GRIP 1 Zeer grote Brand Grote Houtstraat - Haarlem 09-10-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote Brand Grote Houtstraat - Haarlem 09-10-2009  (gelezen 10498 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #51 Gepost op: 10 oktober 2009, 16:15:56
Als je zo naar die plaatjes kijkt is het wel een fikse brand, maar geen zeer grote brand lijkt me zo. Eerder een uitslaande middelbrand.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #52 Gepost op: 10 oktober 2009, 17:19:46
Als je zo naar die plaatjes kijkt is het wel een fikse brand, maar geen zeer grote brand lijkt me zo. Eerder een uitslaande middelbrand.

Jij schaalt alleen op op basis van hoeveel vlammen en rook er zijn, en hoe hoog de vlammen zijn of? Hoop dat je hier geen centralist wordt dan ;D


spanjaard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #53 Gepost op: 10 oktober 2009, 17:22:47
Als je zo naar die plaatjes kijkt is het wel een fikse brand, maar geen zeer grote brand lijkt me zo. Eerder een uitslaande middelbrand.

ik denk dat ze hebben opgeschaald naar zeer grote brand omdat het in de winkelstraat bevind en oude panden(brand snel) en het is dicht bij elkaar allemaal
Fotograaf Hollands-midden en Haarlemmermeer.  WWW.HILLEGOM112.WEB-LOG.NL


Fireshaker

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #54 Gepost op: 10 oktober 2009, 17:27:27
Wat ook nog zou kunnen is problemen met waterwinning


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #55 Gepost op: 10 oktober 2009, 17:45:52
Gevalletje beter mee verlegen als om verlegen. Oude panden, dichte bebouwing in een stadshart, waterwinning en bereikbaarheid i.v.m. ramptoerisme of de normale drukte zijn genoeg redenen om zeer ruim in te zetten in een binnenstad. Het is beter om achteraf te spreken van overdaad dan het te hebben over te laat opschalen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2009, 21:01:57
Gevalletje beter mee verlegen als om verlegen. Oude panden, dichte bebouwing in een stadshart, waterwinning en bereikbaarheid i.v.m. ramptoerisme of de normale drukte zijn genoeg redenen om zeer ruim in te zetten in een binnenstad. Het is beter om achteraf te spreken van overdaad dan het te hebben over te laat opschalen.

De zaken uit het verleden zeggen genoeg over hoe snel een gewone binnenbrand kan uitgroeien tot een zeer grote brand. Om even nader het ramptoerisme te benadrukken .... Ja het er druk ::)

Ik vind het wel weer mooi, allerhande mensen die ''iets'' vinden terwijl ze geen of weinig verstand van zaken hebben, ik wil dan ook verzoeken om dat achterwege te laten  :|
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #57 Gepost op: 11 oktober 2009, 09:27:24
Als je zo naar die plaatjes kijkt is het wel een fikse brand, maar geen zeer grote brand lijkt me zo. Eerder een uitslaande middelbrand.

Wat je op de foto's ziet is alleen de voorgevel, daarachter zijn de gehele bovenverdieping en die daaronder een flink stuk naar achteren helemaal uitgebrand.
De opschaling heeft te maken gehad met voorkomen van uitbreiding naar naast- én achtergelegen panden, en dat is redelijk gelukt. En idd, ook de waterwinning was een lastig punt.

Zelf zat ik in de herbezetting, we zijn nog wel heen geweest om verlichting te helpen plaatsen waarna we uiteindelijk als laatste TS overbleven om stand-by te staan tijdens sloopwerkzaamheden. Want omdat dus de gehele bovenverdiepingen waren afgebrand had de voorgevel geen houvast meer en bestond in-/neerstortingsgevaar. Daarom zijn nog diezelfde nacht twee kranen gekomen om die voorgevel zo intact mogelijk (monumentale status) waar nodig af te breken.
We zijn een aantal keren vanuit het naastgelegen hoekpand met de warmtebeeldcamera wezen controleren, maar een aantal (koude) regenbuien die late na-avond hebben ook goed werk gedaan.
Rond een uur of twee zijn we als laatste brandweereenheden (samen met HW Heemstede) retour gegaan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #58 Gepost op: 11 oktober 2009, 23:28:58
Wat mij trouwens opvalt is dat er (voor haarlem) heel veel onbekende fotografen en cameraploegen liepen en dat er maar heel weinig foto's cq. filmmateriaal is  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #59 Gepost op: 11 oktober 2009, 23:42:57
Het hoeft geen Leen Bakker te zijn om zeer groot te zijn. Opschalingen kunnen allerlei redenen hebben. Die opschalingen worden gedaan door professionals, dus je er wel vanuit mag gaan dat dat nodig was.  O0