Ik neem aan dat schepen in nood niet in de regel moeten terugvallen op noodbrandbluspompen en -energievoorziening. Dat zal alleen bij zeer specifieke (MK-)branden het geval zijn. Op de website van het MIRG staat de volgende missie omschreven:
De taak van het MIRG is dus duidelijk: calamiteitenbestrijding. Dat daarbij gebruik gemaakt zal worden van de IMO/SOLAS gecertificeerde middelen aan boord van een hulpbehoevend schip lijkt me dan ook duidelijk gezien de logistieke uitdaging die je, terecht, aanhaalt. Het brengen van rust en het voorzien in crowd management lijkt me op het moment dat een MIRG aan boord komt een taak van de scheepseigen bemanning.
Wat me tot nu toe toe opvalt is dat we twee uitersten zien: een calamiteit die met een klein team en een aanvalsslang van een KNRM-boot bestreden wordt, en een grote inzet met alle toeters en bellen op een groot passagiersschip. Hoe schaalt het concept tussen die twee uitersten, zowel qua materieel als personeel?
Als door een groter schip in een positie al dan niet verder uit de kust een melding wordt gedaan en middels een noodoproep op bijvoorbeeld 16 om externe assistentie wordt verzocht
dan zijn er binnen de kortste keren, zeker in het Noordzeegebied, de nodige schepen op weg naar dat schip, met name voor de eerste opvang van mensen die van boord willen of moeten.
Die andere schepen uit de buurt die te hulp schieten zijn in de regel eerder ter plaatse dan reddingsboten en sleepboten en de MIRGERs, zullen zich vervolgens op veilige afstand positioneren
Je moet gewoon uitgaan van de realiteit als MIRG wordt gemobiliseerd voor een brand etc. aan boord van een groter schip.
Meestal zal dan het normale bedrijf niet meer of niet meer betrouwbaar functioneren, is de bemanning niet meer in staat de zaak beheersbaar te houden en is zich aan boord een of andere vorm van paniek aan het ontwikkelen of heeft zich alreeds ontwikkeld. Bemanningsleden van schepen die te hulp schieten anders dan mogelijk van de reddingsboten zullen en kunnen ook in de regel niet aan boord van het object gaan.
In de eerste uren zal het toch behelpen zijn in de hoop dat de aan boord getroffen noodvoorzieningen in takt blijven.
Zo loopt het meestal in de praktijk alle papieren en theoretische verhalen ten spijt.