden gebruikt, aldus Aart Bosmans van het landelijk project Hart Veilig Wonen.

De ervaring leert volgens Bosmans dat acht op de tien gevallen van hartfalen in een woonwijk gebeuren. "Dan heb je dus niks aan een AED op het voetbalveld of in het zwembad." Hij is in opdracht van de Veiligheidsregio Zeeland begonnen met de opzet van een alarmsysteem via sms. Reimerswaal is de eerste van (tot dusver) vijf gemeenten in de provincie die belangstelling hebben getoond voor het project. Daar wordt met een informatiebijeenkomst eind januari een brede kring van vrijwillige hulpverleners in het leven geroepen. Speciaal voor de deelname aan het netwerk heeft Reimerswaal twintig AED's gekocht, die verspreid over de dorpen worden opgehangen. Wie zich als hulpverlener laat registreren (werk én woonadres), krijgt straks bij noodgevallen in de buurt op de mobiele telefoon de oproep met een AED naar het slachtoffer te gaan. Zo kan snel met de reanimatie worden begonnen, in afwachting van de ambulance.

Voor een effectieve inzet in een uitgestrekte gemeente als Reimerswaal, zijn zo'n vierhonderd vrijwilligers nodig. Geen enkel probleem om dat aantal bij elkaar te krijgen, verwacht Bosmans. "In de Gelderse Achterhoek, een gebied vergelijkbaar met Zeeland, hebben we 1750 vrijwilligers. Per dag krijgen we via onze site hartveiligwonen.nl drie tot vijf nieuwe aanmeldingen voor het systeem."

Het Gelderse project heeft z'n succes al bewezen, zegt Bosmans. "Ik ben de laatste tijd in verschillende Zeeuwse gemeenten geweest. Ik merk dat er best veel geld is gestoken in de aanschaf van AED's. Maar als je ziet hoe vaak die worden ingezet... Dat komt omdat de aanwezigheid van die apparaten, de locatie en de beschikbaarheid van mensen die kunnen reanimeren niet aan elkaar zijn gekoppeld. Doe je dat wel, dan kun je met veel minder geld een veel effectievere inzet krijgen. In Gelderland hebben we zo in één kwartaal 139 reanimaties gehad."

Bosmans waagt zich niet aan een schatting van het aantal AED's dat in Zeeland beschikbaar is bij sportverenigingen, bedrijven en in openbare gebouwen. In heel Nederland zijn dat er tussen de veertig- en vijftigduizend. Overzichten op diverse websites zijn onvolledig en derhalve niet altijd even goed bruikbaar. Bosmans zou het toejuichen indien bestaande AED's ook bij het hartveilignetwerk worden aangemeld en zo in het aanbod kunnen worden meegenomen.

De kasten waarin de wijkapparaten komen te hangen, zijn met elektronische sloten beveiligd tegen vandalisme. De sloten ontgrendelen automatisch, zodra de meldkamer een AED-allert rondstuurt naar de aangemelde vrijwilligers in de buurt van het slachtoffer.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 6 december 2010, 14:36:14
Burger AED wint Publieke Veiligheid Award

http://www.noordtopics.nl/algemeen/2010_12_06-2.shtm
Algemeen : 06 december 2010

Het project Burger AED heeft de Publieke Veiligheid Award 2010 gekregen. De prijs werd op woensdag 1 december 2010 uitgereikt aan initiatiefnemer Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Met Burger AED verhoogt de veiligheidsregio de kans op overleven na een hartstilstand.

De jury over Burger AED: Dit project brengt een grote toegevoegde waarde tegen betrekkelijk geringe kosten. Bovendien betrekt het burgers bij veiligheidsproblemen.

Directeur Martin Smeekes van Ambulancezorg/GHOR van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord: Deze prijs zet het project in de spotlights. Dat helpt ons om Burger AED samen met gemeenten nog verder uit te rollen en ook elders de kans op overleven na een hartstilstand te vergroten.

Burger AED is gebaseerd op het principe dat burgers bij een hartstilstand eerder ter plekke kunnen zijn dan de ambulance. Bij een hartstilstand alarmeert de 112-meldkamer daarom behalve een ambulance ook burgerhulpverleners. Dat zijn vrijwilligers die zich vooraf hebben aangemeld en kunnen reanimeren. De alarmering gaat per sms. Het slachtoffer kan op deze manier snel een levensreddende schok worden toegediend, met behulp van een AED. Het systeem heeft sinds de invoering in 2009 al verschillende keren zijn waarde bewezen. In het project werken gemeenten en veiligheidsregio nauw samen.

