blog.politieeindhoven.nl : Politiechefs gaan bloggen

Auteur Topic: blog.politieeindhoven.nl : Politiechefs gaan bloggen  (gelezen 2218 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 5 januari 2010, 15:36:22
Politiechefs gaan bloggen

http://www.politie.nl/brabant-zuid-oost/nieuws/persberichten/20100401politiechefsgaanbloggen.asp



Eindhoven, 04-01-2010 • De politiechefs van Eindhoven, Gerard Goossens en Geert Jansen, zijn vandaag een weblog begonnen.

Op http://blog.politieeindhoven.nl  geven beiden wekelijks hun persoonlijke kijk op het politiewerk in Eindhoven. De chefs willen op die manier burgers betrekken bij de veiligheid van hun stad. Dit past binnen de experimenten op het gebied van nieuwe mediatoepassingen. Op het blog kunnen bezoekers een reactie achterlaten.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2010, 15:37:22


Eindhoven mag bruisen!

http://politieeindhoven.blogspot.com/2010/01/eindhoven-mag-bruisen_7199.html
maandag 4 januari 2010

Eindhoven staat bekend als evenementenstad en haar grote uitgaansgebied. Dat maakt werken in deze stad voor politiemensen mede aantrekkelijk. Hier gebeurt het immers. Wat wij nastreven, is het stappen en evenementen in een veilige omgeving mogelijk te maken. Het moet voor de bewoners en de bezoekers van de stad aantrekkelijk zijn en blijven om in Eindhoven te wonen, winkelen en vertier te zoeken. Van ons mag Eindhoven bruisen.

"Politie durft oudejaarsfeest plein niet aan" kopte de voorpagina van het ED in haar Eindhoven katern op 30 december 2009. Als trouwe lezer van het Eindhovens Dagblad -ik wil graag weten wat er in de stad en onder de mensen leeft- bekijk ik deze kop toch enigszins met gefronste wenkbrauwen.
Het gaat er niet om "wat de politie wel of niet aandurft", maar wel degelijk om wat wel of niet mogelijk is, waarbij de veiligheid van de vele bezoekers aan het Eindhovense centrum in de nieuwjaarsnacht doorslaggevend is geweest.

Dat het feest niet kon plaatsvinden op het Catharinaplein heeft alles te maken met de combinatie van grote groepen feestende mensen vlakbij elkaar en het belang van de zogeheten vrije calamiteitenroute voor de hulpdiensten. Hoek van Holland heeft in deze afwegingen geen rol gespeeld. Vanzelfsprekend halen we daar wel onze lessen uit, het zou te gek zijn om deze te negeren. We hebben nog even geprobeerd met de organisator mee te denken over een alternatief, maar een andere plek bleek voor de organisatoren geen optie.

Ik vind het jammer dat feesten, evenementen en uitgaan steeds meer vereenzelvigd worden met overlast en geweld. Feesten en stappen doe je toch voor je plezier? Politie-inzet is in eerste instantie gericht op "de boel reguleren" en in voorkomend geval (nood)hulp te verlenen. En ja, om op te treden als daartoe de noodzaak ontstaat. Het zijn slechts weinigen die de boel willen verzieken, het gros komt voor zijn plezier en vertier.

De politie Eindhoven heeft zich goed voorbereid om er samen met bewoners en bezoekers van de stad een veilige en feestelijke nieuwjaarsnacht van te maken. In heel de regio heeft de politie Brabant Zuid-Oost zo’n 170 politiemensen ingezet, waarvan ongeveer de helft in Eindhoven. Ik kijk terug op een relatief rustige jaarwisseling met niet meer incidenten of aanhoudingen dan in een "gewoon" weekend. Het is een feest geworden, ondersteund door de politie Eindhoven onder het motto “Vriendelijk doch Streng”.

Ik wens u, mede namens alle medewerkers van de politie Eindhoven, een heel gelukkig en vooral veilig 2010. Waakzaam en Dienstbaar willen wij ons hiervoor inzetten, samen met u.

