Ik probeer me nog steeds voor te stellen wat een groep brandweermannen op een vreemd groot zeeschip voor hulp kan bieden.
Ik heb eerder verwezen naar de bebluste schoorsteenbrand op de Kent Explorer 1100 mijl west van de Azoren, Daar werden enige tientallen poederblussers leeggespoten (waaronder 1 van 60 kg) en tot tweemaal toe de machinekamer met CO2 gevuld terwijl van buiten met veel water werd gekoeld. Ik begrijp dat men op de Noordzee niet van plan is tonnen aan materieel aan te voeren, maar brandweermensen af te zetten? Waarmee moeten die dan gaan blussen?
Inmiddels nemen er ook mensen deel aan deze discussie die uitgaan van een inzet in havens en op binnenwater. Dat is natuurlijk een ander verhaal, omdat je dan kunt evacueren en als het ware onbeperkt blusmiddelen naar keuze kunt aanvoeren: schuim, CO2 en water.
Men moet zich ook realiseren dat zonder kennis van de constructie van het schip en de stabiliteit aan boord water een gevaarlijk blusmiddel kan zijn.