Heldere vuurbol zichtbaar boven Nederland 13-10-2009

Auteur Topic: Heldere vuurbol zichtbaar boven Nederland 13-10-2009  (gelezen 6619 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 13 oktober 2009, 21:15:10
'Heldere vuurbol zichtbaar boven Nederland'

http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/437102/2009/10/13/Heldere-vuurbol-zichtbaar-boven-Nederland.dhtml
 
GRONINGEN - Veel Nederlanders hebben dinsdagavond rond zeven uur een vuurbol in de lucht gezien.

De Groningse sterrenkundige Theo Jurriens bevestigde dat het om een zeer heldere meteoor ging die op een gegeven moment in drie stukken uiteenspatte.

Jurriens zei uit heel Nederland ongeveer honderd meldingen te hebben ontvangen van mensen die de vuurbol hebben gezien. Het KNMI meldde ook een behoorlijk aantal telefoontjes te hebben ontvangen. (ANP)

13/10/09 20u59


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2009, 21:16:15
Meteoor te zien boven hele land

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009/10/art000001CA4C38354E3140.html

21:09 13 Oktober 2009

Uit heel Nederland komen berichten dat er een meteoor te zien is geweest. In het noorden van het land was een flits te zien en een knal te horen. Het is niet waarschijnlijk dat er op de grond brokstukken terechtgekomen zijn.

Veel mensen belden de kustwacht en de politie. Ook de luchtverkeersleiding van Schiphol is vaak gebeld.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2009, 21:17:34
'Nederland zojuist ontsnapt aan ramp'

http://frontpage.fok.nl/nieuws/119269/-Nederland-zojuist-ontsnapt-aan-ramp.html
Opmerkelijk - door Ronald (Djeez) op 13-10-2009 @ 19:54
 
Volgens Twitter is ons land zojuist aan een ramp ontsnapt. Vele Twitteraars werden rond zeven uur vanavond opgeschrikt door een meteoor. Deze is onder andere gesignaleerd boven Zwolle, Ede, Breda, Huizen en Arnhem.

Volgens sommige gebruikers zijn we nog niet van de problemen af. De vuurbal zou zijn neergestort in de Noordzee. Een heuse tsunami zou ons land nu bedreigen. We houden ons hart vast, het is dan ook al bijna 2012.
Samen sterk in de hulpverlening!


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2009, 21:20:24
En "toevallig" is Armageddon nu op televisie.. dat kan geen toeval zijn!! Het is een complot!  :D :D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2009, 21:24:32
Als je zo'n stukje steen vind in je achtertuin... schijnt nog aardig wat geld waard te zijn...  ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2009, 21:24:55
Goed zichtbare meteoor boven Nederland

http://boulevard.nieuws.nl/571791/goed_zichtbare_meteoor_boven_nederland

(Novum) - Het KNMI heeft dinsdagavond tientallen meldingen binnengekregen van mensen die een vuurbal in de lucht zagen. Weerkundige Harry Geurts gaat ervan uit dat het gaat om een heldere meteoor. De meldingen komen vooral uit het noorden van het land.

Het komt wel vaker voor dat meteoren zichtbaar zijn, maar deze was 'heel opvallend'. Het KNMI kijkt woensdag of seismologische apparaten trillingen in de grond hebben waargenomen, maar mogelijk is het hemellichaam in de Noordzee terechtgekomen. Als een meteoor is ingeslagen, wordt het een meteoriet genoemd.
Samen sterk in de hulpverlening!


guest4965

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2009, 21:38:19
Ik zag em ook. We stonden een beetje te praten en opeens zag je een grote bol naar beneden komen, met zo'n sleep erachter. Daarna spatte hij uiteen, mooi gezicht! 8) :o :D


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2009, 22:31:14
Mijn zoon kwam vanavond binnen en zei:"Pappa pappa pappa pappa ... Ik heb een vallende ster gezien"
Mijn zoon is 5 en ziet wel vaker wat dus ik zeg":"Das hartstikke mooi jongen ... je gaat NU naar bed".

En nu lees ik dit.
Ik ben ineens jaloers op die knul.

Edit 23:40

P.S.
Dit was in Amersfoort. Niet echt een noordelijke provincie inderdaad.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


rommedahl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2009, 22:45:22
ik zag hem hier ook in gendringen (achterhoek). dacht dat het een vuurpijl was, vond het al wel raar midden in een weiland. haha


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2009, 00:44:03
Meteoor te zien boven het hele land  13-10-09  
 
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/10/13/131009_meteoriet.html
      
In heel Nederland berichten mensen over een 'vuurbal' of meteoor die ze hebben gezien. In het noorden hoorden mensen een knal en zagen ze lichtflitsen. Op Twitter loopt het vanuit het hele land storm aan meldingen over het fenomeen.

Volgens wetenschapsjournalist Govert Schilling gaat het om een hele heldere meteoor met explosie-achtige verschijnselen. Hij noemt het bijna uitgesloten dat er brokstukken op de grond worden gevonden.

Dichtbij
De Nederlandse Kustwacht heeft tientallen meldingen gekregen van mensen die een vuurbal in de lucht zagen. De meldingen kwamen vanuit het hele land. Het leek volgens ooggetuigen allemaal zo dichtbij dat ze 112 belden. Ook het KNMI, de Kustwacht en collega's uit Noordwest-Duitsland kregen meldingen binnen.

Vooral tussen 19.00 en 19.30 uur werd er gebeld.

Groningen
"Om ca. 19.00 uur vanavond trok een enorme meteoor een lang spoor langs de hemel vanuit het zuidwesten. Hij explodeerde ten noordoosten boven de stad Groningen, pas ca. twee minuten later was een harde dreun te horen van de explosie", meldt Alex Lelikakis uit Groningen aan de NOS.

Erik Alberts uit Zuidbroek maakte de foto hierboven. "Het was bij mij thuis, in Zuidbroek (Groningen). Ik stond voor het raam, en zag een felle lichtflits, en daarna in de lucht het uiteen vallen van een fel witgekleurde vuurbal in drie zichtbare kleinere ballen. Net vuurwerk. Even later (misschien een halve minuut) een doffe dreun, en de ramen trillend in de sponningen. Ik ben toen naar buiten gelopen en heb de foto genomen van het spoor dat nog zichtbaar was", vertelt Alberts.

Ook in België komen meldingen binnen. "Zonet een prachtige helgroene vuurbol gezien, ongelooflijk mooi", schrijft Bart Dessoy uit Aartselaar op het forum van de Volkssterrenwacht Urania.

Bent u ooggetuige van het fenomeen en heeft u een foto of video? Mail ze dan naar ooggetuige@nos.nl of stuur ze via nos.nl/ooggetuige.
Samen sterk in de hulpverlening!