Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 76459 keer)

0 gebruikers (en 30 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #60 Gepost op: 12 december 2009, 23:25:30
Lees dit even, dan weet je meer.
Henk

Dank Henk, weer een bewijs dat de land brandweer daar niets te zoeken en te vertellen had  ;) ;)


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #61 Gepost op: 13 december 2009, 10:17:09
Tja, dat zeg je dan precies goed; 2 teams voor heel Nederland.
Beetje weinig, vind je zelf ook niet?

Valt wel mee hoor, hoe vaak denk jij dat die teams worden in gezet??? en met een heli ben je overal heel snel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #62 Gepost op: 13 december 2009, 10:37:04
Valt wel mee hoor, hoe vaak denk jij dat die teams worden in gezet??? en met een heli ben je overal heel snel.

Valt wel mee? Volgens mij heb jij geen idee hoe vaak de brandweer (ongetrained) wordt ingezet bij scheepsbranden.
En met die heli gaat helemaal niet snel, want daar zijn nog helemaal geen harde afspraken over gemaakt.
Oftewel; er wordt helemaal niet met heli's gevlogen voor de brandweer.

Ik kan me niet voorstellen dat als je alle berichten leest in dit onderwerp, je het gevoel krijgt dat het landelijk wel goed geregeld is... ???


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #63 Gepost op: 13 december 2009, 11:01:26
Op de grote schepen worden er bergers opgetrommeld, gaat het slecht ik denk het niet. Bij de meeste grotere scheepbranden is een team met bergers ingezet dit omdat de verzekering erwel waarde aan hecht dat ht schip blijft dirjven en mogelijk een deel van de lading wordt geborgen. Dat er bij een scheepbrand een ploeg van de bandweer stand-by wordt gehouden kan een keuze zijn.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #64 Gepost op: 13 december 2009, 14:13:48
Bij de meeste grotere scheepbranden is een team met bergers ingezet dit omdat de verzekering erwel waarde aan hecht dat ht schip blijft dirjven en mogelijk een deel van de lading wordt geborgen.
9910001

Daar zeg je wat, 9910001. De verzekering is niet zo gebaat bij publiekstralen en gecontroleerd uit laten branden wat de laatste tijd bij de brandweer steeds meer gepromoot wordt van hogerhand..

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #65 Gepost op: 19 december 2009, 16:53:39
Jammer dat er hier geen brandweer mensen op het forum zitten die daadwerkelijk zijn ingezet aan boord van brandende schepen......ben heel benieuwd naar hun ervaringen/meningen.


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #66 Gepost op: 19 december 2009, 18:44:58
Valt wel mee? Volgens mij heb jij geen idee hoe vaak de brandweer (ongetrained) wordt ingezet bij scheepsbranden.
En met die heli gaat helemaal niet snel, want daar zijn nog helemaal geen harde afspraken over gemaakt.
Oftewel; er wordt helemaal niet met heli's gevlogen voor de brandweer.

Ik kan me niet voorstellen dat als je alle berichten leest in dit onderwerp, je het gevoel krijgt dat het landelijk wel goed geregeld is... ???

Scheepsbranden is een groot begrip! je hebt niet altijd een gespecialiseerd team nodig.

Binnen de VRR (R'dam) Word iedereen opgeleid in (basis) scheepsbrand bestrijding en hebben ze 1 team die gespecialiseerd is in SBB.

Buiten de vrr weet ik niet wat er speelt.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #67 Gepost op: 20 december 2009, 22:59:30
Ik probeer me nog steeds voor te stellen wat een groep brandweermannen op een vreemd groot zeeschip voor hulp kan bieden.

Ik heb eerder verwezen naar de bebluste schoorsteenbrand op de Kent Explorer 1100 mijl west van de Azoren, Daar werden enige tientallen poederblussers leeggespoten (waaronder 1 van 60 kg) en tot tweemaal toe de machinekamer met CO2 gevuld terwijl van buiten met veel water werd gekoeld. Ik begrijp dat men op de Noordzee niet van plan is tonnen aan materieel aan te voeren, maar brandweermensen af te zetten? Waarmee moeten die dan gaan blussen?

Inmiddels nemen er ook mensen deel aan deze discussie die uitgaan van een inzet in havens en op binnenwater. Dat is natuurlijk een ander verhaal, omdat je dan kunt evacueren en als het ware onbeperkt blusmiddelen naar keuze kunt aanvoeren: schuim, CO2 en water.

Men moet zich ook realiseren dat zonder kennis van de constructie van het schip en de stabiliteit aan boord water een gevaarlijk blusmiddel kan zijn.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #68 Gepost op: 21 december 2009, 07:07:51
Nu worden er ploeg van Falck er na toe gebracht namems de berger, het nadeel van deze ploeg is dat deze alleen ingezet worden als de verzekeraar geld heeft liggen. In nederland heeft iedereen recht op hulp, dus moet je anders regelen.

9910001
9910001


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #69 Gepost op: 21 december 2009, 10:59:21
Ik probeer me nog steeds voor te stellen wat een groep brandweermannen op een vreemd groot zeeschip voor hulp kan bieden.
Ik heb eerder verwezen naar de bebluste schoorsteenbrand op de Kent Explorer 1100 mijl west van de Azoren, Daar werden enige tientallen poederblussers leeggespoten (waaronder 1 van 60 kg) en tot tweemaal toe de machinekamer met CO2 gevuld terwijl van buiten met veel water werd gekoeld. Ik begrijp dat men op de Noordzee niet van plan is tonnen aan materieel aan te voeren, maar brandweermensen af te zetten? Waarmee moeten die dan gaan blussen?
Inmiddels nemen er ook mensen deel aan deze discussie die uitgaan van een inzet in havens en op binnenwater. Dat is natuurlijk een ander verhaal, omdat je dan kunt evacueren en als het ware onbeperkt blusmiddelen naar keuze kunt aanvoeren: schuim, CO2 en water.
Men moet zich ook realiseren dat zonder kennis van de constructie van het schip en de stabiliteit aan boord water een gevaarlijk blusmiddel kan zijn.

T4tinus: 100 punten van mij! ;D ;D ;D  
(maar helaas blijft de gemiddelde brandweer denken dat een scheepsbrand hetzelfde is als een kelder brand :( :( ::))