Brandmeldcentrale

Auteur Topic: Brandmeldcentrale  (gelezen 18062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #30 Gepost op: 9 april 2004, 21:27:08
Ook bij ons werken we op deze manier. Daarnaast wordt na elke loze melding ook de betreffende veroorzaker hierop aangeschreven.

Ondanks dat het aantal aansluitingen nog steeds toeneemt, worden het aantal loze meldingen steeds minder. Dus het werpt zijn vruchten wel af. De periodieke controles helpen hierin veel mee  ;D


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #31 Gepost op: 9 april 2004, 22:32:31
Brandmeldcentrales moeten een onderhoudscontract hebben. In artikel 19 van bijlage 3 van de bouwverordening is vastgelegd dat alle werkzaamheden aan de installatie, vastgelegd moeten worden.

Ik hoop dat dit juist is. ;) Ik ben aan het leren voor preventiecontrolefunctionaris (en heb dinsdag examen ::)) en daar stond dat in.
Dus dan is het zinnetje van Ghostrider 'Daarmee wordt geregeld dat het onderhoud aan de brandmeldinstallatie periodiek plaats vindt en dat in geval van bouwkundige wijzigingen de brandmeldinstallatie optimaal wordt aangepast. Daarnaast worden eisen gesteld aan een goed beheer van de installatie' toch eigenlijk overbodig?
Maar jullie zijn de praktijkmannen, dus ben ik benieuwd of niet ieder bedrijf zo'n onderhoudscontract heeft... Zo leer je je nog eens wat. ;)

Christian


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #32 Gepost op: 10 april 2004, 09:09:19
Er zit een verschil in tussen een certificaat en hetgeen wat in de bouwverordening staat.

Een onderhoudsrapport zegt iets over de kwaliteit van de installatie, alleen dat die periodiek wordt nagekeken. Kijk je in het rapport dan kan het best zijn dat daar een aantal gebreken in genoemd zijn zonder dat de eigenaar opdracht gegeven heeft deze op te lossen.

Bij een gecertificeerde installatie kan het certificaat worden ingetrokken als tijdens het onderhoud blijkt dat de installatie niet voldoet aan het geen wat is afgesproken in het Programma van Eisen. Dus ook een overschrijding van het aantal loze meldingen of een defecte melder kunnen op die manier worden aangepakt. Bij niet voldoen aan het programma van eisen wordt de installatie afgesloten van de alarmcentrale. Overigens dient een installatie daarnaast ook altijd te voldoen aan de NEN 2535 en voor het onderhoud aan de NEN ....... ontbreekt mij even....Dus regeltjes genoeg!

Ik hoop dat het duidelijk is.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #33 Gepost op: 10 april 2004, 14:20:09
leuk allemaal die regels maar hoe het ook geregeld is er moet gewoon een sleutelhouder tp komen en anders gaan we gewoon weer weg  ;)
Denk je dat als er een sleutelkluis zit en de brandweer reset de melding dat er nog een sleutelhouder tp komt ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 10 april 2004, 14:25:09
leuk allemaal die regels maar hoe het ook geregeld is er moet gewoon een sleutelhouder tp komen en anders gaan we gewoon weer weg  ;)
Denk je dat als er een sleutelkluis zit en de brandweer reset de melding dat er nog een sleutelhouder tp komt ???
Ik denk dat als een sleutelhouder niet terplaatsen wil komen,hij dit maar 1x hoeft te doen.1 boze brief namens de gemeente/brandweer,waarin staat dat als het de volgende keer weer zo gaat de gevolgen verder op zijn/haar bordje neerkomt.Met een aangehechte acceptgiro om de kosten van de brandweer te betalen


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #35 Gepost op: 10 april 2004, 15:42:34
Ik heb pas terug iets gelezen van een korps die dat inderdaad in heeft gevoerd.

Alleen als het tot een daadwerkelijk proces zal komen heeft de gemeente denk ik weinig kans van slagen.

Daarnaast los je door die geldboetes het probleem niet op.


