Jullie zijn duidelijk landrotten...
Het blussen op zee is een taak voor de bemanning. Die daar ook stevig voor opgeleid wordt.
De meeste regels rond gevaarlijke stoffen zijn uitgevonden door zeelui, door schade en schande. Hun officieren zijn onderworpen aan streng tuchtrecht door de Raad voor de Scheepvaart.
www.raadvoordescheepvaart.nlAls het blussen niet lukt, heb je een serieus probleem.
Voordelen bij blussen (van grote schepen) op zee :
- deskundige, geoefende bemanning (als het goed is)
- rondom voldoende blusstof
- de mogelijkheid om het brandend object te draaien t.o.v. de wind
Is het niet zo dat wanneer we over een serieus incident spreken op open zee dat de opdracht dan verloopt via een van de salvage bedrijven als Smit ?
Assistentie van bergers/zeeslepers is op de Noordzee altijd dichtbij (denk aan de olie-industrie). Dus heeft Shave gelijk.
Mochten de bergers om wat voor reden dan ook niet kunnen, dan heeft de overheid zelf nog een soortgelijk schip voor dit doel langdurig gehuurd voor de Kustwacht, nl. De Waker.....
Maar als het voor milieu of voor de wal geen gevaar oplevert en het volk is eraf, dan laat de overheid de boel in principe gewoon uitbranden. Er is geen brandweer-op-zee-show dus...
Als blussen niet lukt, moet men van het schip af.
Op zee zijn alle schepen in de buurt verplicht assistentie te verlenen, anders komt dat maritieme tuchtrecht weer om de hoek.
Dus als massale evacuatie onvermijdelijk is gaat dit in principe per boot.
Bij rampen op zee heeft het Kustwachtcentrum de leiding. Let wel: Onder de Schepenwet is ieder incident een ramp, al gaat het alleen om een kwetsuur of een binnenbrandje. De Kustwacht informeert richting de minister bij opschalen.
De zogenoemde "categorieen I tot IV" zijn vergelijkbaar met GRIP 1-4.
In de buurt van zeehavens ligt het wat anders, daar is de lokale rijkshavenmeester verantwoordelijk namens het ministerie. Deze zorgt dat kleinere incidenten aan de "gewone" landautoriteiten wordt overgedragen, op het juiste GRIP-niveau, als het schip de haven inloopt.
Omdat de Nederlandse kust weinig beschutting biedt zijn alle haven POR (Port Of Refuge), dat wil zeggen dat ze een schip in nood niet zullen weigeren. Ook al brengt dat risico's voor de veiligheid mee.
Tot zover een razendsnelle samenvatting van het Rampenplan voor de Noordzee.
Zelf lezen kan ook:
http://www.noordzeeloket.nl/Images/Rampenplan%20voor%20de%20Noordzee%202006_tcm14-2240.pdfAls je geen ambtenaar bent, snel door naar bijlage C, pagina 36 en volgende.
In Bijlage C2 staan de taken, en brandbestrijding op zich is dus geen doel...
Maar goed, hoe gaat dat in de praktijk? Kijk eens op
http://scheepvaartnieuws.punt.nl/?id=438097&r=1