Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 76941 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #30 Gepost op: 7 november 2009, 07:15:32
tsss met 6 weken varen zou ik me nog geen zeeman durven noemen Tinus ;D ;D ;)

Van www.rbenw.nl:
Speciale brandweerteams cruiseschepen Rotterdam  
dinsdag 18 augustus 2009 15:26  
De Rotterdamse brandweer krijgt speciale teams voor het bestrijden van branden op grote passagiersschepen. Een groep van zo'n zeventig brandweerlieden van twee kazernes wordt daar specifiek voor getraind, zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond dinsdag. De teams worden vanaf januari ingezet.

Het blussen van een brand aan boord van een schip is heel anders dan bijvoorbeeld een woningbrand, licht de zegsman toe. Zo wordt bij de bouw van schepen veel staal gebruikt, krijgen brandweerlieden te maken met smalle gangen en is de brandhaard vaak moeilijk te bereiken.
De brandweer in de havenstad heeft door de jaren heen de nodige ervaring opgedaan met het blussen van scheepsbranden, maar bijscholing is nodig vanwege de vele veranderingen in de bouw van schepen. Zo worden ze steeds groter. Ook komen er steeds meer grote cruise- en passagiersschepen in de haven.
De teams kunnen bij brand voor de Nederlandse kust te hulp worden geroepen door de Kustwacht. Ze worden dan per boot of helikopter naar het brandende schip gebracht.

"Het blussen van een brand aan boord van een schip is heel anders dan bijvoorbeeld een woningbrand" O0 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #31 Gepost op: 7 november 2009, 07:36:36


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #32 Gepost op: 7 november 2009, 07:44:07
Project MIRG van start
Sommige incidenten op het water vereisen inzet van specialistische teams, zoals vande brandweer of geneeskundige diensten.
Het project MIRG (Maritieme IncidentenRespons Groep) bouwt gefaseerd aan die inzet.
De eerste stap is de inzet van brandweerteams op zee als aan boord van passagiersschepen brand uitbreekt.
De Gezamenlijke Brandweer Rotterdam en het Korps Marine Brandweer zijn bereid hiervoor manschappen te leveren.
Ook de Brandweer Terneuzen is betrokken vanuit haar ontwikkelingen in het Westerschelde gebied.
Door twee korpsen te trainen en uit te rusten voor incidenten op zee ontstaan specialistische teams die ook kunnen adviseren en
inzetbaar zijn bij branden op binnenwateren.
Het onderwerp staat ook internationaal in de belangstelling. Het project MIRG zoekt aansluiting bij een aantal EU initiatieven.
Op 5 en 6 februari werd door Rijkswaterstaat en KP Consultancy een workshop over het onderwerp georganiseerd:
‘EU Maritime resilienceand firefighting & rescue at sea.’
Bron nieuwsbrief Waterrand.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 7 november 2009, 11:36:25


"Het blussen van een brand aan boord van een schip is heel anders dan bijvoorbeeld een woningbrand" O0 O0



Geweldig, zo'n uitspraak, dat werpt een heel nieuw licht op de zaak!  ;D  ;D  ;D


Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #34 Gepost op: 7 november 2009, 17:08:31
Geweldig, zo'n uitspraak, dat werpt een heel nieuw licht op de zaak!  ;D  ;D  ;D
Henk

Ja we kunnen er om lachen maar ik geloof niet dat er veel brandweer korpsen van doordrongen zijn dat dit inderdaad een andere tak van sport is.
Vandaar ook dat ik dit onderwerp heb aangesneden.
Ben heel benieuwd, wanneer een 'gewone' brandweerman om komt aan boord van een schip, wat de uitslag van de onderzoekscommissie zal zijn.... :'(
Hopelijk is men dit voor en gaan alle watergemeente brandweer korpsen eerst scheepsbrand modules volgen voordat ze zomaar ongetraind aan boord van brandende schepen stappen.
En dan niet zelfverzonnen opleidingen maar bij de specialisten zoals in Rotterdam en/of Marine brandweer. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 8 november 2009, 10:33:32
Maar ze leren wel degelijk. Ik kan me nog heugen dat ze aan boord van een klein jachtje in brand sprongen met zijn vieren zonder redvest in volle bepakking. Iedereen in de omgeving werd weggestuurd en daar stond je dan bij de gasfles.

Nee, dat zou nu niet meer gebeuren. De grootste makke is het inslikken dat je er alleen voor staat. Je moet samenwerken met de bemanning, die weet waar de gevaarlijke stoffen staan, en weet de weg in zijn schip. Welke deuren dicht moeten blijven en hoe je er toch wel kan komen. Eigenlijk moet je pappen en nat houden tot de echte specialisten er bij komen en dan een ondersteunende rol vervullen. Je zou een team klaar moeten hebben staan wat niets anders doet dan scheepsbrand bestrijding. En de overge brandweer moet er van overtuigd worden dat het geen schande, geen bewijs van onvermogen is ze bij een scheepsbrand in te laten vliegen.

Veel beter dan alle korpsen nog een specialisme op te laten nemen in hun korps. Je kunt niet overal in gespecialiseerd zijn. Dat zie je aan de duikteams die overal opgeheven worden.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #36 Gepost op: 8 november 2009, 16:58:43
Hij komt uit een ander topic, maar kijk maar naar het Livex filmpje..brandweer wordt gewoon gedropt voor de kust op een cruiseship.

20090516 Livex 2009
[img]/img]


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #37 Gepost op: 8 november 2009, 19:00:25
Kan me er nog geen goed compleet beeld bij vormen, neem aan dat het primair gaat om veerboten (ben nog niet ingelezen). Cruiseschepen is weer een heel ander verhaal als je ziet hoe lang het duurt eer je als passagier een beetje de weg weet op zo'n schip. Benieuwd of men dan ook regelmatig ergens brand en sloepenrol gaat meedraaien. Eén specialistisch team wat ingevlogen wordt (wordt weer wel weersafhankelijk) lijkt ook mij de beste optie.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 8 november 2009, 21:59:23
De Koos, P42, zegt U het maar.

P42, ik wil graag 50 mensen aan boord nemen en dan vertrekken~ daarna de kitty weer 50...


Koos, dat is een goede suggestie, uiteraard helemaal tegen de wil van de OSC in, maar dat geeft niet. Laadt U 50 personen en vervolgens de Kitty weer 50~...


 ::)

Henk


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #39 Gepost op: 8 november 2009, 22:28:30
Als BVD op een kazerne met uitzicht op de haven in ons rayon heb ik mij (en mijn collega´s') altijd afgevraagd waarom we zo weinig oefen op schgeepsbrandbestrijding. Toen we zelf maar de handdoek hadden opgepakt en instructie zijn gaan geven werden we door de realiteit ingehaald. Die nacht was er brand aan boord van schip bij ons voor de kust. De KNRM die was gealarmeerd wilde brandweerploegen meenemen maar de OVD (telefonisch gevraagd of we dat konden) gaf aan dat we dat niet deden en ....de KNRM is alleen gegaan.
Later een hoop stennis. Wettelijk is de gemeente verantwoordelijk tot ? km uit de kust, dus hadden we met de KNRM als zij daar om vragen mee moeten gaan. Nu krijgt al het personeel extra uitleg, wordt er geoefend op Risc, en krijgen wij als kazerne bij de haven nog eens extra instructie.
Leuk om te weten, het schip dat in Velsen in brand stond heeft eigenlijk onze haven als thuis plaats, en de werkzaamheden hadden ook hier plaats moeten vinden. Enkele maanden geleden lag hier een oud veerschip dat tussen de Griekse eilanden voer. ( zie zusterschip http://koopvaardijbuitenland.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/10/01/kos_92009_tvdz_472.jpg) Kompleet omgebouwd met honderden personeelsleden en met ruimte voor 2000 bezoekers.
Toch maar even aan boord gaan kiijken, en zij hadden eigen brandweerploegen. Dus dat is/was geregeld, kennis van het schip heel goed, ervaring met brandblussen, nul. Wij als beroepsbrandweer, kennis van het schip, nul, ervaring met brandblussen, gelukkig wel.


PS ook wij gaan samenwerken met de VRR, per slot van rekening liggen de regio's tegen elkaar.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar