Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 76946 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #150 Gepost op: 15 augustus 2013, 16:54:21
Scheepsbrandbestrijding: Geen landelijk specialisme, wel een expertisecentrum

De RBC ziet dit specialisme niet als landelijk specialisme, maar ziet wel een aanvullende taak voor de brandweer weggelegd. Op landelijk niveau worden voor deze taak geen specialistische middelen voorzien. Het risico beperkt zich tot de regio's waar de grote havens zich bevinden: Rotterdam - Amsterdam - Vlissingen - IJmuiden - Delfzijl. In principe heeft elk schip -op basis van nautische regelgeving- een getrainde bemanning en blusmiddelen aan boord. Bovendien is het een verantwoordelijkheid van de beheerder van het vaarwater(Rijkswaterstaat en kustwacht). Wel vindt de RBC het van belang dat er een expertisecentrum komt en wordt ondergebracht bij een regio met dit specialisme. De hoofdtaak van dit kennis- en expertisecentrum zal het delen van kennis en ervaring zijn met de regio's met overeenkomstige risico's. Verder vindt de RBC het van belang dat er een stakeholdersanalyse op dit specialisme wordt gemaakt.

Buitengaats op zee
Dit is geen brandweertaak. Deze taak moet worden belegd bij de Kustwacht, Rijkswaterstaat en bergingsbedrijven.


(Zee)havens
Bij de bestrijding van dit type brand wordt - al dan niet op basis van voorafgaande afspraken - samengewerkt met bijvoorbeeld de havenautoriteiten, Rijkswaterstaat en professionele bergers. Dit is zeker het geval bij niet-afgemeerde schepen.

Binnenhavens en binnenvaart
Een aantal regio's beschikt over een blusboot om in te zetten bij brand op schepen op de binnenvaart of in havens. Het beschikken over een blusboot is een eigen keuze van een regio. Hiervoor worden geen landelijke middelen ingezet, anders dan het delen van kennis en expertise. Wel dient de afstemming met Rijkswaterstaat als beheerder van deze vaarwegen over de bron- en effectbestrijding te worden geïntensiveerd (middelen en kosten).

Samenwerking derden
De kustwacht regelt. De samenwerking met de marine-brandweer zal verder worden onderzocht. Ook wil de RBC dat er nog specifiek wordt gekeken naar het samenspel met andere partijen (havendiensten, bergers, Defensie). Waarbij de vraag gesteld dient te worden of dit specialisme zich moet richten op schepen met een complexe indeling of lading, want het gaat feitelijk altijd om alle soorten brand op schepen.
http://www.brandweernederland.nl/wat_doen_we/thema-optimale/specialistisch/contentpagina/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #151 Gepost op: 15 augustus 2013, 19:00:36
Een calamiteit met een binnenvaartuig waar aan boord een groot aantal niet zelfredzame mensen zou op een groot aantal slachtoffers kunnen uitlopen. Ook de grotere Rijn etc. cruise schepen hebben in de regel veel passagiers aan boord.
Het ijkt mij dat dit toch ook de nodige aandacht zou moeten krijgen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #152 Gepost op: 15 augustus 2013, 20:06:53
Ik zat ook te denken aan een (gas)tanker op de binnenvaart met gevaarlijke stoffen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #153 Gepost op: 19 augustus 2013, 18:00:16
Citaat van: JJ75 link=msg=1192332 date=1376590013
Ik zat ook te denken aan een (gas)tanker op de binnenvaart met gevaarlijke stoffen.

Ja dan kon het inderdaad wel eens goed raak worden. Niet te hopen zeker niet in een dichtbevolkt gebied of ergens in een stad oid.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #154 Gepost op: 27 oktober 2013, 15:09:05

MIDDELBURG - De Maritime Incident Response Group (Mirg) in Zeeland krijgt deze maand de beschikking over twee zogeheten Cobra Units, een 'hogedruk lans' die dwars door een stalen wand, deur of muur heen kan blussen.

