Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 77151 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #160 Gepost op: 28 oktober 2013, 09:32:27
Met welke helikopters gaat dit dan plaatsvinden? Als we straks nog maar één SAR heli onder de knop hebben heeft die wellicht andere dingen te doen dan als taxiservice voor de brandweer fungeren.

Wat nemen de heren dan mee aan boord om effectief te kunnen optreden? Je kan moeilijk een TS onder die heli binden.. ;)

Grotere schepen zitten van onder tot boven vol met (groot) brandbestrijdingsmateriaal. LD met AFFF, ademluchtsets, vulstation voor ademlucht, specialistische bluslansen, halon/CO2 voor kritieke ruimtes. Materieel zal geen punt zijn.

Kleinere schepen en pleziervaartuigen (-40m oid) zijn misschien minder goed uitgerust, in dat geval zal de KNRM wellicht uitkomst kunnen bieden.

Vlak qua expertise ook de Koninklijke Marine niet uit. Op de Nieuwe Haven zit een groot opleidingcentrum voor brandbestrijding en damage control inclusief (groot) oefencentrum. Iedere vlootmilitair (en overige opvarende) krijgt hier een uitgebreide opleiding tot brandbestrijder. De KM zal dus, in geval van nood, ook brandbestrijdingsteams kunnen leveren van een schip dat in de buurt is, al dan niet met eigen materieel.

Ook is het Korps Marinebrandweer gespecialiseerd in scheepsbranden ( http://www.defensie.nl/marine/organisatie_marine/aan_de_wal/marinebrandweer/).
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #161 Gepost op: 28 oktober 2013, 12:10:28
Citaat van: Highfield link=msg=1214561 date=1382949147

Vlak qua expertise ook de Koninklijke Marine niet uit. Op de Nieuwe Haven zit een groot opleidingcentrum voor brandbestrijding en damage control inclusief (groot) oefencentrum. Iedere vlootmilitair (en overige opvarende) krijgt hier een uitgebreide opleiding tot brandbestrijder. De KM zal dus, in geval van nood, ook brandbestrijdingsteams kunnen leveren van een schip dat in de buurt is, al dan niet met eigen materieel.

Ook is het Korps Marinebrandweer gespecialiseerd in scheepsbranden ( http://www.defensie.nl/marine/organisatie_marine/aan_de_wal/marinebrandweer/).

Met je eens, zo heeft bij de brand op de Waker ook een brand ploeg van de Hr.Ms.Kinsbergen geassisteerd. Maar de Marine kan geen structurele hulp aanbieden; zo was vroeger het schip van de wacht permanent op de Noordzee maar dit is al jaren niet meer het geval.
Dus van een vaste ketenpartner kunnen we helaas niet spreken.

De KNRM is geen brandbestrijding organisatie.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #162 Gepost op: 29 oktober 2013, 09:40:01
Citaat van: Doruz link=msg=1214724 date=1382958628
Met je eens, zo heeft bij de brand op de Waker ook een brand ploeg van de Hr.Ms.Kinsbergen geassisteerd. Maar de Marine kan geen structurele hulp aanbieden; zo was vroeger het schip van de wacht permanent op de Noordzee maar dit is al jaren niet meer het geval.
Dus van een vaste ketenpartner kunnen we helaas niet spreken.

De KNRM is geen brandbestrijding organisatie.

Inderdaad, maar er zijn zat dagen dat er wel een mijnenjager/hydrograaf op de NZ is voor nationale taken, of zoals nu weer een viertal grote bovenwatereenheden (en het vorige viertal is net terug) voor oefening. Wellicht dus geen structurele partner, maar wel een verdomd veelzijdig inzetbare buurman.

De KNRM is inderdaad geen brandbestrijdingsorganisatie maar kan wel materiaal transporteren (en is sneller beschikbaar dan een heli). De meeste schepen waar nog iets aan te redden valt in geval van brand zijn redelijk goed gecompartimentaliseerd. De bemanning zelf kan boundary cooling opzetten, of misschien zelfs een blusactie doen, waarna de (hoe dan ook uren) later arriverende brandweer van de wal kan aflossen danwel extra slagkracht kan bieden.

Een belangrijke nuance hier is dat schepen over het algemeen zijn ingericht/bemand om calamiteiten volledig intern op te lossen. Op volle zee (en in mijn ogen valt de Noordzee daar niet onder met drukke scheepvaart en nabijheid van land) is er namelijk geen enkele vorm van structurele externe hulp beschikbaar. Er is wel verschil: de bemanning van een marineschip zal doorgaan tot het bittere eind met brandbestrijden en damage control en alleen in het uiterste geval, na alle andere opties geprobeerd te hebben, het schip verlaten. Een koopvaarder zal wellicht eerder het schip opgeven en van boord gaan. Blijft in dat geval wel een feit dat er dan een brandend spookschip rond drijft waar iets mee moet..
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #163 Gepost op: 17 november 2013, 13:49:31
Brand aan boord van de ZK-48
Ameland, 14 november 2013

Donderdagmiddag brak er brand uit op de ZK-48 (Jetty Martha). Hiervoor kwamen de Amelander reddingboten in actie.
Donderdag vlak voor het avondeten gingen de piepers van de bemanning van de Amelander reddingboten. Op de viskotter ZK-48 was brand uitgebroken in de machinekamer
.
De ZK-48 lag in de buurt van het productieplatvorm Ameland Westgat. Hiervoor heeft de kustwacht diverse schepen van de KNRM gealarmeerd: Anna Margaretha (Ameland), Maria Hofker (Ameland), Koning Willem 1 (Schiermonnikoog) , Anna Jacoba Visser (Lauwersoog), Frans Hogewind (Terschelling).

