Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 76400 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #210 Gepost op: 15 april 2015, 16:51:36
Citaat van: Thor link=msg=1343813 date=1429103454
Bij branden verder op zee zullen MIRG ploegen moeten worden uitgevlogen of uitgevaren met snelle boten en vervolgens aan boord moeten zien te komen.
Dan zo mogelijk met de interene brandblusmiddelen van het schip aan de gang vwb accommodatie, machinekamer en mogelijk containerbranden.
Zijn de interne blusmiddelen niet toereikend of is er een ladingbrand dan is het wachten op sleepboten, offshore vaartuigen etc. met de nodige bluscapaciteit.

IMO vereist wel een behoorlijke standaard qua zelfstandigheid bij calamiteitenbestrijding dus die capaciteit zou toereikend moeten zijn..
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #211 Gepost op: 15 april 2015, 17:16:30
Citaat van: Highfield link=msg=1343843 date=1429109496
IMO vereist wel een behoorlijke standaard qua zelfstandigheid bij calamiteitenbestrijding dus die capaciteit zou toereikend moeten zijn..

Klopt maar de oprichting van het MIRG is niet voor niets ontstaan....


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #212 Gepost op: 15 april 2015, 17:27:04
Citaat van: Doruz link=msg=1343848 date=1429110990
Klopt maar de oprichting van het MIRG is niet voor niets ontstaan....

Eens, maar is er al eens een oefening geweest die niet ging om het testen van de communicatie etc. maar om het daadwerkelijk beheersen van een calamiteit waar de eenheid voor bedoeld is? Ik ben namelijk door wat ik hier gezien heb over het MIRG nog niet echt onder de indruk van de slagkracht van het concept.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #213 Gepost op: 15 april 2015, 17:37:18
Citaat van: Highfield link=msg=1343850 date=1429111624
Eens, maar is er al eens een oefening geweest die niet ging om het testen van de communicatie etc. maar om het daadwerkelijk beheersen van een calamiteit waar de eenheid voor bedoeld is? Ik ben namelijk door wat ik hier gezien heb over het MIRG nog niet echt onder de indruk van de slagkracht van het concept.

Yep: http://www.mirg.eu


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #214 Gepost op: 15 april 2015, 17:50:53
Citaat van: Doruz link=msg=1343851 date=1429112238
Yep: http://www.mirg.eu

Ah kijk, interessant! Dat ziet er al anders uit dan het KNRM bootje met een aanvalsslangetje.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #215 Gepost op: 15 april 2015, 23:23:50
Je kunt echt niet van de MIRGERs verwachten dat zij binnen de kortste keren bepakt en bezakt met eigen brandbluspompen aan boord van het brandende vaartuig, wat verder op zee, in actie kunnen komen.
Ook de MIRGERs zullen afhankelijk zijn van de interne brandblusmiddelen van het vaartuig, in de regel de noodbrandbluspomp en de noodgenerator van het vaartuig zelf.
Elektrische dompelpompen van qua druk en volume voldoende capaciteit middels het boordnet of de noodgenerator van stroom te voorzien kunnen zeker bij schepen met een groter vrijboord een van de weinige externe alternatieven zijn.
Nmm is in eerste instantie een van de belangrijke taken van de MIRGERs om wat rust te brengen aan boord van het vaartuig en mogelijke slachtoffers naar een veilige plek aan boord te brengen.
En als het met de interne brandblusmiddelen en voorzieningen zoals brandkleppen etc. niet lukt dan zijn de MIRGERS aangewezen op zwaarder geschut,totdat dat uiteindelijk allemaal in stelling is ben je midden op zee echt wel een paar uur verder.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #216 Gepost op: 16 april 2015, 08:44:46
Citaat van: Thor link=msg=1343936 date=1429133030
Je kunt echt niet van de MIRGERs verwachten dat zij binnen de kortste keren bepakt en bezakt met eigen brandbluspompen aan boord van het brandende vaartuig, wat verder op zee, in actie kunnen komen.
Ook de MIRGERs zullen afhankelijk zijn van de interne brandblusmiddelen van het vaartuig, in de regel de noodbrandbluspomp en de noodgenerator van het vaartuig zelf.
Elektrische dompelpompen van qua druk en volume voldoende capaciteit middels het boordnet of de noodgenerator van stroom te voorzien kunnen zeker bij schepen met een groter vrijboord een van de weinige externe alternatieven zijn.
Nmm is in eerste instantie een van de belangrijke taken van de MIRGERs om wat rust te brengen aan boord van het vaartuig en mogelijke slachtoffers naar een veilige plek aan boord te brengen.
En als het met de interne brandblusmiddelen en voorzieningen zoals brandkleppen etc. niet lukt dan zijn de MIRGERS aangewezen op zwaarder geschut,totdat dat uiteindelijk allemaal in stelling is ben je midden op zee echt wel een paar uur verder.

