verandering wetgeving snelle vaartuigen

Auteur Topic: verandering wetgeving snelle vaartuigen  (gelezen 2337 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Gepost op: 15 oktober 2009, 21:22:26
Mensen die met hun speedboot over het water scheuren, worden harder aangepakt. Ze kunnen hun vaarbewijs of zelfs hun boot kwijtraken. Dat heeft staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat aangekondigd.

Ze wil ook dat bestuurders van een snelle boot hoe dan ook een vaarbewijs hebben.

Nu is het voldoende als er maar iemand aan boord is die een vaarbewijs heeft.

Wanneer de nieuwe aanpak ingaat, is nog onduidelijk: de wetgeving moet nog worden uitgewerkt.

bron NOS uitzending vandaag 08.30

Gaat dit ook voor de hulpverlening gelden. :)
wie weet er straks meer. O0


Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2009, 22:51:11
DEN HAAG (ANP) – Mensen die met hun speedboot over het water scheuren, kunnen hun vaarbewijs of zelfs hun boot kwijtraken. Staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat) kondigde deze hardere aanpak woensdag aan.

Ze ziet af van een aanpak op basis van het kenteken. Dat zou niet alleen een nieuw registratiesysteem vergen omdat het bestaande systeem vervuilde informatie bevat. Maar daarnaast is zo’n maatregel volgens Huizinga maar beperkt effectief. Voor veel overtredingen op het water is het nodig dat mensen in een motorboot staande worden gehouden, zodat hun vaarbewijs kan worden gecontroleerd. Een nieuw systeem betekent ook extra administratieve lasten, terwijl het kabinet die lastendruk juist wil beperken.

Volgens een woordvoerster van Huizinga zullen bestuurders van een snel vaartuig een vaarbewijs moeten hebben. Nu is dat niet nodig als er iemand anders aan boord is met wel een vaarbewijs op zak.

Wanneer de nieuwe aanpak ingaat, is nog onduidelijk. Volgens de woordvoerster moet de wetgeving nog uitgewerkt worden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2009, 22:05:59

Gaat dit ook voor de hulpverlening gelden. :)
wie weet er straks meer. O0


Heb het er al eerder over gehad, lijkt me niet meer als logisch .... Je laat toch ook geen brandweerman in een brandweerauto rijden zonder groot rijbewijs  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2009, 23:00:59
In de reddingsbrigade vaaropleiding wordt ook de stof van het vaarbewijs getoets en zodoende hadden wij altijd vrijstelling van het vaarbewijs.

Maar door de nieuwe regelgeving moeten de schippers nu ook een 'echt' vaarbewijs hebben.

Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2009, 23:59:49
In de reddingsbrigade vaaropleiding wordt ook de stof van het vaarbewijs getoets en zodoende hadden wij altijd vrijstelling van het vaarbewijs.

Maar door de nieuwe regelgeving moeten de schippers nu ook een 'echt' vaarbewijs hebben.

Joost

Joost, het gaat nog verder. Alleen degene die een vaarbewijs heeft mag nog achter het stuur.

Niet "als iemand maar in het bezit is van een vaarbewijs"...

Lastig als je mensen op wil leiden. Daar mag je pas aan beginnen als ie zijn papiertje heeft.


Henk ( die vindt dat een beetje praktijk bootbeheersing en schiemanswerk, zeker de mastworp en de schootsteek in het vaarbewijs geen kwaad zou kunnen)


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2009, 07:46:35
In de reddingsbrigade vaaropleiding wordt ook de stof van het vaarbewijs getoets en zodoende hadden wij altijd vrijstelling van het vaarbewijs.

Maar door de nieuwe regelgeving moeten de schippers nu ook een 'echt' vaarbewijs hebben.

Joost
Niet de schipper maar diegene die de boot bestuurd,moet het vaarbewijs hebben.

Dat de schipper ook in het bezit is van het vaarbewijs,daar ben ik een voorstander van,hij is en blijft verantwoordelijk voor boot en bemanning.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2009, 07:51:02
Heb het er al eerder over gehad, lijkt me niet meer als logisch .... Je laat toch ook geen brandweerman in een brandweerauto rijden zonder groot rijbewijs  ::)
Dat ben ik helemaal met je eens,maar ja de wetgeving die zit nog steeds niet op 1 lijn.

kijk maar naar de hoeveelheid promillage alcohol,die toegestaan is op het water,en zelfs daar zit nog verschil in.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2009, 09:20:04
Opzich is het wel te begrijpen, maar maak van het vaarbewijs een praktijkexame. Er zijn van die gasten die goed kunnen leren, die halen het vaarbewijs met gemak maar een boot besturen ho maar.

ik kan wel sturen maar niet leren hahaha
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2009, 10:31:22
Citaat
ik kan wel sturen maar niet leren hahaha...  :P

Dat doet geen recht aan jezelf.  Bovendien heb je dan altijd nog goed leren sturen...  O0

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2009, 11:08:40
Oke duidelijk ;) Inderdaad erg handig als je mensen aan het opleiden bent ::)

Je heb er ook van die figuren tussen varen die denken dat ze met een theoretische vaarbewijs alles kunnen :-X En dan snappen ze echt niet waarom wij wel hard mogen (met toestemming van de meldkamer) en hun niet (lees: max 6 of 12 km/u) :| Lekker een praktijkdeel eraanhangen dus O0

Joost