AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.

Auteur Topic: AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.  (gelezen 23931 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #60 Gepost op: 29 december 2010, 16:11:52
Ben ik het helemaal mee eens.
Wat ik zo uit deze p2000 melding haal was er al 7min voorbij voordat de herhaalde melding van de brandweer kwam. na 7 minuten was er dus nog steeds geen brandweer onderweg
In die 7 minuten had iemand anders te hulp kunnen schieten.

Tevens mis ik een melding mocht een aed-alert afgeblazen zijn. Ik heb nu al 2 keer mee gemaakt dat bij aankomst bleek het niet om een reanimatie te gaan. De aanwezige ambulance kreeg deze melding direct na de melding te horen.
Waardoor zij raar stonden te kijken dat er mensen van een aed-alert kwamen. Is dit niet mogelijk met het syteem?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #61 Gepost op: 29 december 2010, 16:58:15
Wat voor meldingen waren die twee non-reanimaties dan wel? Ik kan me niet voorstellen dat je gepiept wordt bij aanhoudende hyperventilatie oid.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #62 Gepost op: 29 december 2010, 17:03:47
Eén ervan was een CVA en de andere heb ik niet doorgevraagd.


JV39

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #63 Gepost op: 10 januari 2011, 01:10:30
Ik lees dit forum regelmatig, en reageer bijna nooit omdat ik mezelf niet "ter zake" kundig vind. Echter vandaag heb ik in dit stukje wel een aantal van mijn vragen beantwoord gekregen, en staan er nog een aantal open.


Vanavond ontving ik in Arnhem een SMS om ter plaatste te gaan omdat ik me heb ingeschreven bij aed-alert na het behalen van mijn  bhv en reanimatie diploma.
Aangekomen (2 straten verder) bleek ik de eerste "hulpverlener" te zijn.
Een bekende van het slachtoffer was al begonnen met reanimatie en was dankbaar dat ik het over wilde nemen. Ongeveer 3 minuten later was de brandweer ter plaatsen op de voet gevolgd door 2 amublances.
De ambulance gaf aan dat ik moest doorgaan met reanimeren, terwijl het slachtoffer werd aangesloten op de apperatuur.
De inmiddels aangekomen brandweer heeft de reanimatie van me overgenomen. Het slachtoffer heeft het na 20 minuten intensief werken door de aanwezige echte hulpverleners helaas niet overleefd.

Een aantal vragen over hoe de alarmering precies werkt zijn in dit forum inmiddels wel beantwoord. Vraag die bij mij achter blijft, weet de centralist wie hij er heen stuurt, of word dat gedaan door AED-Alert?
De suggestie van cell-broadcast lijkt me niet handig. Toen ik aankwam was de straat leeg, toen ik weg ging stond er een man of 20 te kijken, aangetrokken door de blauwe lampjes, met een sms naar iedereen word dit alleen maar erger.
De brandweerman vroeg me na afloop netjes of het met me ging en of ik behoefte had aan hulp. Ik heb al eerder een reanimatie gedaan van een bekende en het viel me op dat het bij een onbekende "makkelijker" gaat. Vragen als "deed ik wel het juiste"etc blijven altijd wel even in je gedachten denk ik, maar slachofferhulp voor iedereen....nee, alleen als er behoefte aan is.
Ik vraag me trouwens af of mensen die hierdoor echt een trauma oplopen, zelf niet de conclussie zullen trekken om geen meldingen meer te krijgen.

Al met al denk ik dat ondanks dat ik her en der wat scepsis proef, het zeker de moeite waard is dit systeem landelijk uit te rollen als iedere seconde telt.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #64 Gepost op: 10 januari 2011, 02:21:44
Als eerste goed dat je gereageerd hebt op het sms alert en ook goed dat het systeem wel degelijk werkt.
Je weet natuurlijk nooit hoeveel mensen er op af komen omdat je niet weet hoeveel mensen er daadwerkelijk in de buurt zijn van het plaats incident.
Dat het slachtoffer het niet heeft overleefd ligt zeker niet aan de inzet van jou en de persoon die aan wezig was jullie hebben alles geprobeerd wat je maar kon.
Ook goed om te lezen dat zij het samen met Ambu personeel hebben overgenomen.

Ook netjes van de branweer dat hij heeft gevraagt hoe het met jullie ging. En mocht je op dat momen vragen hebben schroom dan ook zeker niet om die te stellen.
Iedere tip die krijgt neem je altijd weer mee bij een volgende inet. Zij zijn er niet om je de grond in te boren maar om je te helpen.