De 2 koppige bemanning van de ZK-48 heeft de machinekamer afgesloten om zo weinig mogelijk zuurstof toe te laten bij de brand. De motor is inmiddels uitgevallen. Bergingsboot Vigilant is als eerste te plaatse en maakt sleepverbinding met de ZK-48 om deze uit de 500 meter veiligheidszone van het productieplatvorm te slepen. Kort hierop is de reddingboot Maria Hofker ter plaatse met de brandweer. De brandweer voert een controle uit in de machinekamer. De brand blijk inmiddels te zijn gesmoord.

De reddingboot Anna Margaretha die inmiddels gearriveerd is neemt de brandweer over om deze meer terug te nemen naar Ameland
. De Vigilant heeft de ZK-48 naar Lauwersoog gesleept.    
www.knrm.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #164 Gepost op: 20 januari 2014, 16:30:07
Citaat van: Doruz link=msg=1185585 date=1374613287
Nieuwsbrief MIRG:

http://www.mirg.eu/wp-content/uploads/2013/07/eMIRG-3-nieuwsbrief-MIRG-EU-NED.pdf

Nieuwsbrief nummer 4 met o.a. een stukje over marine kazerne Vlissingen als aanlanding/opvang locatie:

http://www.mirg.eu/wp-content/uploads/2013/11/eMIRG-4-Nieuwsbrief-MIRG-EU-NL.pdf


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #165 Gepost op: 9 april 2014, 16:49:22
Samenwerking KNRM en Brandweer

Elburg, 7 april 2014


Met een handtekening en een handdruk werd de Samenwerkingsregeling Waterongevallenbestrijding bevestigd. De KNRM en Brandweercluster Veluwe Noord zeggen hiermee toe dat zij hun krachten bundelen en gezamenlijk oppervlaktereddingen uitvoeren
.

In 2010 werd binnen de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) besloten om waterongevallen als regionale taak op te heffen. Dit betekende dat de lokale duikploeg werd opgeheven. Doordat Elburg sinds juli 2002 beschikt over een KNRM Station, direct aan het water, was de noodzaak van de aanwezigheid van een duikploeg al minder groot.
Omdat de veiligheid op het water hoe dan ook gewaarborgd moest worden, gingen beide veiligheidsinstanties met elkaar in gesprek. Bart Engeltjes postcommandant van Brandweer Elburg: “Er was al kruisbestuiving doordat een aantal medewerkers van ons, vrijwilliger zijn bij de KNRM. We hadden dus wel ideeën over wat we voor elkaar kunnen betekenen. Dat is nu op papier gezet zodat iedereen weet hoe het in de praktijk werkt.”
De samenwerking is met name gericht op het bestrijden van brand op het Veluwemeer en Drontermeer en in de haven van de gemeente Elburg. De reddingboot van de KNRM is uitgerust met een goede pomp die ook geschikt is om branden te blussen. Het is de bedoeling dat er gezamenlijke trainingen worden gehouden. Arie Rietveld, secretaris KNRM Station Elburg licht toe: “Op die manier krijgen we kennis van elkaars materialen, weten we hoe we communiceren en is duidelijk wie bij welke situaties de leiding heeft. Alles gericht op het versterken van de veiligheid voor burgers.” Frans de Lange is als burgemeester van Elburg bestuurlijk verantwoordelijk voor de veiligheid in de gemeente. Vanuit zijn rollen als Algemeen Bestuurslid van de VNOG en voorzitter van KNRM Station Elburg, is hij blij met deze wederzijdse toezegging om elkaar te versterken. “Hiermee wordt de slagkracht van beide organisaties vergroot.”

Klik op een foto voor de vergroting
www.knrm.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #166 Gepost op: 21 september 2014, 12:44:59
         