Gerard Goossens,
Politiechef Eindhoven.
Geplaatst door politiechef Eindhoven op 4.1.10  
Labels: Eindhoven mag bruisen
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2010, 15:40:32
Op het blog kunnen bezoekers een reactie achterlaten.
en de te verwachten reacties zijn er al...  ::)

Wout zei
Gerard, stop met epibreren en ga eens wat nuttigs doen voor dat veel te hoge salaris van je!
5 januari 2010 09:27  

Rene van Elschot zei
Epibreren is een werkwoord dat Simon Carmiggelt heeft geïntroduceerd. Lachen met deze humorist. Ik wens iedereen niet alleen een veilig, maar ook humorvol én respectvol (!) 2010 toe.
5 januari 2010 09:59  

Wout zei
Epibreren is een Nederlands werkwoord dat in 1954 gepubliceerd werd door Simon Carmiggelt. De betekenis is het verrichten van niet nader gespecificeerd werk dat heel voornaam lijkt, maar desondanks helemaal niets voorstelt.
Doordat het zo'n respectabel woord lijkt, is epibreren een prima dekmantel voor 'niets doen'. Aldus het Genootschap Onze Taal.
5 januari 2010 11:56
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2010, 00:43:24
Elke overval is er één teveel

http://politieeindhoven.blogspot.com/
vrijdag 8 januari 2010

Ons eerste blog heeft veel reacties losgemaakt. Er is veel meer aandacht voor dan ik had verwacht. Ik ben er blij mee, omdat het een extra manier is om contact te hebben met de burgers van Eindhoven. Bovendien is het een extra podium om uitgebreid toelichting te geven op ons werk. Als het om veiligheid gaat, heb je onderwerpen genoeg. Deze keer heb ik gekozen voor de aanpak van overvallen. Hoewel het aantal in Eindhoven momenteel misschien niet zo hoog is, is elke overval er een te veel.

Het ene moment ben je gewoon aan het werk of zit je thuis rustig televisie te kijken, het volgende moment word je met een wapen bedreigd door een (gemaskerde) gek die snel geld wil zien. Een overval is zeer traumatisch voor de slachtoffers die het overkomt. Zoiets vergeet je nooit meer. Nog erger, zo dat al kan, is als de overvaller niet alleen dreigt met geweld, maar het ook nog gebruikt.

Eind 2008 en begin 2009 hadden we in de stad te maken met een forse stijging van het aantal overvallen. Gelukkig ligt dit aantal nu een stuk lager, maar niemand kan in de toekomst kijken. De aanpak heeft nog steeds de hoogste prioriteit. Want ongeacht het aantal, de impact op de slachtoffers blijft gigantisch. Je moet je toch niet voorstellen dat je wordt overvallen in je eigen woning of bedrijf?

Praten met slachtoffers van overvallen leert ons dat zij vaak het gevoel hebben, dat het heel lang duurt voordat de politie ter plaatse is. Toch kan ik dat uitleggen. Na een overvalmelding gaan we onmiddellijk ter plaatse met eigenlijk maar twee doelen: voorkomen dat er een gijzeling komt en proberen de dader(s) aan te houden. In de omgeving nemen we posten in en spreken verdachte personen aan of doen aanhoudingen. Pas als we zeker weten dat er geen daders meer aanwezig zijn, leggen we contact met de slachtoffers en start het onderzoek. Daarbij worden we vrijwel altijd prima geholpen door getuigen, al dan niet gealarmeerd door SMS-alert of Tweet-alert.

We realiseren ons heel goed, dat het kwaad bij gepleegde overvallen dan al is geschied. Toch doen we ons uiterste best, om na onderzoek de daders zo snel als mogelijk aan te houden. Ook om toekomstige overvallen te voorkomen. Daarom komen we met man en macht in actie, elke keer als het gebeurt. Want echt, elke overval is er één te veel.

Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat overvallers het risico nemen, want de pakkans is groot en de straffen die opgelegd worden zijn vaak fors. Ze verpesten daarmee het leven van slachtoffers, en die van zichzelf.

Geert Jansen
Politiechef Eindhoven
Geplaatst door politiechef Eindhoven op 8.1.10 7 reacties  
Labels: Elke overval is er één teveel
Samen sterk in de hulpverlening!