(overdreven?) Fixatie op mogelijk wervelletsel

Auteur Topic: (overdreven?) Fixatie op mogelijk wervelletsel  (gelezen 8210 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haags Rampje

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 12 november 2009, 10:29:32
"Waarom fixeren we?"

Natuurlijk is het handelen op basis van EBP een belangrijk argument. Echter bij een onderzoek naar wervelimmobilisatie zal de controlegroep een beetje lastig worden aangezien er te veel variabelen zijn. Daarom handelen wij in dit onderwerp mede op basis van "best practice" en is het aan ons om te beslissen om wel of niet te immobiliseren.
Je hoeft het niet te doen, echter bestaat de kans dat er toch letsel van de CWK aanwezig is. Zolang je maar kan beargumenteren waarom je wel of niet immobiliseerd...ben je in mijn ogen goed bezig.

En Willem D...je schrijft het heel goed..."achteraf"...hebben de meeste mensen het vliegtuig kunnen verlaten zonder wervelletsel....maar er zijn veel argumenten om iedereen te verdenken van CWK letsel. :) Fixatie is soms zwart, wit en grijs....dat bljft het mooie aan het vak ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 12 november 2009, 10:58:05
Er is een essentieel verschil tussen Fixatie/Immobilisatie van de wervelkolom binnen het ziekenhuis en buiten het ziekenhuis..  En dat zit hem dat buiten het ziekenhuis, (rescue, ambulancezorg) is dat de patient getransporteert moet worden,  waarbij er tijdens de transport fase enorme krachten (energetische krachten) op de patient komt.

Als een patient met een onstabiele wervelbreuk, onvoldoende gefixeerd is, en toch getransporteerd wordt, dan kan dat leiden tot meer schade..

Als je kijkt naar de epidemiologie dan blijkt uit veel onderzoeken dat het absolute aantal gediagnostiseerde patienten met daadwerkelijk wervelletsel gelukkig een klein aantal (2% tot 3%) is van de aantal mensen die binnen gebracht worden met mogelijke verdenking van wervelletsel.
Het grootste probleem is dat van die 2% traumagevallen en slechts 50% van die patienten concrete lichamelijke symptomen hebben en de andere 50% geen directe of indirecte lichamelijke symptomen heeft..

Gezien de kosten (€ 200.000,00 per jaar) die een verlamde patient ons de maatschappij kost, en dat het buiten het ziekenhuis niet vast te stellen is, of dat iemand daadwerkelijk wervelletsel heeft, is het goedkoper (1.200,00-800,00 euro)om in de ambulancezorg het zekere voor het onzekere te nemen.
Juist omdat de transportfase een hoge kans oplevert voor verergering van het letsel.

Ik ken een aantal inmiddels wel gedateerde onderzoeken, (echter nog steeds niet achterhaald), uit Amerika, Duitsland, Zwitserzland, Engeland die dit soort cijfers bevestigen.

Bij binnenkomst, op de SEH, kan je ook rekening houden met andere omstandigheden, omdat daar er een vrij stabiele en rustige omgeving is. en dat de transportfasen met veel minder krachten op de patient gepaard gaan dan gebruikelijk zijn in de ambulancezorg, en reddingsfasen..

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 12 november 2009, 11:00:01
Je hoeft het niet te doen, echter bestaat de kans dat er toch letsel van de CWK aanwezig is. Zolang je maar kan beargumenteren waarom je wel of niet immobiliseerd...ben je in mijn ogen goed bezig.

Maar is er dan voldoende kennis van de mogelijke nadelige gevolgen die fixatie heeft? Is daar aandacht voor tijdens (bij-)scholingen? Naar mijn idee wordt daar nog te weinig aandacht aan besteedt.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 12 november 2009, 11:02:36
Gezien de kosten (€ 200.000,00 per jaar) die een verlamde patient ons de maatschappij kost, en dat het buiten het ziekenhuis niet vast te stellen is, of dat iemand daadwerkelijk wervelletsel heeft, is het goedkoper (1.200,00-800,00 euro)om in de ambulancezorg het zekere voor het onzekere te nemen.

