In eerste instantie misschien niet nee. Maar in tweede of derde instantie
Bij de kazerne Bosland in Rotterdam is op de binnenplaats een H gekalkt om de heli-landingsplaats aan te duiden. En bij andere kazernes zal ook wel een veldje o.i.d. in de buurt zijn wat - zij het ad-hoc - gebruikt kan worden om de manschappen op te pikken.
Ok even terug naar de doelstelling van de SAR heli en het scenario met de vliegende brandweer:
Er staat op de Noordzee een passagiersschip in brand die de bemanning niet onder controle krijgt.(anders hoeft dat brandteam niet te komen)
De Kustwacht, die dan als SMC de leiding heeft, zal dan de opvarenden eventueel moeten laten evacueren.
Op zo'n schip zitten duizenden mensen die er vanaf moeten en dat is een gigantische klus (zie Livex met slechts 500 evacuees)
Denk je dan echt dat de Kustwacht de SAR heli eerst naar Rotterdam zal sturen om de brandweer op te gaan halen?
Hetzelfde voor de eventueel beschikbare NOGEPA heli.
Hij zal dan daar aangekomen ook nog eens eerst moeten tanken omdat de afstand Den Helder - Rotterdam een aardig eind is.
Daarbij ook nog eens dat in principe defensie niet met burgers mag vliegen...
Het is een mooi plan met die vliegende brandweer maar ik denk niet dat dit gaat gebeuren met de SAR of NOGEPA heli.
Dan zou het misschien reeler zijn om hier de loods helikopters voor te gebruiken die toch al vanuit Rotterdam vliegen....