Ongeval bus nederlandse scholieren - Gerona/A7 (Spanje) 19-10-2009

Auteur Topic: Ongeval bus nederlandse scholieren - Gerona/A7 (Spanje) 19-10-2009  (gelezen 5206 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2009, 15:01:38
Het feit dat ze er in ieder geval mee bezig zijn geweest vind ik respectvol. Daar gaat het me om.

Dat is zeker waar


Gast48368

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2009, 18:20:48
Dode bij Nederlands schoolreisje naar Barcelona  
Uitgegeven: 19 oktober 2009 08:28
Laatst gewijzigd: 19 oktober 2009 17:35

AMSTERDAM - Door een ongeval met een bus met zestig Nederlanders bij de Spaanse stad Gerona is maandagochtend een tienermeisje omgekomen. Twee tieners raakten zwaargewond.
 Busongeluk Spanjeslideshow video
Achttien mensen liepen verwondingen op en liggen in ziekenhuizen in de steden Gerona en Figueres Het gaat vooral om botbreuken en verwondingen als gevolg van glassplinters.

Geen van de gewonden verkeert in levensgevaar. Het gaat om leerlingen van Canisius College in Nijmegen.




Ilse Beekers

De leerlinge die is omgekomen is de 15-jarige llse Beekers uit Ooij. Dat heeft rector Dominique Majoor van het Canisius College in Nijmegen maandag bekendgemaakt.

De ouders van Ilse zijn op school geïnformeerd. Daarna zijn ze naar huis gegaan. Ook de andere ouders zijn op school bijgepraat over het busongeluk. Medewerkers van Slachtofferhulp en de GGD zijn op school om ondersteuning te verlenen.


Geen zwaargewonden

Een woordvoerder van het ziekenhuis Josep Trueta in Gerona laat  weten dat zeven gewonden in dit ziekenhuis liggen. In het hospitaal van Figueres zijn elf gewonden opgenomen.

Hij weet niet wanneer de elf gewonden in het ziekenhuis in Figueres worden ontslagen. Volgens de zegsman in Gerona zijn ook onder elf Nederlanders in Figueres geen zwaargewonden.

Op de school hebben zich maandagochtend veel ouders verzameld om meer informatie over het ongeval te krijgen. Zij worden buiten het bereik van de pers gehouden.


Studiereis

De dode en gewonden maakten deel uit van een groep van zestig scholieren uit de vierde klas die op weg waren naar Spanje voor een studiereis. De bus kantelde op de A7 in de Spaanse regio Catalonië. Op een foto van de regionale krant Diari de Girona is dat te zien.

Volgens de reisorganisatie schrok de Nederlandse chauffeur van 'iets' dat de weg opeens overstak. Toen hij uitweek, kantelde de bus.

De chauffeur zelf raakte niet gewond. Het ongeluk deed zich voor in de bocht van Bascara, bij de afrit 5 van de A7 in de richting van L'Escala. Er waren geen andere voertuigen bij het ongeval betrokken.


Terug

Ruim dertig scholieren van het Canisius College komen dinsdagmiddag terug naar huis. De anderen komen woensdag terug. Dat liet alarmcentrale SOS International weten.

Maandag aan het begin van de avond vertrekken twee leraren van het Canisius College naar Spanje om hun collega's bij te staan. In de loop van maandagavond wordt ook duidelijk hoeveel scholieren in het ziekenhuis moeten blijven.


Rare sfeer

De leerlingen van Het Canisius College in Nijmegen zijn naar huis gestuurd na het dodelijke busongeluk in Spanje.

Ouders van scholieren die in de verongelukte bus zaten, worden opgevangen in de school aan de Berg en Dalseweg. Volgens leerlingen heerst er een 'rare sfeer' op school.

Het Canisius College in Nijmegen organiseert dinsdagochtend een bijeenkomst voor alle leerlingen, ouders en medewerkers.


Informatienummer

Alarmcentrale SOS International heeft een alarmnummer ingesteld waar publiek informatie kan krijgen over het busongeval in Spanje. Op het nummer 0800-0990099 zit een telefoonteam klaar om vragen te beantwoorden.

Het speciale nummer is tot 17.00 uur maandag in gebruik; daarna zal de alarmcentrale via het reguliere nummer (020-6515151) bereikbaar zijn.

© ANP


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2009, 07:45:24
Chauffeur bus Spanje aangehouden

MADRID - De bestuurder van de Nederlandse bus die maandag in Spanje verongelukte, is aangehouden. Hem wordt onvoorzichtigheid met de dood als gevolg verweten. Dat meldde de Spaanse krant El Mundo dinsdagochtend op zijn website.
De politie onderzoekt of de bestuurder mogelijk in slaap is gevallen. Hij had zelf verteld dat hij was geschrokken door 'iets' dat de weg over stak. Tests op alcohol en drugs gaven negatieve uitslagen.


Nederland
Een groot deel van de Nijmeegse scholieren en docenten die een 15-jarige schoolgenoot verloren door een busongeluk in Spanje, komt in de loop van dinsdagmiddag terug naar Nederland.
Meer dan dertig mensen worden dinsdag naar Nederland gevolgen, de anderen volgen woensdag, aldus alarmcentrale SOS International.


Bijeenkomst
De 15-jarige Ilse Beekers uit Ooij kwam door het ongeval om het leven. Op haar school, het Canisius College in Nijmegen, is dinsdagochtend om tien uur een bijeenkomst voor alle leerlingen, ouders en medewerkers.
In de verongelukte bus zaten in totaal ongeveer zestig leerlingen en leraren van de middelbare school. Zeventien mensen moesten worden opgenomen in twee ziekenhuizen. De meesten zijn inmiddels ontslagen.
Vijf gewonden, onder wie zowel leerlingen als docenten, moeten langer in het ziekenhuis blijven, meldde de alarmcentrale maandagavond.


Geschrokken
De bus sloeg maandagochtend over de kop op de A7 bij Gerona in de Spaanse regio Catalonië. Volgens reisorganisatie Lanting Reizen heeft de chauffeur gezegd dat hij was geschrokken toen 'iets' plotsklaps de weg overstak.


==============================================================================================================

Helaas had ik al het vermoeden dat er onvoorzichtig was gereden. Hierbij kijkend naar de foto's, de scherpe bocht en waarschijnlijk te hoge snelheid.
Spijtig dat mijn vermoeden ook wordt gedeeld door de Spaanse politie


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2009, 11:49:17
Ik hou er niet van om te reageren in deze topics. Maar waar staat dat de chauffeur onvoorzichtig gereden heeft? De Spaanse politie verdenkt hem van iets, maar nergens staat dat hij veroordeeld is.  >:(

gr.R
Digitaal onderzoek


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:05:16
Er is nu sowieso nog te weinig bekend om iets zinnigs te zeggen over de schuld van de buschauffeur. Dat de politie hem aanhoudt lijkt me niet meer dan logisch, dat zou in Nederland onder deze omstandigheden zeker ook gebeuren.

Het lijkt me wel dat de buschauffeur iets uit te leggen heeft. Wat ik tot nu toe gehoord heb over de verklaring van de buschauffeur roept bij mij in ieder geval een hoop vragen op, om het maar neurtraal te stellen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2009, 17:19:41
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5120118/___Ik_stik__ik_ga_dood___.html

di 20 okt 2009, 15:43 | 31 reacties | lees voor
    
'Ik stik, ik ga dood'

GERONA -  "Ik zie het nog van minuut tot minuut voor me. Het was een nachtmerrie", vertelt een leerlinge van het Cansisius College nadat de bus waarin zij samen met zo'n 60 andere Nijmeegse scholieren zat, maandag kantelde vlakbij het Spaanse Gerona.

De studenten kunnen zich het ongeluk nog levendig herinneren, schrijft De Gelderlander. Ze vertellen hoe een klasgenoot bedolven raakte onder de inhoud van het chemisch toilet, hoe ze hun schoenen en sokken verloren door de klap en hoe ze angstige kreten om zich heen hoorden als 'ik stik, ik ga dood'. "Ik zat bovenin, daar was de klap het ergst. Ik kon nog onder mijn stoel vandaan komen, en probeerde anderen te helpen, maar het was zo donker", vertelt een 15-jarige vwo-leerlinge.

Doodeng

"De buschauffeur reed heel rustig, maar elke bocht was doodeng. 40 kilometer per uur leek al heel hard te gaan, je kunt je niet voorstellen hoe hard je met 100 door zo’n bocht gaat", vertelt een andere scholiere aan de krant.

Gewonden

Zeventien mensen moesten worden opgenomen in twee ziekenhuizen. De meesten zijn inmiddels ontslagen. Vijf mensen moeten nog langer in het ziekenhuis blijven. Onder de gewonden bevinden zich zowel leerlingen als docenten. Wanneer het lichaam van de 15-jarige Ilse Beekers uit Ooij terug naar Nederland komt, is nog niet bekend. Zij kwam maandagochtend om het leven bij de crash.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2009, 02:02:40
Buschauffeur weer vrij

GERONA -  De chauffeur van de Nederlandse bus die maandag verongelukte in Spanje, is weer op vrije voeten. Dat heeft Lanting Reizen, de werkgever van de man, dinsdag gemeld. De chauffeur was maandagavond aangehouden wegens onvoorzichtigheid met de dood als gevolg. Door het ongeval overleed een 15-jarige scholiere.

Directeur Nick Lanting van de reisorganisatie zegt dat zijn werknemer terugkeert naar Nederland. Hij moet zich beschikbaar houden voor het onderzoek en dient zich om de twee weken te melden bij de Spaanse ambassade in Nederland. De chauffeur is nog niks ten laste gelegd, aldus de directeur.

De chauffeur heeft eerder verklaard dat 'iets' de weg overstak en dat hij daarom moest uitwijken. De politie onderzoekt of hij mogelijk in slaap is gevallen. Tests op alcohol en drugs gaven negatieve uitslagen. Volgens Lanting betekent de vrijlating dat het ook met de rust- en rijtijden goed zat.

De directeur heeft inmiddels met zijn werknemer gesproken. „Hij was emotioneel, maar maakt het naar omstandigheden goed.”

Bron:  http://www.telegraaf.nl/binnenland/5122600/__Buschauffeur_weer_vrij__.html?p=14,2


Gelijk concluderen dat de chauffeur te hard gereden heeft, is een beetje kort door de bocht. de snelheid hoeft niet meteen de enige oorzaak te zijn.  Ik denk dat er maar 1tje in die bus de tachograafsnelheid heeft gezien, en daarover kan oordelen. als je niet op de teller kijkt kun je op gevoel nooit zeggen hoe hard je rijdt.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2009, 02:07:01
Leerlingen Canisius terug

ROTTERDAM -  Op Rotterdam Airport is dinsdagavond rond 18.45 uur een vliegtuig geland met aan boord de eerste groep van ongeveer dertig scholieren en een leraar van het Canisius College in Nijmegen. De leerlingen waren maandagochtend betrokken bij een busongeval in Noord-Spanje. Daardoor overleed één leerlinge en raakten twintig personen gewond.

Later op de avond landt een tweede toestel dat ruimte biedt aan 25 passagiers. De alarmcentrale SOS International verwacht dat ze vlucht rond tien uur landt. Een derde vlucht vindt op zijn vroegst woensdag plaats. Het plannen van die vlucht hangt af van de situatie van de zes gewonden die nu nog in het ziekenhuis in Spanje liggen.

De leerlingen worden op Rotterdam Airport herenigd met hun ouders. Dat gebeurt op een afgesloten plek.

Bron: Later op de avond landt een tweede toestel dat ruimte biedt aan 25 passagiers. De alarmcentrale SOS International verwacht dat ze vlucht rond tien uur landt. Een derde vlucht vindt op zijn vroegst woensdag plaats. Het plannen van die vlucht hangt af van de situatie van de zes gewonden die nu nog in het ziekenhuis in Spanje liggen.

De leerlingen worden op Rotterdam Airport herenigd met hun ouders. Dat gebeurt op een afgesloten plek.


Bron: Later op de avond landt een tweede toestel dat ruimte biedt aan 25 passagiers. De alarmcentrale SOS International verwacht dat ze vlucht rond tien uur landt. Een derde vlucht vindt op zijn vroegst woensdag plaats. Het plannen van die vlucht hangt af van de situatie van de zes gewonden die nu nog in het ziekenhuis in Spanje liggen.

De leerlingen worden op Rotterdam Airport herenigd met hun ouders. Dat gebeurt op een afgesloten plek.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5122135/__Leerlingen_Canisius_terug__.html?p=14,1