Wat mij verbaasd is dat mensen het heel normaal vinden om voor de kapper, tandarts, huisarts of dergelijke een afspraak te moeten maken. Zelfs voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs wordt er in een aantal gemeenten gewerkt op afspraak. Waarom dan niet om aangifte te doen? Voordeel is dat er dan tijd voor je vrijgemaakt is en er volledige aandacht is voor jou en je aangifte. Blijft natuurlijk staan dat als een aangever binnen komt lopen op het bureau, er altijd aandacht moet zijn voor het slachtoffer en gekeken moet worden of er op dat moment plaats is.
Even nog een andere duit in de discussie: Mijn persoonlijke ervaring is dat "de burger" geneigd is om te gaan shoppen bij meerdere bureaus. Het is mij meerdere keren overkomen dat ik een telefoontje kreeg van een ander wijkteam met de vraag waarom een aangever was weggestuurd. Had ik diegene net verteld dat er op dit moment geen tijd was, maar dat diegene even moest wachten. Of dat ik zelfs al een afspraak had ingepland... Zelfs meegemaakt dat iemand uit een andere gemeente kwam vragen of er tijd was om aangifte op te nemen. Toen ik zei dat het een kwartiertje kon duren vroeg diegene of ze overal aangifte kon doen. Toen ik zei dat dit kon, zei ze:"Dan doe ik het wel in mijn woonplaats." Gevolg, een uur later een boze wachtcommandant aan de telefoon, hoe ik het in mijn hoofd had gehaald om die mevrouw weg te sturen...
Dus soms even doorvragen, dan is het verhaal ineens anders!