nieuw voertuig aanschaffen

Auteur Topic: nieuw voertuig aanschaffen  (gelezen 9952 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

s@nder

  • chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 19 oktober 2009, 17:38:47
Beste Rode Kruis collega's,

Wij in Alkmaar willen bij de afdeling een nieuw voertuig aanschaffen maar weten nog niet precies hoe en wat.
Zijn er in nederland afdelingen die onlangs een nieuw voertuig hebben aangeschaft en nog goede tips kunnen geven.

Zoals welk voertuig, welk ombouw bedrijf e.d.

Graag zie ik jullie reacties.

Vriendelijke groet,

Sander Beems
tv3 bestuurder




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2009, 17:55:26
Ben weiliswaar geen Rode Kruiser, maar ik pretendeer wel aardig wat praktisch inzicht te hebben ;)

Ik heb de PM van Nunspeet van dichtbij mogen aanschouwen daarvan was ik wel gecharmeerd.

Het is een MB Sprinter, waar naast stoelen ook ruimte is voor roelstoelen en een brancard.
De rolstoelen en brancard kunnen middels een lift aan de achtezijde in het voertuigen worden gereden.

Zie hier:
Hier het nieuwe Rode Kruis voertuig van Nunspeet,  8)
De auto kan zowel personen/rolstoer en liggend vervoer verzorgen :),





En anders misschien even contact met Nunspeet opnemen, ze konden er zeer enthousaist over vertellen :)



Forumlid 'phate' is lid bij Afdeling Nunspeet, misschien dat hij je nog meer kan vertellen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2009, 18:07:31
Is het trouwens niet een mooi onderwerp voor het Landelijk Bureau (of hoe dat na de bestuurlijke verandering ook heet) om dit op te pakken?

De voertuigen bij de verschillende afdelingen lopen sterk uiteen, waarbij de één het moet doen met een modere bus en de ander met een oud barrel (niet lullig bedoeld ;)).
Als je samen tot één ontwerp kan komen, kun je de handel centraal aanschaffen en daarmee een mooie korting bedingen. Ook de afdelingen met minder financiële middelen krijgen dan de beschikking over een goed toegerust, modern voertuig.

Tevens krijg je meer uniformiteit, zodat je in voorkomende gevallen ook voertuigen uit kunt wisselen. Of bijvoorbeeld een reservevoertuig kunt lenen, als je eigen voertuig voor onderhoud weg is.


Iemand trouwens enig idee hoeveel PM's er in totaal rond rijden bij het Rode Kruis ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:29:41
De nieuwe PAM's van Nijmegen zijn dit voorjaar uitgeleverd. Type Mercedes Sprinter. Makkelijk is dat aan beide zijden een rij van 4 stoelen is die tegen de wand kunnen worden weggedraaid zodat er een ruimere laadvloer is. Ook zitten de stoelen niet in de vloer zelf, waardoor je ruimte bespaart. Waar je goed over na moet denken: gebruik je de PAM voor liggend vervoer? Alleen dan moet je een brancardvoorziening hebben, anders niet en kun je volstaan met een personen/rolstoel/materiaal bus. De laadvloer die wij hebben heeft een groot aantal rails waarop alles vastgezet kan worden. Ook is er een rolstoellift ingebouwd.

Wel zou ik kritisch kijken naar het vermogen van de motor, hoe zwaarder, hoe comfortabeler de bussen rijden. En zou ik gaan voor de lange versie om zowel rolstoelen als personen en materiaal mee te kunnen nemen. Wij hebben de korte versie en zouden bij nader inzien voor de lange hebben gekozen.
De afdeling Nijmegen heeft ze aangeschaft bij Haarhuis in Harbrinkhoek (bij Almelo).
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


s@nder

  • chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:58:25
Hey Jasper,

Heb je ook een aantal foto's van de voertuigen?
en doen jullie ook liggend vervoer?

Groetjes


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2009, 10:17:50
Voor foto's verwijs ik je naar: www.rodekruisnijmegen.nl. We doen geen liggend vervoer omdat we geen voldoende gekwalificeerde vrijwilligers hiervoor hebben die ook nog eens regelmatig beschikbaar zijn en we geen geschikte brancard hebben voor het vloersysteem. Met name het eerste is wat ons betreft een harde voorwaarde om veilig liggend vervoer te kunnen doen. Maar ook de kosten van aanschaf van een brancardsysteem wegen waarschijnlijk niet op tegen de inkomsten, ook niet op langere termijn.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2009, 12:31:33
Zet eerst je eisenlijst op papier, aangevuld met je wensenlijst op basis van je financiële middelen. Dit lijstje moet ook op prioriteit zijn samengesteld. Zet er eventueel ook een paar alternatieven naast zodat de keuze wat breder kan worden, bijvoorbeeld diverse manieren van de stoelbevestiging, maar ook diverse merken en typen / uitvoeringen. Klop met dit lijstje ook aan bij het Landelijk Bureau, omdat zij je wellicht in contact kunnen brengen met andere afdelingen die aan het zoeken zijn. Het mooiste zou zijn als er meerdere voertuigen binnen hetzelfde disctrict / regio aangeschaft zouden worden. Op die manier kun je evt. wat korting krijgen (sponsoring) van een regionale dealer en daardoor een betere / mooiere / luxere bus krijgen voor je geld. Maar blijf het voertuig zien in het licht van je eisenlijst.

De lijst moet samengesteld worden door een vertegenwoordiger van een groepje gebruikers, bijvoorbeeld 1 van TV2, 1 van TV3, 1 van Jeugd en Jongeren. Op die manier kun je komen tot een voertuig die door een grote groep als positief wordt ervaren.

Tav liggend vervoer: het systeem moet ook gekeurd worden, dwz dat de brancard met gordels en het bevestigingssysteem voor de brancard goed gekeurd moet worden, voordat je er personen mee mag vervoeren. Zo niet en je krijgt een ongeluk, dan heb je een probleem.
Geloof niet alles wat je denkt.


Maarten!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2009, 17:24:51
Ik heb de PM van Nunspeet van dichtbij mogen aanschouwen daarvan was ik wel gecharmeerd.
Het is inderdaad een prachtige auto waar we alles mee kunnen vervoeren:


Ik ben sinds drie weken chauffeur, hij rijd prima  ;)

Als s@nder of anderen vragen hebben hoor ik het wel.
Werk --> Scheikundig onderzoeker Douane EHV -->  -GNK-C / SIGMA lid VNOG-West               -Rode Kruis afdeling Nunspeet - Bestuurslid, Coördinator E


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2009, 01:40:26
hm ja mooi voertuig. rijden ook wel erg soepel. stukken beter dan de voorgaande sprintermodellen. er zijn meerdere afdelingen die een identiek voertuig hebben aangeschaft.

trouwens, hoort zowel de amber, als de blauwe verlichting niet helemaal rondom het voertuig zichtbaar te zijn? want in deze situatie is blauw aan de rechter kant niet zichtbaar, en amber aan de linker kant niet. artikel 5 regeling optische en geluidssignalen.


Maarten!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2009, 10:33:39
hm ja mooi voertuig. rijden ook wel erg soepel. stukken beter dan de voorgaande sprintermodellen. er zijn meerdere afdelingen die een identiek voertuig hebben aangeschaft.

trouwens, hoort zowel de amber, als de blauwe verlichting niet helemaal rondom het voertuig zichtbaar te zijn? want in deze situatie is blauw aan de rechter kant niet zichtbaar, en amber aan de linker kant niet. artikel 5 regeling optische en geluidssignalen.



Ik heb geen idee waarom mijn afdeling bij de aanschaf voor deze lichtbalk heeft gekozen, als je het mij vraagt hadden ze beter kunnen kiezen voor alleen oranje. Wij mogen toch niet met blauw aan rijden op de openbare weg, ik geloof alleen in uiterste noodgevallen op een afgesloten terrein van een evenement en bij een grootschalige calamiteit als er niet genoeg ambu´s beschikbaar zijn, met een verpleegkundige aan boord zouden wij dan slachtoffers mogen vervoeren. Daar komt bij dat wij geen papieren hebben om met blauw en toeters aan te mogen rijden......

De combinatie van de oranje lamp bovenop en de alarmlichten zorgt voor genoeg licht, hiermee kun je prima langs de weg komen te staan. Hoe dit wettelijk zit weet ik niet.

Buiten dit alles is het wel een wijze lichtbalk!  O0
Werk --> Scheikundig onderzoeker Douane EHV -->  -GNK-C / SIGMA lid VNOG-West               -Rode Kruis afdeling Nunspeet - Bestuurslid, Coördinator E