Wat dat betreft hebben ze het in Elburg volgens mij wel aardig geregeld:
http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/elburg/06reddingrapporten/?TheArticle=13862
Mooi filmpje
Wat een schitterende film. Daar kun je meteen een aantal zaken vaststellen, de gerichte compacte straal haalt weinig uit. ALS je met één straal blust, spuit je alleen recht naar voren en niet opzij: je boot wordt anders weggeblazen door de kracht van het water. Bij het naar voren spuiten liggen de krachten van de spuit en de motor tegengesteld in een lijn, en heffen elkaar op. De spuitgast geeft aanwijzingen en bepaalt de hoogte (tilt) van de straal, de stuur bepaalt de pan. We hebben dat uitgebreid geoefend en het werkt (voorzover water in een straal werkt om mee te blussen).
Heel goed wat gedaan wordt wat meestal wordt vergeten, boot van zijn ligplaats, zoveel mogelijk het open water op of aan de meldsteiger als daar niets ligt, anders die boot verhalen. (tenzij de meldsteiger ook bij de pomp is gelegen
) Gebruik daarvoor een ketting aan het eind van de sleeplijn om voor de hand liggende redenen.
Maar de beste methode is schuim erin door een patrijspoort, als de hitte het toestaat. (je boot ziet er even niet uit) of dit als tweede, een hoop water vernevelen en de temperatuur laten dalen:
Foto Rob Ter Haar 06 54216524
Henk
.