Ik ben het met je eens dat er onderscheid dient te zijn tussen de pre- en de hospitale fase. Je cijfers geven alleen wel een enigszins vertekend beeld omdat je geen rekening houdt met de morbiditeit die fixatie oplevert. Denk aan decubitus, extra afkoeling, pijn, etc.

Hoog tijd voor actueel onderzoek dus  :)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 12 november 2009, 11:23:06
Ik ben het met je eens dat er onderscheid dient te zijn tussen de pre- en de hospitale fase. Je cijfers geven alleen wel een enigszins vertekend beeld omdat je geen rekening houdt met de morbiditeit die fixatie oplevert. Denk aan decubitus, extra afkoeling, pijn, etc.

Hoog tijd voor actueel onderzoek dus  :)

Een goed uitgevoerde immobilisatie (fixatie is een middel, om daar toe te komen), levert geen verhoogde morbiditeit(sterftecijfer. ziektecijfers op) op.. Ik ken geen onderzoek cijfers die dat bevestigen..  
Bij trauma is decubitus geen issue, gemiddeld ligt een patient echt niet langer dan 8 uur op de plank,het ligt soms ongemakkelijk, maar ook daar is door slimme fixatie technieken toe te passen, vaak wat aan te doen...
Afkoeling is bij elke trauma een issue, en elke professional heeft voldoende toerusting en middelen om dat snel op te lossen, of afkoeling te beperken.
Pijn, ongemak en stress, is altijd een issue, en elke professional heeft voldoende toerusting en middelen om dat snel op te lossen, of afkoeling te beperken.
Dus een goede immobilisatie met goede technieken, (goede handmatige stabilisatie, juiste type logroll, correcte manipulatie van het lichaam in neutrale posite, goed gebruik maken van padding en fixatietechnieken en slimme verplaats en vervoerstechieken zorgen voor meer comfort..

Maar de meeste stress en pijn en het last hebben van de beperkte comfort je weg door iemand die duidelijk kan communiceren met de patient.

Dus verhoogde ziekte en sterftecijfers door immobilisatie geloof ik niet zo in, dan moet het wel zo beroerd zijn uitgevoerd, dat je het beter niet had kunnen doen..
Echter wat wel veel gebeurd is dat Co-morbiditeit (het tegelijkertijd hebben van twee of meer letsels of stoornissen) de cijfers enorm kunnen kunnen vertekenen..
Citaat
De het verhaal dat een slachtoffer met 1e en 2e graads brandwonden over 80% oppervlakte van zijn lichaam onderkoeld geraakt was door gebruik van Burnshield, en dat gebruik van Burnshield heeft gezorgt voor een extra verslechtering van de patient zegt mij genoeg over de kennis van sommige publicisten.

Zie ik graag allerlei onderzoeken te gemoet...Maar elke onderzoek, die de geleverde zorg op de ongevalslocatie en transportfase overslaat, kan direct naar de prullebak.. De huidige protocollen tegen het licht houden is niets mis mee..  
Echter zolang de meerkosten van immobilisatie in de ambulancezorg en op de SEH kosten, maar een miniscule fractie zijn van de kosten van een blijvend gehandicapte arbeidsongeschikte patient, zie ik de huidige protocollen niet zo snel veranderen..

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 12 november 2009, 12:19:45
Een goed uitgevoerde immobilisatie (fixatie is een middel, om daar toe te komen), levert geen verhoogde morbiditeit(sterftecijfer. ziektecijfers op) op.. Ik ken geen onderzoek cijfers die dat bevestigen..  

