AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.

Auteur Topic: AED-alert/ Burger AED - meldkamer procedure's e.d.  (gelezen 23937 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #70 Gepost op: 10 januari 2011, 16:52:05
Hoe is het met die persoon afgelopen?

Ik lees dit forum regelmatig, en reageer bijna nooit Het slachtoffer heeft het na 20 minuten intensief werken door de aanwezige echte hulpverleners helaas niet overleefd.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #71 Gepost op: 10 januari 2011, 17:29:31
ja, ik heb nog wel eens gehad dat, terwijl ik in Parijs zat, er een melding kwam van een reanimatie om de hoek.  ???

Volgens mij zijn er hier in Arnhem weinig mensen met AED-alert. Tijdens meldingen ben ik er iig nog nooit eentje tegen gekomen.
Tevens mag voor mij de zone hier in Arnhem best uitgebreid worden. Ik kan mocht in zuid een melding zijn vaak binnen 7 minuten ter plaatse zijn. Alleen reikt het gebied alleen hier in de woonwijk. En aangezien er niet veel mensen zijn in Arnhem zou dit best wat kunnen helpen.

Tevens nog een vraag op het reageren op een FRB melding waarvoor geen AED-alert is uitgezonden. Wat vinden jullie hiervan?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #72 Gepost op: 10 januari 2011, 19:07:32
Tevens nog een vraag op het reageren op een FRB melding waarvoor geen AED-alert is uitgezonden. Wat vinden jullie hiervan?

Heb je een voorbeeld? Zoals ik eerder al zei is het niet mogelijk om een AED-alert te verzenden als iemand op straat in elkaar zakt. AED-alert werkt immers met postcodes en in de praktijk is het ondoenlijk om op zoek te gaan naar een postcode, de melding aan te passen, etc. Dat is een van de tekortkomingen van dit systeem...


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #73 Gepost op: 4 februari 2011, 00:21:24
Project Burger AED is een initiatief van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VR NHN). We voeren dit project uit om in samenwerking met gemeenten een netwerk van AED's en burgerhulpverleners te realiseren. Onze Meldkamer maakt gebruik van het alarmeringssysteem AED-Alert waarmee we aan geregistreerde burgers een sms kunnen versturen. Deze burgers ontvangen de sms als rondom hun woon- of werkplaats gereanimeerd moet worden. De alarmering van burgers is een extra service naast de reguliere ambulancezorg en is geen vervanging van de ambulancezorg.

Het is een vrijwillig systeem en burgers die zich aanmelden hoeven niet op specifieke tijden/dagen beschikbaar te zijn. Hoe meer personen zich aanmelden, hoe groter de kans dat burgers in de gelegenheid zijn om de reanimatie binnen zo kort mogelijke tijd te starten en de AED in te zetten. Burgers starten de reanimatie in afwachting van het ambulanceteam dat de zorg voor de patiënt overneemt als ze bij de patiënt arriveert. Een slachtoffer van een circulatiestilstand heeft hierdoor een grotere overlevingskans.  
      
Uit een recente studie in heel Noord-Holland blijkt een overlevingspercentage van 16,6%. Wanneer ook de AED is ingezet, is deze overleving 25%. Deze overlevingspercentages hebben betrekking op minimaal zes weken na ontslag uit het ziekenhuis. Reanimatie én defibrillatie (het geven van een schok met de AED) binnen de eerste 6 minuten bij een hartstilstand geeft een overlevingspercentage van 50-70% (Nederlandse Hartstichting).

Voor meer informatie kun je terecht op www.burgeraed.nl

BurgerAED - Nachtegaal 52

Bron tekst & filmpje: www.burgeraed.nl


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #74 Gepost op: 4 februari 2011, 19:25:13
Heb je een voorbeeld? Zoals ik eerder al zei is het niet mogelijk om een AED-alert te verzenden als iemand op straat in elkaar zakt. AED-alert werkt immers met postcodes en in de praktijk is het ondoenlijk om op zoek te gaan naar een postcode, de melding aan te passen, etc. Dat is een van de tekortkomingen van dit systeem...
Sorry voor de late reactie. Op dit bericht stond laatst ook een bericht van iemand die op p2000 een FRB melding staan en hier op af gegaan is zonder dat er een aed-alert uitgegaan was. Misschien is die ook wel samen gevoegd in dit topic nu


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #75 Gepost op: 1 april 2011, 22:49:56
Nieuwe procedure AED-Alert in gebruik op de meldkamer

http://www.burgeraed.nl/view.php/2/54
01-04-2011

Vanaf vrijdag 1 april maakt de Gemeenschappelijke Meldkamer gebruik van een nieuwe procedure voor het activeren van AED-Alert. Op de meldkamer in Alkmaar wordt al vanaf juli 2009 gebruik gemaakt van het alarmeringssysteem. Dit systeem maakt het mogelijk om, naast de ambulances, ook burgers te informeren over een reanimatie. De burgers worden geïnformeerd per sms als ze in de buurt wonen of werken van iemand die gereanimeerd moet worden. Deze burgerhulpverleners kunnen in potentie veel eerder bij het slachtoffer zijn dan het ambulanceteam. Hierdoor kunnen de eerste levensreddende handelingen in veel gevallen een stuk eerder starten.

De oude procedure was zo opgesteld dat AED-Alert pas werd geactiveerd als ook de tweede ambulance gealarmeerd was. Bij een reanimatie stuurt de meldkamer namelijk twee ambulances – mits voldoende ambulances beschikbaar.
Na onderzoek blijkt dat deze werkwijze te veel tijd kost. Tussen het alarmeren van de eerste ambulance en het activeren van AED-Alert kan tot wel twee minuten zitten. Dat zijn twee minuten die cruciaal zijn voor de burgerhulpverleners om in actie te komen. Hoe eerder zij in het proces worden gewaarschuwd, hoe eerder zij ook met een AED bij het slachtoffer kunnen komen. Met het project Burger AED hebben we al wel bereikt dat hulp vaak veel sneller ter plaatse is, maar de streeftijd van maximaal zes minuten wordt nog zelden gehaald. Dat willen we veranderen door een nieuwe werkwijze.

Deze nieuwe werkwijze houdt in dat AED-Alert eerder in het proces op de meldkamer wordt geactiveerd. We doen het in het vervolg als volgt: direct na het alarmeren van de eerste ambulance wordt AED-Alert geactiveerd. Burgerhulpverleners worden dus vrijwel tegelijk met de eerste ambulance gewaarschuwd en niet pas nadat de tweede ambulance is gealarmeerd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #76 Gepost op: 2 april 2011, 09:42:14
Dit betekent wellicht voor de burgerhulpverlener meer 'zeker voor onzeker'smsjes, maar daar heeft men op zich geen problemen mee. Met 'men' bedoel ik dus de burgerhulpverleners. Uit de groep mensen die wij hebben opgeleid kwamen reacties dat men liever 6x voor een niet-reanimatie komt, dan 1x te laat. Niet dat iedereen op het slachtoffer wil duiken, maar men is wel zeer betrokken. Ik ben persoonlijk erg blij dat de procedure gewijzigd is.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #77 Gepost op: 19 april 2011, 18:35:23
Nou heb ik toevallig ongeveer een week geleden een smsje gekregen van AED dat ik moest gaan reanimeren. Het adres stond slecht aangeduid omdat dit niet helemaal zeker was maar uiteindelijk toch gevonden. Politie was al aanwezig en was al met de man bezig. Toen ze de ademhaling controleerden bleek de man (gelukkig) nog te ademen en was deze alleen bewusteloos. Er waren 72 smsjes verstuurd waarvan 28 AED smsjes en 44 reanimatie smsjes. Er waren 5 AED's aanwezig en op het moment dat iedereen wist dat het om een loos alarm ging werden de AED's direct terug gehangen en ging iedereen gewoon weer door waar hij of zij mee bezig was. Ik denk dat ook hier voor iedereen gold dat ze liever aantal keren voor niks komen dan dat ze er een keer niet zijn en er geen hulp geboden kan worden.

Edit:
Bron nog even erbij: http://www.burgeraed.nl/view.php/86 (10 april Den Helder)


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #78 Gepost op: 19 april 2011, 18:47:42
Zeer netjes op zo'n grote opkomst!
Hier in Arnhem is de opkomst erg laag. Heb nog nooit mee gemaakt of van collega's gehoord dat er meer dan 1 persoon tp was. Ook het aantal AED's is zeer gering. Mogelijk valt hier door meer reclame meer uit te halen!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #79 Gepost op: 19 april 2011, 18:59:09
Er waren 72 smsjes verstuurd waarvan 28 AED smsjes en 44 reanimatie smsjes. Er waren 5 AED's aanwezig

Ik heb weer wat gemist geloof ik. Wat is nu het verschil tussen een AED-alert en een REANIMATIE-SMS?