De Publieke Veiligheid Award gaat elk jaar naar een project dat bijdraagt aan een veiliger samenleving. De prijs, een initiatief van het Blomberg Instituut, is in de wereld van openbare orde en veiligheid een begrip. De winnaar wordt bepaald op grond van internetstemmen, stemmen van aanwezigen op de finaleavond (bestuurders en deskundigen uit het veiligheidsdomein) en een vakjury. Het winnende project moet vernieuwend zijn en een voorbeeldfunctie vervullen voor een veiliger samenleving. (Bron: Gemeente Harenkarspel)
Samen sterk in de hulpverlening!


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #55 Gepost op: 25 december 2010, 23:45:02
Is het mogelijk om een aparte ringtone in te schakelen voor deze AED-sms-alert? Op die manier zou ik op gehoor/beltoon een aed-alert kunnen onderscheiden van een gewoon sms (ik ben nou eenmaal niet zo haastig wat betreft het lezen van sms'jes).
Ik heb het namelijk wel geprobeerd, maar omdat er geen telefoonnummer, dus afzender, wordt weergegeven, kan ik er geen ringtone aan binden.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #56 Gepost op: 27 december 2010, 14:17:50
Is het mogelijk om een aparte ringtone in te schakelen voor deze AED-sms-alert? Op die manier zou ik op gehoor/beltoon een aed-alert kunnen onderscheiden van een gewoon sms (ik ben nou eenmaal niet zo haastig wat betreft het lezen van sms'jes).
Ik heb het namelijk wel geprobeerd, maar omdat er geen telefoonnummer, dus afzender, wordt weergegeven, kan ik er geen ringtone aan binden.
Dat hangt helemaal van je type telefoontoestel af... RTFM zou ik zeggen :)
Arts  www.alphalog.nl


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #57 Gepost op: 29 december 2010, 14:09:48
in een ander topic (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46397.0) is een beetje een discussie gaande over het wel of niet uitsturen van een AED alert.
Naar mijn idee gebeurt het hier in de regio(gld-mid) niet bij schokkende reanimaties. omdat er regelmatig bij reanimaties geen aed alert verzonden word. Zoals de melding hieronder:

p2kflex
13:45:52 29-12-10GROUP-2Herhaalde alarmering Inzet FRB O0573 GVT HET DROOMHUIS NIEMEIJERSTRAAT 35 WAG
0902710BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Wageningen)
0902720BRW Wageningen (First Responder dagploeg)
0902721BRW Wageningen (First Responder ploeg 1)
0902723BRW Wageningen (First Responder ploeg 3)
p2kflex
13:38:54 29-12-10GROUP-1Prio 1 Inzet FRB O0573 GVT HET DROOMHUIS NIEMEIJERSTRAAT 35 WAG 3180
0902710BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Wageningen)
0902720BRW Wageningen (First Responder dagploeg)
0902721BRW Wageningen (First Responder ploeg 1)
0902723BRW Wageningen (First Responder ploeg 3)


Gezien het een Gezinsvervangend tehuis betreft zal het waarschijnlijk om een reanimatie van een kind of gehandicapte gaan. Gebeurt het daadwerkelijk zo dat er expres geen aed alert verzonden word bij schokkende reanimaties?


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #58 Gepost op: 29 december 2010, 14:31:36
in NHN is het protocol dat er GEEN Alert wordt uigegeven voor
babyreanimaties
kinderreanimaties (-8 jaar)
traumatische reanimaties (na een ongeval)

grtz

Peter


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #59 Gepost op: 29 december 2010, 15:59:58
Bij een traumatische reanimatie kan ik me dat heel goed voorstellen.
Bij de andere twee zou ik toch wat graag de betreffende ouders te hulp schieten, ik heb zo'n idee hoe ik mezelf zou voelen als ik met twee linker handen naast mijn (clinisch) dood kind zou staan. Ik denk dan aan verdrinkingslachtoffers etc.

Desnoods zet je in de melding "kinderreanimatie", de een zal dan nog een beetje gas bijgeven, de ander niet reageren, maar altijd beter als niet alarmeren.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources