Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 77098 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 3 november 2009, 16:38:15
Dan ben ik heel benieuwd welke SAR heli ze denken te gaan gebruiken want de SAR heli zal gebruikt worden om slachtoffers/opvarenden te evacueren en of drenkelingen uit het water te vissen en niet om brandweer teams in te vliegen.
En aangezien er maar 1 SAR helikopter standby staat.... ::)
Eén toestel stand-by? Van de marine misschien, daarbij heb je ook nog de SAR toestellen van de Luchtmacht (voor zo lang dat nog duurt) en de twee toestellen van NOGEPA.

De laatstgenoemde hebben daar meer dan voldoende capaciteit voor.


bron: kustwacht.nl
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #11 Gepost op: 3 november 2009, 16:40:20
En waarom is de gemeente brandweer daar niet voor opgeleid om dat te doen..?  :| Wij trainen meerdere malen per jaar voor brand aan boord van een schip, zowel op de werf als op stroom..en we trainen ook realistisch scheepsbrand bestrijding op een echt schip.  Bij brand op de rivier stappen we op een veerpont, rwsboot of politie boot op, om zo het schip op stroom te kunnen bereiken.. Dus waarom denk jij dat de brandweer daar niet voor opgeleid is ?  ::)

Dat denk ik niet maar dat was juist mijn vraag.. ;)
Mooi dat jullie wel op scheepsbranden trainen maar geld dat voor alle brandweer korpsen aan het water? ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #12 Gepost op: 3 november 2009, 16:58:25
Eén toestel stand-by? Van de marine misschien, daarbij heb je ook nog de SAR toestellen van de Luchtmacht (voor zo lang dat nog duurt) en de twee toestellen van NOGEPA.
De laatstgenoemde hebben daar meer dan voldoende capaciteit voor.

bron: kustwacht.nl

Niet correct want er staat maar 1 heli voor SAR algemeen op de KooY en de luchtmacht kist is eerst voor SAR van F16 piloten die in zee storten boven de wadden eilanden en vervolgens voor patienten vervoer op de Wadden eilanden.
De NOGEPA heli's zijn voor calamiteiten voor de offshore en dus in eerste instantie ook niet voor brandweer.
(Even los van de vraag of de NOGEPA heli's hier blijven als de NH90 eenmaal operationeel is)

En dan nog de vraag waar deze vliegende brandweer 24/7 gestationeerd gaat worden, op de Kooy?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 3 november 2009, 17:12:01
Niet correct want er staat maar 1 heli voor SAR algemeen op de KooY en de luchtmacht kist is eerst voor SAR van F16 piloten die in zee storten boven de wadden eilanden en vervolgens voor patienten vervoer op de Wadden eilanden.
De NOGEPA heli's zijn voor calamiteiten voor de offshore en dus in eerste instantie ook niet voor brandweer.
(Even los van de vraag of de NOGEPA heli's hier blijven als de NH90 eenmaal operationeel is)

In eerste instantie misschien niet nee. Maar in tweede of derde instantie ::)

En dan nog de vraag waar deze vliegende brandweer 24/7 gestationeerd gaat worden, op de Kooy?

Bij de kazerne Bosland in Rotterdam is op de binnenplaats een H gekalkt om de heli-landingsplaats aan te duiden. En bij andere kazernes zal ook wel een veldje o.i.d. in de buurt zijn wat - zij het ad-hoc - gebruikt kan worden om de manschappen op te pikken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #14 Gepost op: 3 november 2009, 19:12:12
In eerste instantie misschien niet nee. Maar in tweede of derde instantie ::)
Bij de kazerne Bosland in Rotterdam is op de binnenplaats een H gekalkt om de heli-landingsplaats aan te duiden. En bij andere kazernes zal ook wel een veldje o.i.d. in de buurt zijn wat - zij het ad-hoc - gebruikt kan worden om de manschappen op te pikken.

Ok even terug naar de doelstelling van de SAR heli en het scenario met de vliegende brandweer:

Er staat op de Noordzee een passagiersschip in brand die de bemanning niet onder controle krijgt.(anders hoeft dat brandteam niet te komen)
De Kustwacht, die dan als SMC de leiding heeft, zal dan de opvarenden eventueel moeten laten evacueren.
Op zo'n schip zitten duizenden mensen die er vanaf moeten en dat is een gigantische klus (zie Livex met slechts 500 evacuees)
Denk je dan echt dat de Kustwacht de SAR heli eerst naar Rotterdam zal sturen om de brandweer op te gaan halen?
Hetzelfde voor de eventueel beschikbare NOGEPA heli.
Hij zal dan daar aangekomen ook nog eens eerst moeten tanken omdat de afstand Den Helder - Rotterdam een aardig eind is.
Daarbij ook nog eens dat in principe defensie niet met burgers mag vliegen...

Het is een mooi plan met die vliegende brandweer maar ik denk niet dat dit gaat gebeuren met de SAR of NOGEPA heli.
Dan zou het misschien reeler zijn om hier de loods helikopters voor te gebruiken die toch al vanuit Rotterdam vliegen.... :-\


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #15 Gepost op: 3 november 2009, 21:52:15
Ok even terug naar de doelstelling van de SAR heli en het scenario met de vliegende brandweer:

Er staat op de Noordzee een passagiersschip in brand die de bemanning niet onder controle krijgt.(anders hoeft dat brandteam niet te komen)
De Kustwacht, die dan als SMC de leiding heeft, zal dan de opvarenden eventueel moeten laten evacueren.
Op zo'n schip zitten duizenden mensen die er vanaf moeten en dat is een gigantische klus (zie Livex met slechts 500 evacuees)
Denk je dan echt dat de Kustwacht de SAR heli eerst naar Rotterdam zal sturen om de brandweer op te gaan halen?
Hetzelfde voor de eventueel beschikbare NOGEPA heli.
Hij zal dan daar aangekomen ook nog eens eerst moeten tanken omdat de afstand Den Helder - Rotterdam een aardig eind is.
Daarbij ook nog eens dat in principe defensie niet met burgers mag vliegen...

Het is een mooi plan met die vliegende brandweer maar ik denk niet dat dit gaat gebeuren met de SAR of NOGEPA heli.
Dan zou het misschien reeler zijn om hier de loods helikopters voor te gebruiken die toch al vanuit Rotterdam vliegen.... :-\


Wat ik nu zo jammer vind is dat het weer regels en wetten zijn die moeten bepalen hoe de inzet dan moet zijn.

leger heli's die geen burgers mogen vervoeren,echter is volgens mij een sar heli van leeuwarden of uit de kooy ook een leger heli.

Is het niet beter bij een groot schip in grote nood alles te alarmeren en dan evt afschalen indien hun inzet niet nodig is,liever iets later dan niet. O0

burger of militair, het gaan dan toch om het welzijn van  de opvarenden en niet over de regelgeving :-X.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #16 Gepost op: 4 november 2009, 00:04:22
Er zal echt wel uitgebreid over nagedacht zijn.

Mogelijk wordt 1 van de 2 grote politiehel's ingezet.

Ik verwacht trouwens de 8 politieheli's sowieso vaker boven zee te zien.

En ben benieuwd wat de plannen met de NH 90's zijn.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 4 november 2009, 01:01:07
Is het niet zo dat wanneer we over een serieus incident spreken op open zee dat de opdracht dan verloopt via een van de salvage bedrijven als Smit ?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 4 november 2009, 09:37:07
Wat is een brandweerman zonder de spullen in zijn auto en de logistieke ondersteuning (bijvoorbeeld extra ademlucht...)?  ??? ::) Of wordt die onder de heli meegevlogen?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #19 Gepost op: 4 november 2009, 12:18:09
Er zal echt wel uitgebreid over nagedacht zijn.
Mogelijk wordt 1 van de 2 grote politiehel's ingezet.
Ik verwacht trouwens de 8 politieheli's sowieso vaker boven zee te zien.
En ben benieuwd wat de plannen met de NH 90's zijn.

Ik hoop ook dat er uitgebreid over nagedacht is, anders is het weer de zoveelste papieren tijger. :-[

Waarom verwacht jij de politie heli's vaker boven zee te zien?
En wat zou hun taak daar dan moeten zijn? ::)