Ik ben het met je eens dat er onderscheid dient te zijn tussen de pre- en de hospitale fase. Je cijfers geven alleen wel een enigszins vertekend beeld omdat je geen rekening houdt met de morbiditeit die fixatie oplevert. Denk aan decubitus, extra afkoeling, pijn, etc.
Hoog tijd voor actueel onderzoek dus
Een goed uitgevoerde immobilisatie (fixatie is een middel, om daar toe te komen), levert geen verhoogde morbiditeit(sterftecijfer. ziektecijfers op) op.. Ik ken geen onderzoek cijfers die dat bevestigen..
Bij trauma is decubitus geen issue, gemiddeld ligt een patient echt niet langer dan 8 uur op de plank,het ligt soms ongemakkelijk, maar ook daar is door slimme fixatie technieken toe te passen, vaak wat aan te doen...
Afkoeling is bij elke trauma een issue, en elke professional heeft voldoende toerusting en middelen om dat snel op te lossen, of afkoeling te beperken.
Pijn, ongemak en stress, is altijd een issue, en elke professional heeft voldoende toerusting en middelen om dat snel op te lossen, of afkoeling te beperken.
Dus een goede immobilisatie met goede technieken, (goede handmatige stabilisatie, juiste type logroll, correcte manipulatie van het lichaam in neutrale posite, goed gebruik maken van padding en fixatietechnieken en slimme verplaats en vervoerstechieken zorgen voor meer comfort..
Maar de meeste stress en pijn en het last hebben van de beperkte comfort je weg door iemand die duidelijk kan communiceren met de patient.
Dus verhoogde
ziekte en sterftecijfers door immobilisatie geloof ik niet zo in, dan moet het wel zo beroerd zijn uitgevoerd, dat je het beter niet had kunnen doen..
Echter wat wel veel gebeurd is dat Co-morbiditeit (het tegelijkertijd hebben van twee of meer letsels of stoornissen) de cijfers enorm kunnen kunnen vertekenen..
De het verhaal dat een slachtoffer met 1e en 2e graads brandwonden over 80% oppervlakte van zijn lichaam onderkoeld geraakt was door gebruik van Burnshield, en dat gebruik van Burnshield heeft gezorgt voor een extra verslechtering van de patient zegt mij genoeg over de kennis van sommige publicisten.
Zie ik graag allerlei onderzoeken te gemoet...Maar elke onderzoek, die de geleverde zorg op de ongevalslocatie en transportfase overslaat, kan direct naar de prullebak.. De huidige protocollen tegen het licht houden is niets mis mee..
Echter zolang de
meerkosten van immobilisatie in de ambulancezorg en op de SEH kosten, maar een miniscule fractie zijn van de kosten van een blijvend gehandicapte arbeidsongeschikte patient, zie ik de huidige protocollen niet zo snel veranderen..