Ik neem aan dat schepen in nood niet in de regel moeten terugvallen op noodbrandbluspompen en -energievoorziening. Dat zal alleen bij zeer specifieke (MK-)branden het geval zijn. Op de website van het MIRG staat de volgende missie omschreven:

Citaat
Their mission is to save the ship and to facilitate the safe transition to a port for repair and handling of the incident. This way, evacuation of crew and passengers is less likely and the effects on the environment will be limited.  The objective of MIRG-EU is to respond adequately to fires, chemical incidents and persons trapped.

De taak van het MIRG is dus duidelijk: calamiteitenbestrijding. Dat daarbij gebruik gemaakt zal worden van de IMO/SOLAS gecertificeerde middelen aan boord van een hulpbehoevend schip lijkt me dan ook duidelijk gezien de logistieke uitdaging die je, terecht, aanhaalt. Het brengen van rust en het voorzien in crowd management lijkt me op het moment dat een MIRG aan boord komt een taak van de scheepseigen bemanning.

Wat me tot nu toe toe opvalt is dat we twee uitersten zien: een calamiteit die met een klein team en een aanvalsslang van een KNRM-boot bestreden wordt, en een grote inzet met alle toeters en bellen op een groot passagiersschip. Hoe schaalt het concept tussen die twee uitersten, zowel qua materieel als personeel?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #217 Gepost op: 17 april 2015, 10:27:15
Citaat van: Highfield link=msg=1343984 date=1429166686
Ik neem aan dat schepen in nood niet in de regel moeten terugvallen op noodbrandbluspompen en -energievoorziening. Dat zal alleen bij zeer specifieke (MK-)branden het geval zijn. Op de website van het MIRG staat de volgende missie omschreven:

De taak van het MIRG is dus duidelijk: calamiteitenbestrijding. Dat daarbij gebruik gemaakt zal worden van de IMO/SOLAS gecertificeerde middelen aan boord van een hulpbehoevend schip lijkt me dan ook duidelijk gezien de logistieke uitdaging die je, terecht, aanhaalt. Het brengen van rust en het voorzien in crowd management lijkt me op het moment dat een MIRG aan boord komt een taak van de scheepseigen bemanning.

Wat me tot nu toe toe opvalt is dat we twee uitersten zien: een calamiteit die met een klein team en een aanvalsslang van een KNRM-boot bestreden wordt, en een grote inzet met alle toeters en bellen op een groot passagiersschip. Hoe schaalt het concept tussen die twee uitersten, zowel qua materieel als personeel?

Als door een groter schip in een positie al dan niet verder uit de kust een melding wordt gedaan en middels een noodoproep op bijvoorbeeld 16 om externe assistentie wordt verzocht
dan zijn er binnen de kortste keren, zeker in het Noordzeegebied, de nodige schepen op weg naar dat schip, met name voor de eerste opvang van mensen die van boord willen of moeten.
Die andere schepen uit de buurt die te hulp schieten zijn in de regel eerder ter plaatse dan reddingsboten en sleepboten en de MIRGERs, zullen zich vervolgens op veilige afstand positioneren
Je moet gewoon uitgaan van de realiteit als MIRG wordt gemobiliseerd voor een brand etc. aan boord van een groter schip.
Meestal zal dan het normale bedrijf niet meer of niet meer betrouwbaar functioneren, is de bemanning niet meer in staat de zaak beheersbaar te houden en is zich aan boord een of andere vorm van paniek aan het ontwikkelen of heeft zich alreeds ontwikkeld. Bemanningsleden van schepen die te hulp schieten anders dan mogelijk van de reddingsboten zullen en kunnen ook in de regel niet aan boord van het object gaan.
In de eerste uren zal het toch behelpen zijn in de hoop dat de aan boord getroffen noodvoorzieningen in takt blijven.
Zo loopt het meestal in de praktijk alle papieren en theoretische verhalen ten spijt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #218 Gepost op: 17 april 2015, 11:02:56
South Korea Response to Ferry Disaster Has Been a Tragedy