Brandweer en KNRM oefenen op Wilma

Breskens, 20 september 2014

Een explosie aan boord van viskotter BR-74 Wilma was deze middag het scenario van de jaarlijkse gezamenlijke oefening van KNRM Breskens met Brandweer Breskens.
Iets na 13u wordt er alarm gegeven voor de reddingboot en brandweer van Breskens. Op viskotter BR-74 Wilma is er een harde klap geweest en er is tevens rookontwikkeling. De bemanning van de viskotter heeft via gsm alarm geslagen, daarna is er geen contact meer.
De brandweer is snel aanwezig bij het KNRM ponton en zet materiaal en mensen over op de reddingboot. Hierna wordt snel koers gezet naar de viskotter.
Eenmaal ter plaatse stappen enkele KNRM opstappers en brandweer over op de kotter. De brandweer commandant en de KNRM Coördinator Incident Schip (CIS) inventariseren de situatie aan boord en spreken af hoe te handelen.
Er blijken zes personen aan boord te zijn, waarvan er drie gewond zijn. De schipper van de viskotter kan ons verder geen informatie verschaffen, omdat deze (fictief) dronken is.
Gelukkig blijkt van echte brand geen sprake, waardoor de focus totaal op de slachtoffers kan liggen. De fictieve Kustwacht meldt ons dat er geen andere reddingboten ter plaatse kunnen komen, waardoor de Zeemanshoop genoodzaakt is om terug te keren voor extra brandweermateriaal en ambulancepersoneel.
 Uiteindelijk kunnen alle slachtoffers overgebracht worden op de reddingboot en kan de Zeemanshoop koers zetten naar de haven om ze af te leveren bij de ambulances.

Zowel de brandweer als de KNRM kijken terug op een geslaagde oefening. Beide partijen kunnen op deze manier een kijkje in elkaars ‘keuken’ nemen en lering trekken uit bepaalde werkwijzes.
KNRM Breskens bedankt Brandweer Breskens en de vrijwillige Lotus slachtoffers voor hun medewerking aan deze oefening en de Gemeente Sluis voor het beschikbaar stellen van de BR-74 Wilma als oefenobject.

Foto’s: KNRM Breskens
Klik op een foto voor de vergroting
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/breskens/nieuws/brandweer-en-knrm-oefenen-op-wilma-64a4b1adb4
 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #167 Gepost op: 4 november 2014, 20:47:30
         
Helderse brandweer leidt SAR oefening
Den Helder, 3 November 2014

Maandagavond heeft een grote reddingsoefening plaatgevonden in de haven van Den Helder.
Bij de Verkeerscentrale Den Helder kwam om 19:10 uur de melding binnen dat twee schepen in de zwaaikom van de Helderse haven met elkaar in aanvaring  waren gekomen met als gevolg lekkage, brand, gewonden en drenkelingen te water.


In tegenstelling tot buiten de haven heeft in de haven niet de Kustwacht maar de Brandweer de leiding over een SAR incident conform het Incidenten Bestrijding Plan Waddenzee(IBP-W)
Zodoende had de Officier van dienst Brandweer (OVD-B) de coördinatie over het gehele incident waarbij hij werd ondersteund door de SAR Liaison en de On Scene Coördinator aan boord van de Joke Dijkstra.
Zowel de Brandweer als een Ambulance team werden door de KNRM overgezet voor brandbestrijding en gewonden verzorging.
De slachtoffers werden gespeeld door Lotus, Sigma  en leerlingen van de Zeevaartschool Den Helder.
De ingezette KNRM reddingboten waren van Den Helder, Oudeschild en de Cocksdorp.
De aanvaring werd in scene gezet door de oud reddingboten Javazee en de Prins Hendrik van het Nationaal Reddingmuseum, bemand door de vrijwilligers van het museum.
In totaal deden er 60 personen mee met deze oefening.

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/den-helder/nieuws/helderse-brandweer-leidt-sar-oefening--64a4b2aeb4


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #168 Gepost op: 24 november 2014, 13:44:48
         
Brand aan boord van de SCH 14
Scheveningen, 22 november

In de nacht van vrijdag op zaterdag rond drie uur in de morgen brak er brand uit aan boord van het vissersschip de SCH 14, La Cantina.


De staandwantvisser lag afgemeerd in de tweede Scheveningse binnenhaven aan een steiger vlak naast het museumschip Mercuur.
Brandweer en politie rukten uit en ook de piepers van de KNRM bemanning werden geactiveerd. De Kitty Roosmale Nepveu voer vanaf het KNRM ponton naar de tweede haven en onderweg maakte de bemanning de blusinstallatie in orde. Het kusthulpverleningsvoertuig lanceerde op het strand de reddingboot Beluga en beiden gingen ook richting de plek waar de SCH 14 lag.

Terwijl de brandweer vanaf de kant en de steiger de brand bluste, werd er vanaf de Kitty, in overleg met de brandweer met schuim geblust. Ondertussen trok de Beluga een visserschip wat naast het brandende schip lag weg en meerde dit af op een veilige plek.
Nadat de brandweer rond 5 uur het sein brandmeester gaf en er geen vlammen of rook meer uit de brug van de La Cantina kwamen, keerden de KNRM eenheden weer terug naar ponton en boothuis.

Klik op een foto voor de vergroting
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/scheveningen/reddingrapporten/brand-aan-boord-van-de-sch-14-64a4b3adac

Wordt in Scheveningen de KNRM standaard gealarmeerd bij brand in de haven?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #169 Gepost op: 29 december 2014, 09:50:53
Oefening van het MIRG team op een 'brandend' cruise/ferry:

http://m.youtube.com/watch?v=D8b3uri07a8&feature=youtu.be