Brandmeldcentrale

Auteur Topic: Brandmeldcentrale  (gelezen 18452 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2004, 19:30:43
Wat je zegt klopt wel alleen als die bmc niet werkt is dat niet ons probleem ;)

En als wij dan geen brand kunnen ontdekken zijn we weer weg. Ik weet niet hoevaak het bij jullie voorkomt, maar wij hebben per jaar gemiddeld alleen al tussen de 600 en 700 automatische meldingen. Vaak gebeurt dit in de avond of nacht als een pand gesloten is en de melding dus niet wordt afgemeld.

Als je zo twee of drie keer moet gaan wachten op een sleutelhouder........vul zelf maar in. Maar misschien een leuke discussie onder de categorie brandweer??


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2004, 19:36:06
tuurlijk,het probleem ligt voor de volle 100% bij de beheerder.Alleen wij hadden ,s morgens om 6 uur 15 bezorgde bejaarden bij ons staan,die moelilijk te overtuigen waren dat er niets aan de hand was.
600a700 automatische meldingen???? :-X :-X
Bij ons gebeurt het tot nog toe weinig,gelukkig..


firemanr

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2004, 10:25:44
Hiero wordt er ook altijd gewacht op een beheerder of sleutelhouder om de boel te resetten....Zelf resetten is niet onze taak! Om diezelfde reden die Jordi opgaf: als er naderhand iets afbrand, hebben wij het gedaan. :-X

 ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #13 Gepost op: 1 april 2004, 21:19:28
Ja alleen wij wachten 10 minuten en niet langer ;D


OVR Defensie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Hulpverlenen is teamwork
Reactie #14 Gepost op: 4 april 2004, 14:43:00
Uit onderstaand persbericht blijkt hoe groot het loos alarmprobleem is.

Een van de oorzaken van loze meldingen is het niet juist bedienen/instellen van de BMC.
M.i. zou er in elk gebouw een persoon aanwezig moeten zijn die met de BMC kunnen omgaan (zeker tijdens de bezettingsuren van het gebouw).  
In tegenstelling wat hier al eerder is gezegd. Er zijn simpele BMC's maar de gemiddelde BMC is best lastig te bedienen. De cursus opgeleid persoon is een goede curus maar mijn inziens staat er te veel in wat voor een  gemiddelde BMC gebruiker (receptionistes, zorgmedewerkers, beveiligingsbeambten, huismeesters, etc.) handig is. Er zou een tussenvariant bij moeten komen.
Het instrueren van de bmc gebruikers is overigens een verantwoordelijkheid van de gebouwbeheerder.
In de praktijk merk ik dat er maar weinig mensen in de organisatie zijn die echt weten hoe de BMC werkt en hem dus kunnen bedienen.


(Uit de Brandweerstatistiek 2000 van het CBS - de meest recente statistische cijfers - blijkt dat bijna de helft van de 92.000 brandmeldingen loos alarm betreft. Van de 46.000 loze brandmeldingen is driekwart afkomstig van een brandmeldinstallatie. Uit dezelfde bron blijkt dat in de periode 1990 – 2000 het aantal loos alarmen is verdubbeld. Ten opzichte van 1999 is het aantal loze alarmeringen in 2000 met 16% gestegen.

Loze brandmeldingen en met name door brandmeldinstallaties is dus een serieus maatschappelijk probleem. Gevolgen zijn ondermeer een onnodig onderbreken van het bedrijfsproces, de onnodige inzet van brandweerpersoneel en -materieel, met alle gevolgen in termen van kosten en motivatie van vrijwillige brandweerlieden.)

Bron: persbericht ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties


Gast48368

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2004, 14:52:42
Klopt helemaal> Wij hebben notabene meegemaakt met een automatisch brandalarm dat de BHV-ers (van een best groot bedrijf) de kast probeerden uit te krijgen, en dat er steeds weer een melder in alarm ging> Ze vroegen zich af waarom dit toch kon> Wij waren inmiddels TP, en zijn maar es ff bij die bewuste brandmelder gaan kijken(wat die BHV-ers niet hadden gedaan) en kwamen tot de conclusie dat die melder steeds weer in storing ging omdat er...................brand was............ ;D))))))))))Terwijl het daar vol mensen zat. |Zo zie je maar dat je toch serieus moet blijven op alle meldingen, en dat je niemand van een bedrijf serieus moet nemen en altijd zelf moet gaan kijken of er echt niets aan de hand is of wel.

Waar ik mij aan erger is, dat vaak onbekwame mensen aan de alarminstallatie gaan "prutsen", zodat wij bij aankomst geen beeld meer kunnen schetsen van de situatie..... :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2004, 16:54:21
Klopt helemaal> Wij hebben notabene meegemaakt met een automatisch brandalarm dat de BHV-ers (van een best groot bedrijf) de kast probeerden uit te krijgen, en dat er steeds weer een melder in alarm ging> Ze vroegen zich af waarom dit toch kon> Wij waren inmiddels TP, en zijn maar es ff bij die bewuste brandmelder gaan kijken(wat die BHV-ers niet hadden gedaan) en kwamen tot de conclusie dat die melder steeds weer in storing ging omdat er...................brand was............ ;D))))))))))Terwijl het daar vol mensen zat. |Zo zie je maar dat je toch serieus moet blijven op alle meldingen, en dat je niemand van een bedrijf serieus moet nemen en altijd zelf moet gaan kijken of er echt niets aan de hand is of wel.

Waar ik mij aan erger is, dat vaak onbekwame mensen aan de alarminstallatie gaan "prutsen", zodat wij bij aankomst geen beeld meer kunnen schetsen van de situatie..... :-\
om nog maar te zwijgen van mensen die ons als brandweer proberen buiten te houden als er een automatisch alarm is,onder het mom van"nee hoor jullie komen niet binnen er is niets aan de hand"


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2004, 16:56:59
dan juist een reden om eens binnen tegaan kijken ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 4 april 2004, 16:59:07
dan juist een reden om eens binnen tegaan kijken ;D
ja hoor,we hebben toen gedreigd met een ontruiming.Zodat wij rustig de zaak konden onderzoeken,je moest eens weten wat er dan ineens allemaal wel kan ;D ;D ;D


Gast48368

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 4 april 2004, 17:26:50
ja hoor,we hebben toen gedreigd met een ontruiming.Zodat wij rustig de zaak konden onderzoeken,je moest eens weten wat er dan ineens allemaal wel kan ;D ;D ;D

Kreeg je zeker ook koffie aangeboden ;D ;D ;D ;)