Man gewond bij ontploffing auto Glipper Dreef GRIP 1 - Heemstede 1-10-2009

Auteur Topic: Man gewond bij ontploffing auto Glipper Dreef GRIP 1 - Heemstede 1-10-2009  (gelezen 7991 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Er werd ook gespeculeerd dat het een handgranaat betrof die door het rijden van de auto (met een touwtje aan een stoeptegel o.i.d ) geactiveerd is.

Daarom lijkt het mij ook geen granaat...die versplintert echt wel de ruitjes, met de scherven die vrijkomen. Maar goed, da's speculeren..


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Daarom lijkt het mij ook geen granaat...die versplintert echt wel de ruitjes, met de scherven die vrijkomen. Maar goed, da's speculeren..
Ik heb weliswaar net gegeten, maar speculaas gaat er altijd wel in  ;) :

Het een en ander hoeft elkaar niet uit te sluiten. Als het een granaat was en het was onder de auto bevestigd, dan zie ik niet hoe de granaatscherven de ruiten zouden kunnen raken. Het zou wel verklaren waarom 2 of 3 van de 4 banden lek zijn. Als de explosie door de bodemplaat heen gegaan was, zou het aannemelijk zijn dat er ook wel een paar ruiten uitgevlogen zouden zijn door de drukgolf.

Dat is iig niet gebeurd, dus mogelijk is de bodemplaat intact gebleven. Toch was het onderbeen van het slachtoffer zo ernstig verwond dat het niet meer te redden was. Misschien zat het SO nog helemaal niet in de auto toen de explosie plaatsvond, maar stond hij ernaast. Ik meen ook ooggetuigenverslagen gelezen te hebben dat het slachtoffer naast de auto lag. Het zou kunnen dat het explosief getriggerd is door het openen van het portier.

Wat ook een mogelijkheid is is dat z'n portier nog open stond waardoor de kracht van de explosie via de deur van de auto naar buiten "geblazen" is waardoor de ramen heel bleven. Maar dit klinkt mij onwaarschijnlijker in de oren.

Nou ja, wie weet horen we er nog wel eens wat meer over, misschien niet...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168

Misschien zat het SO nog helemaal niet in de auto toen de explosie plaatsvond, maar stond hij ernaast.

Da's ook mijn gedachte...


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Er werd ook gespeculeerd dat het een handgranaat betrof die door het rijden van de auto (met een touwtje aan een stoeptegel o.i.d ) geactiveerd is. Als ik zo de auto zie dan lijkt het erop dat-ie nog keurig geparkeerd is.
De auto stond dwars op de straat:



Misschien zat het SO nog helemaal niet in de auto toen de explosie plaatsvond, maar stond hij ernaast.
Da's ook mijn gedachte...
Volgens een getuige in de volgende video kroop de man schreeuwend van de pijn uit zijn auto.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Volgens een getuige in de volgende video kroop de man schreeuwend van de pijn uit zijn auto.

Op het moment dat betreffende getuige keek wel ja...enfin, als het explosief zich  in het voertuig bevond ...zou mij niet verbazen. We'll see.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Slachtoffer autobom weet van niets

http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=102631

11 oktober 2009 - 16:01

De aanslag op de man, die vorige week ernstig gewond raakte bij explosie in Heemstede, kwam volgens bekenden uit zijn omgeving niet als een verrassing.

De 34-jarige man zou de Godfather van Haarlem zijn, mensen afpersen en flink wat vijanden hebben. Volgens zijn advocaat zijn die aantijgingen onzin en snapt het slachtoffer niets van de aanslag.

Toen de man vorige week donderdag wegreed uit de Glipperdreef ontplofte een explosief onder zijn auto.
Samen sterk in de hulpverlening!