Volgens mij knappen de ramen waardoor er een backdraft plaats vind, ik zie weinig risico bij het openen van de deur voor een nieuwe backdraft. Maar dit is geen discussie voor dit topic.
Toen ik arriveerde (vóór de brandweer uiteraard ;-) was er sprake
van rookontwikkeling. Nog voordat de brandweer aan boord was
blies rook en vuur plotseling aan de zijkanten uit de stuurhut
(Dat is neem ik aan wat 9910001 bedoeld, op 00:15 in de video).
Dit is niet het klappen van de ramen maar het ontsnappen van
rook en vuur door ramen die een klein stukje open stonden.
Deze foto 1 à 2 minuten later gemaakt. Je ziet dat het achterste zijraam een stukje open staat.
De opening in de ramen was te klein om effectief te spuiten
bovendien zou men dan op de ronde drijver van het ponton
moeten staan en zich met slang en al moeten uitrekken.
Dat komt op mij over als een onstabiele situatie waarbij de
rook het zicht zou ontnemen. Als dan plotseling rook en
vuur zouden ontsnappen zijn de rapen gaar.
Blussen vanuit de kuip via de deur komt op mij dan ook logisch over.
Later zijn de ramen wel geklapt maar door de rook was niet te
zien wanneer dat gebeurde.
De kans om overboord te vallen was tijdens het blussen minimaal.
Hooguit vanaf de kade naar het ponton zou er een kleine kans
geweest zijn.
Voldoen de zwemvesten van de brandweer ook als men een
ademluchtfles draagt?
Of naast de video de foto's nog e.e.a. bijdragen weet ik niet
maar ze staan op
www.incidentnet.nl.