Ik heb Dindsag 11-01-2011 een twitterevaluatie met een aantal buurtagenten en die zal ik zeker nogmaals persoonlijk vragen ( had het al via twitter gevraagd )
hoe hun denken over AED Alert.
Mijn vraag was al. Hoe denken jullie als organisatie over opzetten, nut en haalbaarheid van 6 minutenzone's c.q. AED Alert in onze regio ? http://bit.ly/anEzP3

Als het aan mij ligt komt het ook bij mij in Rotterdam - Rijnmond omdat ik van mening ben dat burgerhulpverleners snel ter plaatse kunnen zijn.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #65 Gepost op: 10 januari 2011, 02:45:36
De suggestie van cell-broadcast lijkt me niet handig. Toen ik aankwam was de straat leeg, toen ik weg ging stond er een man of 20 te kijken, aangetrokken door de blauwe lampjes, met een sms naar iedereen word dit alleen maar erger.

Cell-broadcast moet je bewust instellen in je telefoon, dat krijgt dus niet iedereen in de omgeving van een incident.


JV39

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #66 Gepost op: 10 januari 2011, 09:57:16
Citaat
Als het aan mij ligt komt het ook bij mij in Rotterdam - Rijnmond omdat ik van mening ben dat burgerhulpverleners snel ter plaatse kunnen zijn.
Ik was er idd een minuut of 4 eerder dan de hulpdiensten, bij een reanimatie kostbare tijd.

Wel ben ik gevoelsmatig nog steeds tegen de cell broadcast, ondank dat je hem op je gsm moet aanzetten.
Ik kies er bewust voor om in een situatie als deze betrokken te raken omdat ik denk dat ik het aankan, en van meerwaarde kan zijn. Mensen die cell broadcast aan zetten doen dat om SMS berichten te ontvangen die belangrijk zijn. Wil niet altijd zeggen dat ze betrokken willen raken bij een reanimantie. Aan de andere kant word de nieuwsgierigheid dan wel weer gewekt.

Cell broadcast aanzetten zegt iets over het willen ontvangen van berichten. Gerichte sms vanuit AED-Alert zegt iets over de hulp die je wilt EN kunt verlenen. Just my thoughts.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #67 Gepost op: 10 januari 2011, 12:07:21
JV39, goed gehandeld! O0


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #68 Gepost op: 10 januari 2011, 12:51:49
Cell broadcast aanzetten zegt iets over het willen ontvangen van berichten. Gerichte sms vanuit AED-Alert zegt iets over de hulp die je wilt EN kunt verlenen. Just my thoughts.

Cell-broadcast werkt heel anders dan jij denkt. Het is geen kwestie van alleen maar inschakelen, er moet een bepaalde dienst worden geselecteerd. Dat zijn geen voorgeprogrammeerde diensten, je moet een code invoeren die men gebruikt voor de AED-alerts en die code zal tegen die tijd wel bekend worden gemaakt.

Blijft inderdaad de mogelijkheid bestaan dat mensen die er geen kennis van hebben en er dus niets te zoeken hebben ook komen kijken, maar daartegen heb ik 3 argumenten. Enerzijds denk ik dat het best wel meevalt en dat je het ramptoerisme sterk overschat. Anderzijds is het niets anders dan het oude scannerluisteren en toen was een incident in een straal van tientallen kilometers te horen. Het grote voordeel wat mijns inziens alle nadelen van tafel veegt is dat er bijzonder selectief gealarmeerd kan worden. Bij de huidige SMS-alert moet je je postcode opgeven. Bij een reanimatie wordt de betreffende postcode (alleen binnenshuis, buitenshuis is er immers geen postcode bekend) vergeleken met aangemelde postcodes en wordt een SMS gestuurd naar aangemelde personen binnen een bepaalde straal. Dat systeem gaat er echter vanuit dat iedereen ook altijd thuis is, het zijn statische lokaties en het systeem weet niet of de personen in kwestie zich ook daadwerkelijk in de buurt van het incident bevinden. Stel dat je jezelf aanmeldt in Rotterdam maar je bent op dat moment in Groningen, dan krijg je terwijl je onder de Martinitoren loopt doodleuk een SMS dat er in Rotterdam een reanimatie gaande is. Zinvol? Nee! Met cellbroadcast kan per GSM-mast of per groep masten bepaald worden of een cellbroadcast verzonden wordt. Zo kan het dus ook andersom zijn, je loopt onder diezelfde Martinitoren en krijgt een SMS dat er 2 straten verderop een reanimatie gaande (lees: noodzakelijk) is.

Daarmee bereik je dus ook de mensen die 'tijdelijk' in de buurt van een incident zijn. Liever 100 ramptoeristen en 1 extra persoon met kennis van zaken dan geen ramptoeristen, maar ook niemand met de juiste kennis. Maar dat is slechts mijn mening ;)


Dabo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #69 Gepost op: 10 januari 2011, 15:43:02
Hoe is het met die persoon afgelopen?