Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 76880 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #170 Gepost op: 26 februari 2015, 17:12:09
Hebben alle 'haven'brandweer korpsen standaard reddingvesten mee bij deze incidenten?

http://visserijnieuws.punt.nl/content/2015/02/IJM-51-uitgebrand-aan-Kotterkade-in-IJmuiden-video


guest12562

  • Gast
Reactie #171 Gepost op: 26 februari 2015, 17:16:44
Alle t's en horen brandwerende vesten op de t's te hebben


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #172 Gepost op: 26 februari 2015, 17:54:29
Dit soort bootjes of wat er nog van over is na de brand kan plotseling zinken. Samen met de betrekkelijk hoge wallekant daar is het daarom aan te bevelen een geschikt redvest te dragen. Veelal komt de KNRM ook ter plaatse in dit soort situaties, althans natuurlijk alleen als er een station in de buurt is en ze zijn gealarmeerd


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #173 Gepost op: 26 februari 2015, 21:06:00
Citaat van: Thor link=msg=1333531 date=1424969669
Dit soort bootjes of wat er nog van over is na de brand kan plotseling zinken. Samen met de betrekkelijk hoge wallekant daar is het daarom aan te bevelen een geschikt redvest te dragen. Veelal komt de KNRM ook ter plaatse in dit soort situaties, althans natuurlijk alleen als er een station in de buurt is en ze zijn gealarmeerd
De brand is grotendeels geblust vanaf de kade, pas toen de brand was teruggedrongen tot het achterschip is de brandweer via het ponton aan boord gegaan. Hoogte van het ponton is ongeveer gelijk met het vrijboord. Kijkend naar het verloop van de brand vermoed is dat het een stalen of aluminium romp is. De brand is namelijk beperkt gebleven tot de bovenbouw en de binnenzijde van de stuurhut/machinekamer. Gezien de manier van werken zijn ze er vanuit gegaan dat hij niet zou zinken. In ieder geval 1 loosgat is met een plug dicht geslagen. De volgende dag was er ook niets van olielekkage te zien. De KNRM zit wel in IJmuiden, maar is niet gealarmeerd.

Wat mij wel verbaasde was de vuurkolom die in de beginfase boven het bootje heeft gestaan. Hier stond druk achter. De schipper verklaarde geen gas aan boord te hebben. Mogelijk was de brand deels onderdeks en kwam de vlam er op 1 punt uit.





En de rest op: http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2015/25-02-2015-vissersbootje-uitgebrand-ijmuiden/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #174 Gepost op: 26 februari 2015, 22:50:32


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #175 Gepost op: 27 februari 2015, 10:01:13
Heeft IJmuiden geen havendienst boten met bluscapaciteit? ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #176 Gepost op: 27 februari 2015, 10:06:39
Hoezo, bootje lag aan de wal. Brand is geblust. ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #177 Gepost op: 27 februari 2015, 11:51:30
Citaat van: Peter71 link=msg=1333679 date=1425027999
Hoezo, bootje lag aan de wal. Brand is geblust. ::)

Dat is mooi maar worden er in havens niet standaard boten met bluscapaciteit mee gealarmeerd bij scheepsbranden?
En zo niet waarom niet? ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #178 Gepost op: 27 februari 2015, 11:55:41
Zolang de boot aan de kant ligt zie ik het probleem niet. Dan kun je er zo bij. Bluscapaciteit, hoezo? De TS heeft een grote bak met water bij zich, en kan vervolgens keurig gebruik maken van het open water uit de haven zelf.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #179 Gepost op: 27 februari 2015, 12:13:19
Citaat van: Doruz link=msg=1333678 date=1425027673
Heeft IJmuiden geen havendienst boten met bluscapaciteit? ::)

De hulpdiensten zijn gealarmeerd door een sleepboot die aan de overkant lag. Sleepboten met brandbluscapaciteit 2400m3/uur zijn er zat in het Noordzeekanaalgebied. IJmuiden heeft nooit havendienstboten met bluscapaciteit gehad. De brandweer Velzen heeft de rijksponten (Velsen en Buitenhuizen) laten voorzien van standpijpen. Bij een scheepsbrand gaan de ladder en een of twee autospuiten aan boord van een pont.
Bij een beetje scheepsbrand moeten de vaartuigen van de brandweer komen uit Amsterdam de JvH met de vrijwilligers uit Ransdorp en een van de twee boten, De Weer, van Zaanstad.
Daarnaast zijn er de boten van de Havendienst Amsterdam, waar de capaciteit door de verkoop van de HD 7 en 8 behoorlijk is verminderd. Havendienst Zaandam heeft ook een vaartuigje dat enige bluscapaciteit heeft.