Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 77189 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #130 Gepost op: 6 december 2010, 23:06:35
Nu is er discussie over de landbrandweer die branden op schepen gaat blussen, maar wat moeten we nu met scheepsbemanningen die brandjes aan de wal gaan blussen?


06-12-2010 - Bemanning UK-93 blust palletbrand (IJmuiden)

IJMUIDEN – Maandagavond heeft de bemanning van de staandewant visser UK-93 een palletbrandje aan de Halkade geblust. Het betrof een pallet met oude oliefilters wat aan de kade van de vishal stond. De dienstdoende havenmeester had de brandweer al gebeld toen de UK-93 aanbood om van de Trawlerkade even naar de overkant te varen. Daar hebben ze met een dekwasslang de brand geblust. De brandweer is binnendoor de vishal naar de locatie gereden en heeft met een slijptol de ijzeren bekleding van de gevel open geslepen om te controleren of de brand niet tussen de wand zat. Toen dit niet het geval bleek heeft op verzoek van de brandweer de bemanning van de UK-93 nog een laatste plens water in het gat gespoten.





En de rest van dit minibrandje (maar wel leuk) staat op www.incidentnet.nl


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #131 Gepost op: 7 december 2010, 09:34:46
Zo hoort het toch ook waren alle mensen maar zo behulpzaam . Maar is dit een normale werkwijze meteen een slijptol in de beplating ? kun je zoiets niet bekijken met een warmtecamera ofzo ?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #132 Gepost op: 7 december 2010, 10:48:56
Zo hoort het toch ook waren alle mensen maar zo behulpzaam . Maar is dit een normale werkwijze meteen een slijptol in de beplating ? kun je zoiets niet bekijken met een warmtecamera ofzo ?
Jawel, maar als je hitte constateert zal je vervolgens moeten vaststellen wat het is. En dan gaat de tol er in. Hebben ze ook al eens gedaan bij de lokale Rabobank ;-)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #133 Gepost op: 7 december 2010, 11:10:24
Past helemaal binnen dit beleid: http://www.vng.nl/eCache/DEF/1/02/146.html  ;)


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #134 Gepost op: 7 december 2010, 11:22:18
Ok bedankt voor de informatie


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #135 Gepost op: 1 juni 2011, 16:53:44
Brand op garnalenkotter LO 10
Ameland, 31 mei 2011
Op 29 mei om 10.35 gaan de piepers van de bemanning van de reddingboten “Anna Margaretha” en “Maria Hofker”. De melding betrof “Prio 1 vaartuig brand” Het ging om de “LO 10” deze lag nabij de Zuiderspruit 11 voor anker met brand in de machinekamer.
De Anna Margaretha vertrekt naar de onfortuinlijke visserman, tijdens het varen de bluspomp in gereedheid gebracht om zo snel mogelijk actie te kunnen ondernemen. De Maria Hofker is in de jachthaven van Nes gelanceerd en heeft de brandweer aan boord. De Anna Margaretha is als eerste ter plaatse en zet een man over voor een eerste verkenning. De situatie op de kotter is onder controle, de brand is gedoofd en het luik van de machinekamer staat open.
De Maria Hofker arriveert met de brandweer. Deze doet een inspectie en gezien de brand al gedoofd is geven zij het sein brandmeester. Na het lichten van het anker heeft de Anna Margaretha de kotter op sleep genomen naar de Ballumerbocht. De Maria Hofker heeft de brandweer weer mee retour genomen naar Nes.
Aangekomen in de Ballumerbocht is er actie ondernomen om de motor te repareren. De kotter is later op de dag op eigen kracht naar zijn thuishaven Lauwersoog gevaren voor een definitieve reparatie.            

met foto's:
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/ameland/reddingrapporten/?contentID=68A5B1AC

 O0


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #136 Gepost op: 12 augustus 2012, 16:09:33
KNRM en brandweer op Urk maken instructiefilm voor opstappers
Gepubliceerd op 9 aug 2012 door samijregeling

De KNRM en de post Urk van Brandweer Flevoland hebben dit voorjaar in samenwerking met het Deltion College in Zwolle een instructiefilm gemaakt over de uitrukprocedure bij een incident op het water.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #137 Gepost op: 12 augustus 2012, 17:39:22
Aardig filmpje van brandweer Urk:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=5515.msg1068135#new

Goed om te zien dat de reddingvesten daar geregeld zijn.
Maar zo te zien wordt de (vaste?) bluspomp van de KNRM reddingboot gebruikt.
Dit beperkt de bewegingsruimte van de boot want deze zit nu 'vast' aan het andere schip.
En gaat de brandweer hier echt een machine kamer brand mee aanvallen?
Ook als de bemanning al in veiligheid is?
Er wordt ook niet gevraagd of er schuim of alleen water op staat.
Ook de vraag of er nog spanning staat op apparatuur mis ik.
Waarom nemen ze geen eigen bluspomp mee?
Kun je de KNRM pomp voor omgevingskoeling gebruiken.
Waarom wordt er ook niet om de scheepsbouw tekening gevraagd van het schip?
Hier staan alle ruimtes/compartimenten op en geeft tevens een overzicht waar de gevaarlijke stoffen zich bevinden.
Ieder schip (m.u.z. van jachten) heeft deze tekeningen aan boord.
Verder mis ik het stuk van de Kustwacht die immers bepaald of de reddingboot rechtstreeks naar het incident vaart of moet wachten om de brandweer op te pikken.
Toch belangrijke punten voor een instructie film lijkt mij. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #138 Gepost op: 12 augustus 2012, 18:30:56
Hoeveel wateropbrengst heeft zo,n pomp op een reddingsboot van de KNRM? Als die maar genoeg vermogen heeft kan die prima ingezet worden voor de brandbestrijding. Niemand die blusbommen opgevallen?
Overigens even het bericht met filmpje in dit topic geplakt. ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #139 Gepost op: 12 augustus 2012, 20:07:11
Aardig filmpje van brandweer Urk:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=5515.msg1068135#new

Goed om te zien dat de reddingvesten daar geregeld zijn.
Maar zo te zien wordt de (vaste?) bluspomp van de KNRM reddingboot gebruikt.
Dit beperkt de bewegingsruimte van de boot want deze zit nu 'vast' aan het andere schip.
En gaat de brandweer hier echt een machine kamer brand mee aanvallen?

Ook als de bemanning al in veiligheid is?
Er wordt ook niet gevraagd of er schuim of alleen water op staat.
Ook de vraag of er nog spanning staat op apparatuur mis ik.
Waarom nemen ze geen eigen bluspomp mee?
Kun je de KNRM pomp voor omgevingskoeling gebruiken.
Waarom wordt er ook niet om de scheepsbouw tekening gevraagd van het schip?
Hier staan alle ruimtes/compartimenten op en geeft tevens een overzicht waar de gevaarlijke stoffen zich bevinden.
Ieder schip (m.u.z. van jachten) heeft deze tekeningen aan boord.
Verder mis ik het stuk van de Kustwacht die immers bepaald of de reddingboot rechtstreeks naar het incident vaart of moet wachten om de brandweer op te pikken.
Toch belangrijke punten voor een instructie film lijkt mij. ::)

Als ik de ruimte zo bekijk zou het ivm ruimte niet mogelijk om een eigen brandweer MSD mee te nemen, en deze zou ook nog een een zeer beperkte capaciteit hebben tevens het zou ook levensgevaarlijk zijn om deze op open water over te hevelen naar het brandende schip waardoor de reddingsboot toch nog gewoon aan het schip moet vast liggen.
Allemaal punten waarom, logischerwijs, er geen eigen pomp van de brandweer mee gaat.