Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 76451 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #70 Gepost op: 21 december 2009, 13:55:15
Wat zijn we hier lekker constructief bezig mensen ::)

Net zo goed als een team bergers met speciale opleiding een scheepsbrand kan blussen, kan ook een team brandweermensen met diezelfde opleiding een scheepsbrand blussen.
Waarom zou die kennis en kunde alleen aan de berger voorbehouden zijn?

Net zo min als we het thema 'scheepsbrand' moeten generaliseren, moeten we ook 'de brandweer' niet generaliseren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #71 Gepost op: 21 december 2009, 16:21:39
Wat zijn we hier lekker constructief bezig mensen ::)
Net zo goed als een team bergers met speciale opleiding een scheepsbrand kan blussen, kan ook een team brandweermensen met diezelfde opleiding een scheepsbrand blussen.
Waarom zou die kennis en kunde alleen aan de berger voorbehouden zijn?
Net zo min als we het thema 'scheepsbrand' moeten generaliseren, moeten we ook 'de brandweer' niet generaliseren.

Helemaal gelijk Maarten maar mijn punt is nu juist dat de gemeente brandweer korpsen die aan het water liggen deze opleiding dus helemaal niet hebben gehad (behoudens vrr Rotterdam voor zover ik weet)
Denk bijvoorbeeld aan Harlingen,Vlissingen,Den Helder,Waddenzee eilanden etc.
Allemaal plaatsen waar de brandweer zomaar, op elk moment van de dag, met scheepsbranden te maken kan krijgen.
Ik vind zeker dat deze kennis en kunde voor de brandweer zou moeten zijn, maar die kennis is dus helaas niet aanwezig en daar kan ik dus niet bij....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #72 Gepost op: 21 december 2009, 17:34:30
Toch zit er vooruitgang in (denk/hoop ik).

Dit Filmpje uit 2006 zal ik vast wel eens gepost hebben. Ik denk dat anno 2010 een dergelijke oefening er heel anders uit zal zien.



oefeningNaarden



Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #73 Gepost op: 21 december 2009, 17:35:19
Helemaal gelijk Maarten maar mijn punt is nu juist dat de gemeente brandweer korpsen die aan het water liggen deze opleiding dus helemaal niet hebben gehad (behoudens vrr Rotterdam voor zover ik weet)
Denk bijvoorbeeld aan Harlingen,Vlissingen,Den Helder,Waddenzee eilanden etc.
Allemaal plaatsen waar de brandweer zomaar, op elk moment van de dag, met scheepsbranden te maken kan krijgen.
Ik vind zeker dat deze kennis en kunde voor de brandweer zou moeten zijn, maar die kennis is dus helaas niet aanwezig en daar kan ik dus niet bij....

Dat is in ieder geval al een stuk genuanceerder ;)

Wellicht dat meelezende brandweermensen zich nu eerder uitgenodigd voelen om te reageren :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #74 Gepost op: 21 december 2009, 17:41:45
Dat is in ieder geval al een stuk genuanceerder ;)

Wellicht dat meelezende brandweermensen zich nu eerder uitgenodigd voelen om te reageren :)

Er zijn een flink aantal brandweermensen die hier mee lezen. Er zijn maar weinig die reageren...



Henk


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #75 Gepost op: 21 december 2009, 20:08:26
Er zijn een flink aantal brandweermensen die hier mee lezen. Er zijn maar weinig die reageren...



Henk

Dat komt om dat iedereen het hier op het forum het allemaal al zo goed weet.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #76 Gepost op: 22 december 2009, 11:53:14
Toch zit er vooruitgang in (denk/hoop ik).
Dit Filmpje uit 2006 zal ik vast wel eens gepost hebben. Ik denk dat anno 2010 een dergelijke oefening er heel anders uit zal zien.
oefeningNaarden
Henk

Henk waar doel je specifiek op in dit filmpje? Wat zou er dan veranderd moeten zijn? ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #77 Gepost op: 22 december 2009, 12:34:43
Henk waar doel je specifiek op in dit filmpje? Wat zou er dan veranderd moeten zijn? ???

Zonder reddingsvest op de boot, redders op een boot tegen de brand aan liggend met polyester pak aan, boot in de haven aan de steiger laten liggen (kans op overslag) blussen met water...

Wij hadden ooit een bootbrand bij de Eemhof, toen was eigenlijk niemand blij dat de schipper de haven invoer met zijn brandende schip...
Je moet weten dat een bootbrand binnen 15 minuten een behoorlijk uitslaand karakter kan krijgen.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #78 Gepost op: 22 december 2009, 15:38:33
Zonder reddingsvest op de boot, redders op een boot tegen de brand aan liggend met polyester pak aan, boot in de haven aan de steiger laten liggen (kans op overslag) blussen met water...

Wij hadden ooit een bootbrand bij de Eemhof, toen was eigenlijk niemand blij dat de schipper de haven invoer met zijn brandende schip...
Je moet weten dat een bootbrand binnen 15 minuten een behoorlijk uitslaand karakter kan krijgen.

Henk

Het filmpje uit naarden is al een keertje eerdere besproken hier..

Door dat de oefenstaf, en het brandweer oefening door elkaar lopen, kan je slecht beoordelen wie welke rol hebben.. En elke oefening bevat zo z'n leermomenten, en natuurlijk gaat er wel zaken fout.. om een oefening te boordelen, moet je het oefen en leerplan kennen..

Henk heeft gelijk dat ook de oefenstaf moet hun PBM moet dragen, en dat er meerdere leermomenten zijn..  Echter een oefening die perfect gaat, betekend dat de oefening te simpel is voor deze groep.. Misschien was er wel een bevelvoerder in opleiding, die deze keuzen maakt..
Ik weet niet wat de rol van RB Naarden bij deze oefening is... Als ze alleen voor de veiligheid van de brandweer mensen zijn, dan kan ik er niet veel opzeggen..
Als ze daadwerkelijk een onderdeel zijn van de oefening, vind ik ze erg passief en gaan de opmerkingen van Henk grotendeels op.  

Ook al gaan er zaken bij een oefening volkomen mis.. kan je ze met de evaluatie toch bijsturen en er zaken van leren..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #79 Gepost op: 22 december 2009, 17:15:35
Zonder reddingsvest op de boot, redders op een boot tegen de brand aan liggend met polyester pak aan, boot in de haven aan de steiger laten liggen (kans op overslag) blussen met water...
Wij hadden ooit een bootbrand bij de Eemhof, toen was eigenlijk niemand blij dat de schipper de haven invoer met zijn brandende schip...
Je moet weten dat een bootbrand binnen 15 minuten een behoorlijk uitslaand karakter kan krijgen.
Henk

Wat dat betreft hebben ze het in Elburg volgens mij wel aardig geregeld:

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/elburg/06reddingrapporten/?TheArticle=13862

Mooi filmpje  ;D