Het gaat om een mobiele installatie die ook uitstekend bij complexe branden op land worden ingezet, zegt projectmanager Maritieme Veiligheid Deltawateren Sal Cracau. Hij ziet de expertise die Zeeland momenteel opbouwt op dit gebied, als uitgelezen kans om de diensten van de Veiligheidsregio Zeeland als expertregio landelijk uit te breiden. Die functie heeft de instantie al op het vlak van nucleaire veiligheid, in relatie tot de kerncentrale in Borssele.

De Mirg-Zeeland bestaat uit 36 brandweerspecialisten die worden getraind voor bestrijding van incidenten op het water. Vanaf juni volgend jaar zijn ze operationeel en met teams uit Engeland, België en Frankrijk in gezamenlijk verband inzetbaar.


Zaterdag in de PZC een reportage over de training en inzet van Mirg-Zeeland.

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/mirg-zeeland-krijgt-speciale-apparatuur-voor-complexe-brand-1.4042453#.Ulj-35wcv20.email


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #155 Gepost op: 27 oktober 2013, 17:46:49
Er wordt al jaren gesproken over verschillende soorten MIRG teams. Ik zie nu verschillende persberichten voorbij komen, waardoor er bij mij enkele vragen opborrelen.

Is er al een concreet beeld over welke rol dit MIRG team binnen de maritieme incidentbestrijding gaat spelen? Ik lees aan de ene kant dat men niet offshore inzetbaar is, terwijl oorspronkelijk het hele idee van een MIRG daarop gebaseerd is. Zie hiervoor o.a. documenten van project Waterrand. Aan de andere kant is er sprake van inzetten in een "europees verband", wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Welke opleiding krijgen deze heren? Is dat vergelijkbaar met de opleiding en training die brandbestrijders van bergingsbedrijven krijgen?

Kortom een hoop vraagtekens en weinig concrete informatie...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #156 Gepost op: 27 oktober 2013, 18:28:52
Over hun opleiding staat een en ander op hun website.
Ik ben wel benieuwd wat volgend jaar hun opkomsttijd gaat worden en met name hoe ze naar het incident vervoerd gaan worden. ::) ::)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #157 Gepost op: 27 oktober 2013, 18:41:16
Citaat van: Doruz link=msg=1214404 date=1382894932
Over hun opleiding staat een en ander op hun website.
Ik ben wel benieuwd wat volgend jaar hun opkomsttijd gaat worden en met name hoe ze naar het incident vervoerd gaan worden. ::) ::)
De MIRG leden hebben een HUET (Helicopter underwater escape training) gevolgd en hebben geoefend met vervoer per helikopter. (aldus foto's die ik langs heb zien komen op de sociale media)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #158 Gepost op: 27 oktober 2013, 18:54:38
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1214408 date=1382895676
De MIRG leden hebben een HUET (Helicopter underwater escape training) gevolgd en hebben geoefend met vervoer per helikopter. (aldus foto's die ik langs heb zien komen op de sociale media)

Met welke helikopters gaat dit dan plaatsvinden? Als we straks nog maar één SAR heli onder de knop hebben heeft die wellicht andere dingen te doen dan als taxiservice voor de brandweer fungeren.

Wat nemen de heren dan mee aan boord om effectief te kunnen optreden? Je kan moeilijk een TS onder die heli binden.. ;)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #159 Gepost op: 27 oktober 2013, 19:53:37
Citaat van: -Joost- link=msg=1214411 date=1382896478
Met welke helikopters gaat dit dan plaatsvinden? Als we straks nog maar één SAR heli onder de knop hebben heeft die wellicht andere dingen te doen dan als taxiservice voor de brandweer fungeren.
Wat nemen de heren dan mee aan boord om effectief te kunnen optreden? Je kan moeilijk een TS onder die heli binden.. ;)
Ze hebben een website zie ik: http://www.mirg.eu/

Misschien kan je daar je informatie uit putten ? Ik weet er verder niets vanaf.