Als BVD op een kazerne met uitzicht op de haven in ons rayon heb ik mij (en mijn collega´s') altijd afgevraagd waarom we zo weinig oefen op schgeepsbrandbestrijding. Toen we zelf maar de handdoek hadden opgepakt en instructie zijn gaan geven werden we door de realiteit ingehaald. Die nacht was er brand aan boord van schip bij ons voor de kust. De KNRM die was gealarmeerd wilde brandweerploegen meenemen maar de OVD (telefonisch gevraagd of we dat konden) gaf aan dat we dat niet deden en ....de KNRM is alleen gegaan.
Later een hoop stennis. Wettelijk is de gemeente verantwoordelijk tot ? km uit de kust, dus hadden we met de KNRM als zij daar om vragen mee moeten gaan. Nu krijgt al het personeel extra uitleg, wordt er geoefend op Risc, en krijgen wij als kazerne bij de haven nog eens extra instructie.
Leuk om te weten, het schip dat in Velsen in brand stond heeft eigenlijk onze haven als thuis plaats, en de werkzaamheden hadden ook hier plaats moeten vinden. Enkele maanden geleden lag hier een oud veerschip dat tussen de Griekse eilanden voer. ( zie zusterschip
http://koopvaardijbuitenland.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/10/01/kos_92009_tvdz_472.jpg) Kompleet omgebouwd met honderden personeelsleden en met ruimte voor 2000 bezoekers.
Toch maar even aan boord gaan kiijken, en zij hadden eigen brandweerploegen. Dus dat is/was geregeld, kennis van het schip heel goed, ervaring met brandblussen, nul. Wij als beroepsbrandweer, kennis van het schip, nul, ervaring met brandblussen, gelukkig wel.
PS ook wij gaan samenwerken met de VRR, per slot van rekening liggen de regio's tegen elkaar.