nieuw voertuig aanschaffen

Auteur Topic: nieuw voertuig aanschaffen  (gelezen 9949 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2009, 11:38:51
trouwens, hoort zowel de amber, als de blauwe verlichting niet helemaal rondom het voertuig zichtbaar te zijn? want in deze situatie is blauw aan de rechter kant niet zichtbaar, en amber aan de linker kant niet. artikel 5 regeling optische en geluidssignalen.

Je bedoelt denk ik artikel 3,
het voertuig is tenaamgesteld in 2007, vóór de nieuwe regeling OGS maar ik heb geen inzicht in de artikelen in de oude OGS. Daarnaast is de regeling een branche-richtlijn voor zover ik alle vorige commentaren gelezen heb hierover en geen wettelijke verplichting.

Evengoed, mooi voertuig, maar het zou inderdaad logischer geweest zijn achterop nog zo'n balk te voeren maar dan de kleuren andersom. Die Vision Alert Blazers zijn best aardig qua prijs en lichtopbrengst.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2009, 02:11:02
@Caprice 9C1: deze bedoel je toch?? dan maakt het nog steeds niks uit, want ook hier staat beschreven dat het licht uit alle verkeersrichtingen zichtbaar hoort te zijn. Zover ik heb begrepen zijn de brancherichtlijnen branchespecifiek opgesteld aan de hand van deze regeling. En is deze regeling de uitleg waarop de wet is bedoeld.

Artikel 3

De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:

1. blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:

* op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;

* op een motorfiets:
in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;

* motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:
aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;

http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-075_Regeling_optische_en_geluidssignalen.htm


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2009, 02:38:13
Ik weet het ook niet. in harderwijk hebben wij ook een identieke bus, met de zelfde lichtbalk. opzich een mooie lichtbalk, goed zichtbaar overdag, maar niet al te grof. en een hele mooie bus. Enige verschil is dat bij ons geen liggend vervoer voorkomt.
Wat je zegt, inderdaad wordt blauw eigenlijk erg weinig gebruikt, en is het vaak niet de moeite. maar toch het rode kruis heeft van de minister van verkeer en waterstaat toestemming om blauw te mogen gebruiken op de openbare weg.

Dat bij grootschalige calamiteiten de PAM's als ambulance mogen dienen, met verpleegkundige aanboord heb ik ook wel eens van gehoord. Inhoeverre dat klopt weet ik niet, maar denk dat het meer iets van vroeger is. Wie kan deze vraag ophelderen???

Ik heb geen idee waarom mijn afdeling bij de aanschaf voor deze lichtbalk heeft gekozen, als je het mij vraagt hadden ze beter kunnen kiezen voor alleen oranje. Wij mogen toch niet met blauw aan rijden op de openbare weg, ik geloof alleen in uiterste noodgevallen op een afgesloten terrein van een evenement en bij een grootschalige calamiteit als er niet genoeg ambu´s beschikbaar zijn, met een verpleegkundige aan boord zouden wij dan slachtoffers mogen vervoeren. Daar komt bij dat wij geen papieren hebben om met blauw en toeters aan te mogen rijden......

De combinatie van de oranje lamp bovenop en de alarmlichten zorgt voor genoeg licht, hiermee kun je prima langs de weg komen te staan. Hoe dit wettelijk zit weet ik niet.

Buiten dit alles is het wel een wijze lichtbalk!  O0


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2009, 10:33:36
Bij grootschalige incidenten kan er een beroep worden gedaan op de vervoerscapaciteit van oa het Rode Kruis. Je kunt je voorstellen dat het slachtoffer geen T1 (ABC instabiel) slachtoffer zal zijn, aangezien je hiervoor de materialen niet aan boord hebt. Een eenvoudig T2 slachtoffer zou eventueel kunnen met een verpleegkundige aan boord, maar meer voor de hand liggend is dat er T3 / T3 gewond - slachtoffers vervoerd zullen worden. Dit zijn slachtoffers die verzorging op EHBO-nivo nodig hebben en die naar een gewondennest / opvangcentrum vervoerd moeten worden. Als dit gebeurd zal het vervoer ws onder politiebegeleiding a la Dreamnight (met een aantal busjes achter elkaar) plaatsvinden. Dit is een wat andere manier van rijden met toeters en bellen dan wanneer je als enige voertuig met A1 door het overige verkeer moet bewegen.
Geloof niet alles wat je denkt.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #14 Gepost op: 17 november 2009, 11:13:05
Vind het geen porem die lichtbak.
En het woord PAM... Kom op man... gewoon PM.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #15 Gepost op: 18 november 2009, 08:42:50
Vind het geen porem die lichtbak.
En het woord PAM... Kom op man... gewoon PM.


Ik vind het wel netjes eigenlijk die balk zo :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #16 Gepost op: 18 november 2009, 15:14:07
Wat je zegt, inderdaad wordt blauw eigenlijk erg weinig gebruikt, en is het vaak niet de moeite. maar toch het rode kruis heeft van de minister van verkeer en waterstaat toestemming om blauw te mogen gebruiken op de openbare weg.

Artikel 1

1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
b.[en nog veel meer]

Kan ik hieruit opmaken dat het bestuurslid van taakveld 3 bepaald of een PAM die voldoet aan de nrk uiterlijke eissen, ogs krijgt volgens de daartoe strekkende richtlijnen?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #17 Gepost op: 18 november 2009, 18:31:02
nee, daar moet je uit opmaken dat de de directeur (landelijk dus) categrieën kan aanwijzen die gebruik mogen maken van OGS, als ze tenminst natuurlijk ook aan alle andere criteria voldoen (zoals opleiding, spoedeisendheid, opdracht medlkamer e.d.).
CN NRK


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #18 Gepost op: 18 november 2009, 20:39:56
De wet blijft in die zin erg oppervlakkig en laat het een kleinbeetje over aan het rode kruis zelf. Heb hierover het landelijk bureau gebeld een aantal keer, toen waren we met eenpaar collega's wel nieuwsgierig. maar hier heb ik diverse medewerkers gesproken en niemand kon hier zinnig antwoord op geven. Feit blijft wel dat het nrk toestemming heeft gekregen van de minister onder de in die zelfde regeling beschreven voorwaarden.

@ Maxx: Als je het zo bekijkt zijn Alle Rodekruis afdelingen 'autonoom' en hebben hun eigen 'afdelingsbestuur'. Als dit wordt verstaan onder directie dan klopt jou veronderstelling. Maar zoals ik het lees is onderscheid tussen directie of afdelingsbestuur.

@ Marnix: waar baseer je die uitspraak op? staat dit ergens vastgelegd binnen het rodekruis, want de wet lijkt het rodekruis een zekere vrijheid daarin te geven? tot op heden heb ik namelijk zowel in de wet als intern bij het rodekruis geen documentatie kunnen vinden die dit bevestigen noch tegenspreken.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #19 Gepost op: 18 november 2009, 22:37:27
volgens mij is het enige onduidelijke dat de (landelijk) directeur nog geen onderdelen van Noodhulp heeft aangewezen, maar de rest staat duidelijk in de wet.
CN NRK