Ik lees dit forum regelmatig, en reageer bijna nooit omdat ik mezelf niet "ter zake" kundig vind. Echter vandaag heb ik in dit stukje wel een aantal van mijn vragen beantwoord gekregen, en staan er nog een aantal open.
Vanavond ontving ik in Arnhem een SMS om ter plaatste te gaan omdat ik me heb ingeschreven bij aed-alert na het behalen van mijn bhv en reanimatie diploma.
Aangekomen (2 straten verder) bleek ik de eerste "hulpverlener" te zijn.
Een bekende van het slachtoffer was al begonnen met reanimatie en was dankbaar dat ik het over wilde nemen. Ongeveer 3 minuten later was de brandweer ter plaatsen op de voet gevolgd door 2 amublances.
De ambulance gaf aan dat ik moest doorgaan met reanimeren, terwijl het slachtoffer werd aangesloten op de apperatuur.
De inmiddels aangekomen brandweer heeft de reanimatie van me overgenomen. Het slachtoffer heeft het na 20 minuten intensief werken door de aanwezige echte hulpverleners helaas niet overleefd.
Een aantal vragen over hoe de alarmering precies werkt zijn in dit forum inmiddels wel beantwoord. Vraag die bij mij achter blijft, weet de centralist wie hij er heen stuurt, of word dat gedaan door AED-Alert?
De suggestie van cell-broadcast lijkt me niet handig. Toen ik aankwam was de straat leeg, toen ik weg ging stond er een man of 20 te kijken, aangetrokken door de blauwe lampjes, met een sms naar iedereen word dit alleen maar erger.
De brandweerman vroeg me na afloop netjes of het met me ging en of ik behoefte had aan hulp. Ik heb al eerder een reanimatie gedaan van een bekende en het viel me op dat het bij een onbekende "makkelijker" gaat. Vragen als "deed ik wel het juiste"etc blijven altijd wel even in je gedachten denk ik, maar slachofferhulp voor iedereen....nee, alleen als er behoefte aan is.
Ik vraag me trouwens af of mensen die hierdoor echt een trauma oplopen, zelf niet de conclussie zullen trekken om geen meldingen meer te krijgen.
Al met al denk ik dat ondanks dat ik her en der wat scepsis proef, het zeker de moeite waard is dit systeem landelijk uit te rollen als iedere seconde telt.