http://gcaptain.com/south-korea-response-ferry-disaster-tragedy-view/

Weliswaar geen brand maar mogelijk valt er wel wat van de uiteindelijk afloop op te pikken.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #219 Gepost op: 17 april 2015, 11:11:01
Citaat van: Thor link=msg=1344220 date=1429259235
Als door een groter schip in een positie al dan niet verder uit de kust een melding wordt gedaan en middels een noodoproep op bijvoorbeeld 16 om externe assistentie wordt verzocht
dan zijn er binnen de kortste keren, zeker in het Noordzeegebied, de nodige schepen op weg naar dat schip, met name voor de eerste opvang van mensen die van boord willen of moeten.
Die andere schepen uit de buurt die te hulp schieten zijn in de regel eerder ter plaatse dan reddingsboten en sleepboten en de MIRGERs, zullen zich vervolgens op veilige afstand positioneren
Je moet gewoon uitgaan van de realiteit als MIRG wordt gemobiliseerd voor een brand etc. aan boord van een groter schip.
Meestal zal dan het normale bedrijf niet meer of niet meer betrouwbaar functioneren, is de bemanning niet meer in staat de zaak beheersbaar te houden en is zich aan boord een of andere vorm van paniek aan het ontwikkelen of heeft zich alreeds ontwikkeld. Bemanningsleden van schepen die te hulp schieten anders dan mogelijk van de reddingsboten zullen en kunnen ook in de regel niet aan boord van het object gaan.
In de eerste uren zal het toch behelpen zijn in de hoop dat de aan boord getroffen noodvoorzieningen in takt blijven.
Zo loopt het meestal in de praktijk alle papieren en theoretische verhalen ten spijt.

Er is in het geval van, zeg, een ladingbrand toch geen enkele reden om aan te nemen dat het normale bedrijf van het schip niet meer werkt? Idem voor een brand in de accomodatie of bij bijvoorbeeld een spuiter aan boord van een tanker ofzo. Ik denk dat je de inzetscenario's van een MIRG team iets te negatief schetst: er zit een behoorlijk gebied tussen een schip dat om externe assistentie vaart en een drijvend wrak zonder functionerend normaal bedrijf. Zoals ik de opzet van het MIRG lees, is het juist de bedoeling om het schip te behouden en in een haven te brengen zodat juist grootscheepse evacuaties en onbeheersbare drijvende fakkel-scenario's vermeden worden.

Daaruit volgt dus inzet per heli om snel te kunnen handelen voordat een incident zo ver uit de hand loopt en het doemscenario nadert. Daaruit volgt weer een bepaald vertrouwen in de capaciteit van het doelschip. Vandaar mijn vragen als: hoe schaalt het MIRG op? Wat zijn de inzetopties? Wie bepaalt dat? Welke middelen hebben zij organiek? Wat is de reactietijd?

Niet om een discussie te voeren over nut en noodzaak van zo'n team, want dat zie ik zeker, maar om inzichtelijk te krijgen wat er wel en niet mogelijk en realistisch is.

Ik heb even nagezocht wat onze noodbrandbluscapaciteit is: 200 m3/uur bij 10 bar. Ik ga er vanuit dat koopvaardijschepen van formaat coaster/baggeraar en groter minimaal hetzelfde hebben. Bij normaal bedrijf hebben we die capaciteit 6x, maar dat is gezien de taakstelling van een oorlogsschip en het bijbehorend risicoprofiel denk ik niet te vergelijken met koopvaarders van vergelijkbaar formaat.

Weet iemand die hier meeleest misschien voorbeelden van de brandbluscapaciteit van andere scheepscategoriën?
Bijdragen op persoonlijke titel.