Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 76434 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #80 Gepost op: 22 december 2009, 18:30:01
Wat dat betreft hebben ze het in Elburg volgens mij wel aardig geregeld:

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/elburg/06reddingrapporten/?TheArticle=13862

Mooi filmpje  ;D



Wat een schitterende film. Daar kun je meteen een aantal zaken vaststellen, de gerichte compacte straal haalt weinig uit. ALS je met één straal blust, spuit je alleen recht naar voren en niet opzij: je boot wordt anders weggeblazen door de kracht van het water.  Bij het naar voren spuiten liggen de krachten van de spuit en de motor tegengesteld in een lijn, en heffen elkaar op. De spuitgast geeft aanwijzingen en bepaalt de hoogte (tilt) van de straal, de stuur bepaalt de pan. We hebben dat uitgebreid geoefend en het werkt (voorzover water in een straal werkt om mee te blussen).
Heel goed wat gedaan wordt wat meestal wordt vergeten, boot van zijn ligplaats, zoveel mogelijk het open water op of aan de meldsteiger als daar niets ligt, anders die boot verhalen. (tenzij de meldsteiger ook bij de pomp is gelegen  ;D  ;D ) Gebruik daarvoor een ketting aan het eind van de sleeplijn om voor de hand liggende redenen.

Maar de beste methode is schuim erin door een patrijspoort, als de hitte het toestaat. (je boot ziet er even niet uit) of dit als tweede, een hoop water vernevelen en de temperatuur laten dalen:



Foto Rob Ter Haar 06 54216524

Henk


.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #81 Gepost op: 2 januari 2010, 17:41:14
Hier nog een aardig filmpje:

Explosie aanboord WR 291 KNRM Station IJmuiden

Gelukkig staat er geen zeetje!
(Lijkt me vrij lastig als je als 'land' brandweer man op een onbekend schip, in het donker,in de rook je maskertje vol spuugt  ;D ;))


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #82 Gepost op: 3 januari 2010, 21:48:46
Dat komt om dat iedereen het hier op het forum het allemaal al zo goed weet.

Richard, een hoop mensen hier proberen op dit forum wat op te steken (hoop ik) dus als jij vanuit jou brandweer achtergrond meer weet of andere info hebt over dit onderwerp, dan horen we het graag! ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #83 Gepost op: 3 januari 2010, 22:27:17
Gelukkig staat er geen zeetje!
(Lijkt me vrij lastig als je als 'land' brandweer man op een onbekend schip, in het donker,in de rook je maskertje vol spuugt  ;D ;))

Lijkt me geen pretje om met een bluspak in een steenkoude zee te vallen.
Niet vanwege het drijfvermogen, want dat schijnt best goed te zijn (zie dit topic en dit topic), maar wel vanwege de temperatuur.
Ja, je zit op een reddingboot, dus hebben ze je er waarschijnlijk gauw uit. Maar dan nog brengt het wel een verhoogd risico met zich mee.

Vandaar mijn 'stelling' dat iedere TAS bemanning die het water op moet, zou moeten beschikken over een brandvertragend overlevingspak. Ik weet dat Enkhuizen daar in ieder geval over beschikt.
zie bijv. http://www.galjoen.nl/content.asp?page=39
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #84 Gepost op: 4 januari 2010, 23:17:57


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #85 Gepost op: 14 februari 2010, 10:43:20
Hoe pakt de brandweer tegenwoordig een bootbrand aan, is er al wat vooruitgang?

Als je dit bericht leest en de bijbehorende beelden bekijkt zit er nog niet echt schot in:

Plezierjacht zinkt na hevige brand
11 februari 2010

KATWOUDE - Een plezierjacht is donderdagavond gezonken naar de bodem van jachthaven de Zeilhoek in Katwoude. Een hevige brand is de oorzaak van dit drama.


Meerdere brandweervoertuigen werden opgetrommeld om deze fikse uitslaande brand onder controle te houden. Een zeilboot die naast het de brandende boot lag werd nat gehouden.

Ondanks het snelle optreden van de brandweer is de boot volledig uit gebrand. De boot is tenslotte naar de bodem van de jachthaven gezonken. Er vielen geen slachtoffers bij dit incident.



Foto webregio.nl



bron: webregio.nl

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #86 Gepost op: 14 februari 2010, 12:00:50
Een zeilboot die naast het de brandende boot lag werd nat gehouden.

Ik heb dit eerder in Marina Port Zélande zien gebeuren, vraag me dan ook af waarom andere vaartuigen niet meteen werden weggehaald. Je hebt heel snel schade door overmatige warmte aan kunststof schepen.

Kees  8)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #87 Gepost op: 14 februari 2010, 14:24:44
Volgens mij liggen de meeste boten tegenwoordig aan een dik slot/sloten...even weghalen is dus niet altijd heel makkelijk  :D
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #88 Gepost op: 14 februari 2010, 18:56:14
Volgens mij liggen de meeste boten tegenwoordig aan een dik slot/sloten...even weghalen is dus niet altijd heel makkelijk  :D

Nee, in de meeste gevallen verbiedt de haven verordering het met sloten vastleggen van schepen. En een slot is natuurlijk door te knippen, meestal vanaf de kant.

Henk


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #89 Gepost op: 16 februari 2010, 13:47:18
Ik heb dit eerder in Marina Port Zélande zien gebeuren, vraag me dan ook af waarom andere vaartuigen niet meteen werden weggehaald. Je hebt heel snel schade door overmatige warmte aan kunststof schepen.


[Speculeer] Vast in het ijs?  [/Speculeer]