• Totten VY, Sugarman DB. Respiratory effects of spinal immobilization. Prehosp Emerg Care.
    Oct-Dec 1999;3(4):347-352 (Experimental – 39 Volunteers).
  • Kwan I, Bunn F, Roberts I. Spinal immobilization for trauma patients. Cochrane Database Syst
    Rev. 2001(2):CD002803. (Systematic Review).
  • Butman AM, Schelble DT, Vomacka RW. The relevance of the occult cervical spine controversy
    and mechanism of injury to prehospital protocols: a review of the issues and literature. Prehosp
    Disaster Med. Jul-Sep 1996;11(3):228-233. (Systematic Review).
  • Bauer D, Kowalski R. Effect of spinal immobilization devices on pulmonary function in the
    healthy, non-smoking man. Ann Emerg Med. Sep 1988;17(9):915-918. (Prospective
    Observational – 15 Volunteers).
  • Cordell WH, Hollingsworth JC, Olinger ML, Stroman SJ, Nelson DR. Pain and tissue-interface
    pressures during spine-board immobilization. Ann Emerg Med. Jul 1995;26(1):31-36.
    (Experimental – 20 Volunteers).
  • Davies G, Deakin C, Wilson A. The effect of a rigis collar on intracranial pressure. Injury. Nov
    1996;27(9):647-649. (Experimental – 19 Volunteers).
  • Hewitt S. Skin necrosis caused by a semi-rigid cervical collar in a ventilated patient with multiple
    injuries. Injury. Jul 1994;25(5):323-324. (Case Report).

Dit zijn de verwijzingen die vermeld worden in de CBO-richtlijn "Wervelletsel" mbt ongewenste neveneffecten danwel complicaties van immobilisatie. Heb geen tijd om ze allemaal te lezen, ik hou het bij de samenvatting in de CBO-richtlijn ;)

Bedenk goed dat niet iedereen zich zomaar laat fixeren of dusdanig bewust is van zijn omgeving (tgv ongeval danwel drank/drugs) dat hij bereikbaar is voor geruststelling. Daarnaast kan decubitus veel binnen een veel kortere tijd dan 8 uur optreden en bemoeilijkt een wervelplank wel degelijk het tegengaan van afkoeling, alleen al doordat je de onderkant niet goed kan inpakken.

Nogmaals, ik ben zeker niet tegen fixeren/immobiliseren mits er goed over nagedacht wordt en het niet gedaan wordt omdat we het kunnen/moeten.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 13 november 2009, 18:00:03
Ik ken het CBO richtlijn en ook de meeste van de genoemde referenties...

Het misschien wel aardig om te weten dat immobilisatie ook om andere manieren bereikt kan worden,  dan de standaard plank, de standaard headbloks en de standaard spin..

de huidige in gebruik zijnde methode in de ambulancesector, is niet de meest ideale,  en word ook per ambulancedienst vaak verschillend uitgevoerd..

Ik heb nu ambulancediensten uit NOG, IJsselvecht, Drenthe, friesland, Haaglanden, Amsterdam, brabant meegemaakt, en er zitten grote verschillen in de uitvoering in het bereiken van de immobilisatie..

Naast de plekken waar de spin word gebruikt, word er ook heel anders omgegaan met padding, (comfort en immobilsatie verhogend)
Er zijn vanuit verschillende internationale organisaties verschillende manieren waar op je complicaties kan voorkomen..

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 29 november 2009, 11:18:22
Interessante kijk op immobilisatie. Weliswaar vanuit Amerika maar "Rogue Medic" heeft een goede kritische blik, veel kennis van literatuur en een prettige schrijfstijl.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 30 november 2009, 11:24:08
Maar is er dan voldoende kennis van de mogelijke nadelige gevolgen die fixatie heeft? Is daar aandacht voor tijdens (bij-)scholingen? Naar mijn idee wordt daar nog te weinig aandacht aan besteedt.

Hoe kom jij aan dat idee/veronderstelling? Acthergrond?
Ik ben benieuwd ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod