Brandmeldcentrale

Auteur Topic: Brandmeldcentrale  (gelezen 18259 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 4 april 2004, 20:17:46
Kreeg je zeker ook koffie aangeboden ;D ;D ;D ;)
nou dat nog net niet,maar ze zouden er alles aan doen om loze meldingen in de toekomst te voorkomen ;D ;D

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 8 april 2004, 21:47:31
Citaat
ja hoor,we hebben toen gedreigd met een ontruiming.Zodat wij rustig de zaak konden onderzoeken,je moest eens weten wat er dan ineens allemaal wel kan

Nou wij hebben een bevelvoerder die dat heel letterlijk neemt  ;D

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 8 april 2004, 21:48:51
Nou wij hebben een bevelvoerder die dat heel letterlijk neemt  ;D
een man naar mijn hart 8) ;D ;D

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #23 Gepost op: 8 april 2004, 22:18:09
Ik snap jullie probleem niet.
Wanneer je overdag tp komt en er geenjuiste contactpersoon is om je goed op te vangen is het gewoon een kwestie van eruit.....
In de avonduren en er is geen sleutelhouder kun je 4 dingen doen!
1) buitenverkening en wanneer je niets aantreft en er via de ac geen contact persoon is terug gaan naar de kazerne.
2) buitenverkenning en 10 minuten tp op sleutelbeheerder wachten. Komt hij niet lekker naar huis toe.
3) en dan weet je zeker dat de volgende keer heel snel een sleutelhouder tp is  ;D gewoon met maat 43 naar binnen toe en dan het liefst door een glazen schuifdeur aan de voorkant!!!!!!
4) handige uitvinding die sleutelkluis ;D

uitzetten brandmelcentrale is GEEN taak van de brandweer! Wij krijgen een melding en zodra er voor ons niets te doen is (dus geen brand) zijn wij daar niet meer noodzakelijk en keren gewoon terug naar de kazerne. Het is dan heel jammer voor die bejaarde mensen maar hoe harder zij klagen hoe sneller de volgende keer er iemand is om het uit te zetten.
Je moet geen dingen gaan doen die niet vor je bestemd zijn. Wanneer je hem uitzet komt de volgende keer zeker niemand meer. DIt is toch ook niet wat je wilt.....

Jaap Goos

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 9 april 2004, 13:33:12
Elke handeling die je verricht aan een brandmeldcentrale zorgt er automatisch voor dat jij diegen wordt die verabtwoordelijk is voor eventuele gevolgen...dus afblijven!!
Fikkie, kom eens naar Beverwijk gaan wij lekker samen de zwarte markt ontruimen.... althans jij want ik ga mijzelf ergens verschuilen. Ik wens je veel succes.
Wat ik maar wil aangeven dat niks is zoals je denkt dat het is. Het is niet altijd vanzelfsprekend.
Handel naar procedures zoals die gelden binnen je eigen korps en denk om je eigen hachie, zorg dat het probleem van de eigenaar van de centrale niet jouw probleem wordt......!
Gr Jaap

Lukas074

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 9 april 2004, 17:39:56
ik las ergens dat het geen taak van de brandweer is om een centrale te resetten, maar bij ons hebben we een gevangenis en daar mag het personeel ABSOLUUT niks met de centrale doen voordat de brandweer er is. En de brandweer reset dan de centrale.

Ook bij andere objecten mag er door de sleutelhouder of personeel niks aan de centrale gedaan worden.

The Chief

• Forum gebruiker
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #26 Gepost op: 9 april 2004, 17:54:18
Elke handeling die je verricht aan een brandmeldcentrale zorgt er automatisch voor dat jij diegen wordt die verantwoordelijk is voor eventuele gevolgen...dus afblijven!!
Handel naar procedures zoals die gelden binnen je eigen korps en denk om je eigen hachie, zorg dat het probleem van de eigenaar van de centrale niet jouw probleem wordt......!
Gr Jaap

En daarom neemt de AC er vaak geen genoegen mee dat de uitruk weer inrukt zonder dat de installatie gereset is; een beetje centralist kent namelijk zijn (bij ons 700!) klanten en weet precies bij welke objecten men (niet  :'() weet hoe het BMC bediend moet worden.

De brandweer is namelijk tp geweest en heeft gecontroleerd, keert huiswaarts en de zaak wordt niet (goed) gereset -> een nieuw brandalarm zal niet binnenkomen en we mogen met het schaamrook op de kaken weer terug naar het object omdat de buren bellen dat de tent in de fik staat :-[ .
Ook dit is tijdens mijn diensten op de AC helaas al meerdere keren voorgekomen!  :-X

Als bevelvoerder wacht ik ook even tot de sleutelhouder tp is en de zaak gereset is, dan weet ik tenminste zeker dat alles in orde is als we weer inrukken om bovenstaand risico te voorkomen.

Verder is in onze regio gebleken dat de centralisten erg veel loze meldingen kunnen afvangen.
Hiervoor zijn natuurlijk wél goede centralisten (hebben wij),
duidelijke instructies aan de klanten (hebben wij) en
goede afspraken met de lokale korpsen (hebben wij ook).
Bovendien moeten wij ont-alarmeren  indien, vóórdat het korps uitrukt, vaststaat dat er niets aan de hand is (dit doen we eigenlijk liever niet, schept namelijk vaak verwarring in het korps)

The Chief
brandweercentralist hulpverlening Gelderland Midden
bevelvoerder brw Lingewaard, post Bemmel

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 9 april 2004, 19:19:56
En daarom neemt de AC er vaak geen genoegen mee dat de uitruk weer inrukt zonder dat de installatie gereset is; een beetje centralist kent namelijk zijn (bij ons 700!) klanten en weet precies bij welke objecten men (niet  :'() weet hoe het BMC bediend moet worden.

De brandweer is namelijk tp geweest en heeft gecontroleerd, keert huiswaarts en de zaak wordt niet (goed) gereset -> een nieuw brandalarm zal niet binnenkomen en we mogen met het schaamrook op de kaken weer terug naar het object omdat de buren bellen dat de tent in de fik staat :-[ .
Ook dit is tijdens mijn diensten op de AC helaas al meerdere keren voorgekomen!  :-X

Als bevelvoerder wacht ik ook even tot de sleutelhouder tp is en de zaak gereset is, dan weet ik tenminste zeker dat alles in orde is als we weer inrukken om bovenstaand risico te voorkomen.

Verder is in onze regio gebleken dat de centralisten erg veel loze meldingen kunnen afvangen.
Hiervoor zijn natuurlijk wél goede centralisten (hebben wij),
duidelijke instructies aan de klanten (hebben wij) en
goede afspraken met de lokale korpsen (hebben wij ook).
Bovendien moeten wij ont-alarmeren  indien, vóórdat het korps uitrukt, vaststaat dat er niets aan de hand is (dit doen we eigenlijk liever niet, schept namelijk vaak verwarring in het korps)

The Chief
brandweercentralist hulpverlening Gelderland Midden
bevelvoerder brw Lingewaard, post Bemmel

ze piepen bij ons ook wel eens af,alleen zijn we zo snel met uitrukken dat het afpiepen al te laat komt ;D ;D

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #28 Gepost op: 9 april 2004, 19:50:54
Bij het afvangen en niet ter plaatse gaan na een loze melding leg je ook het probleem bij de beheerder neer ;D

Ik wil best wel een keer naar de zwarte markt komen om mee te helpen met ontruimen :) Maar als het goed is met zo'n pand en aantal bezoekers is er een BHV organisatie die daar al mee bezig is  ;) Is dit niet het geval moet je als eerste beginnen met deze mensen te informeren wat hun taak is :P Als er echt iets aan de hand is zijn dat 10 minuten die je hebt gewonnen. Is er niets aan de hand hoef je ook niet tp te gaan want dan hebben ze dit aan de AC doorgegeven.

Vraagje aan the Chief. Wat kun je beter hebben?
1) centralist die door krijgt dat een melding loos is en daarop de ts niet uir laat rukken of
2) geen contact gehad met het object en ts is ter plaatse en heeft melder gevonden en er is niets te doen en dan terug keert?

Je geeft zelf al aan dat de brandweer niet goed heeft gereset en je daarna terug moet keren omdat het brand.... Dus afblijven van die centrale op de eerste melding niets te doen dan gewoon terug naar de kazerne. Ik ga ervan uit dat je ook niet bij alle andere 700 bmc's gaat kijken als die even in onderhoud hebben gestaan of een loze melding door hebben gegeven die afgevangen is je gat controleren of de bmc weer goed staat ???

Mogen we dan jullie centralisten inhuren als het bij jullie allemaal zo goed gaat  ::)

brandweer

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 9 april 2004, 21:16:35
Met veel belangstelling heb ik tot nu toe het stuk gelezen.
Heel interessant om te zien dat de vraag over opgeleid persoon leidt naar een discussie over het resetten van de installatie en wie waar verantwoordelijk voor is.

Vorig jaar ben ik begonnen om elke automatische brandmelding na te trekken. Wat was de oorzaak en wat is er aan gedaan en hoe verder. Ik zit er als een pitbull boven op en wil graag horen dat ze van me balen!

Wat gaan we doen:

•   Het verplicht stellen van certificatie van nieuwe brandmeldinstallatie of installaties welke vrijwillig op de brandweeralarmcentrale willen aansluiten.
•   Bevordering van de invoering van certificatie op bestaande brandmeldinstallaties

Daarmee wordt geregeld dat het onderhoud aan de brandmeldinstallatie periodiek plaats vindt en dat in geval van bouwkundige wijzigingen de brandmeldinstallatie optimaal wordt aangepast. Daarnaast worden eisen gesteld aan een goed beheer van de installatie.

Wat willen we bereiken:

Kwaliteitsverbetering brandmeldinstallaties
Goed beheer door de gebruiker
Duidelijke instructie naar het personeel toe
Registratie van alle meldingen en beperkte actie

Men moet schriftelijk aantonen dat:

•   beheerder voor de installatie is aangesteld
•   de installatie voor het laatst onderhouden is [onderhoud / service contract
•   periodieke controles zijn uitgevoerd
•   het [verantwoordelijk] personeel op de hoogte is van de procedure automatische brandmelding
•   deze personen op de hoogte zijn van de werking van de brandmeldinstallatie
•   er een kopie van het certificaat van de brandmeldinstallatie aan de brandweer wordt overhandigd
•   een logboek wordt bijgehouden

En uiteraard de sleutelhouder ook binnen 10 minuten ter plaatse.