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #36 Gepost op: 10 april 2004, 17:10:06

Vraagje aan the Chief. Wat kun je beter hebben?
1) centralist die door krijgt dat een melding loos is en daarop de ts niet uir laat rukken of
2) geen contact gehad met het object en ts is ter plaatse en heeft melder gevonden en er is niets te doen en dan terug keert?

Je geeft zelf al aan dat de brandweer niet goed heeft gereset en je daarna terug moet keren omdat het brand.... Dus afblijven van die centrale op de eerste melding niets te doen dan gewoon terug naar de kazerne. Ik ga ervan uit dat je ook niet bij alle andere 700 bmc's gaat kijken als die even in onderhoud hebben gestaan of een loze melding door hebben gegeven die afgevangen is je gat controleren of de bmc weer goed staat ???

Mogen we dan jullie centralisten inhuren als het bij jullie allemaal zo goed gaat  ::)

In onze regio is het inderdaad redelijk strak geregeld en zit preventie er bovenop (zeker als de centralist een mailtje stuurt dat het een zooitje is bij de klant  ;).

Ik persoonlijk vindt het helemaal niks dat er ont-alarmeerd wordt, misschien wil ik als bevelvoerder toch nog even tp gaan controleren maar komen mijn chauffeur en bemanning niet opdagen. Ik begrijp het standpunt van de commandanten wel; zij willen het aantal onnodige uitrukken beperken.

Bij ons reset de brandweer vrijwel nooit maar laat dit doen door de sleutelhouder of iemand van het bedrijf of instelling (deze weten vrijwel nooit hoe het BMC precies bedient moet worden, laat staan hoe het systeem werkt :'()..

Soms heeft de brandweer niet het geduld of de tijd om te wachten op het resetten of een goede controle te doen of men vertrouwt op de doorgegeven reden van het inkomen van het alarm.
Als onze centralisten twijfelen of de gegeven informatie juist is (bijv de wacht van een kazerne weet na 10 seconden al dat er een kilometer verder iemand aan het douchen is) dan sturen we gewoon een auto.

Verder zijn wij momenteel druk bezig met het werven en opleiden van 2 nieuwe centralisten zodat de centralisten van de AC van Shave hun vak toch echt zelf moeten leren ;) .

The Chief


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #37 Gepost op: 10 april 2004, 17:59:33
Citaat
Verder zijn wij momenteel druk bezig met het werven en opleiden van 2 nieuwe centralisten zodat de centralisten van de AC van Shave hun vak toch echt zelf moeten leren

En dan heb je het over de vrouwelijke kwaliteit die van jullie centrale naar die bij ons in de regio is gekomen of andersom, ik begrijp het nu verkeerd denk ik........ :'(


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 10 april 2004, 19:34:26
Ik heb pas terug iets gelezen van een korps die dat inderdaad in heeft gevoerd.

Alleen als het tot een daadwerkelijk proces zal komen heeft de gemeente denk ik weinig kans van slagen.

Daarnaast los je door die geldboetes het probleem niet op.
deze methode is bij ons tot nu toe 1x toegepast,het is alleen bij die brief gebleven de problemen werden nu wel opgelost


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #39 Gepost op: 10 april 2004, 21:00:34
Klinkt leuk om het achteraf allemaal geregeld te hebben, tenminste weer op papier dan!
Alleen het voertuig dat ergens tp heeft heeft de elende ermee.
Ik denk echt niet dat een bedrijf of instelling er iets mee zal doen met zo'n brief. Als ze het van belang vonden dat er iemand komt dan hadden ze dit alwel bij voorbaat geregeld 8)

Wanneer een melding niet doorloopt omdat deze afgemeld word heeft als het goed is de centralist heel nadrukkelijk aan de klant gevraagd naar zijn naam, functie en wat er aan de hand was en of hij zeker weet dat de brandweer niet nodig is.
Bij ons in de regio word er eerst gebeld naar het object en dan pas gealarmeerd! lukt dit bellen niet binnen een gestelde norm die ik niet precies weet dan gaat er gewoon een alarm uit. word de melding alsnog als loos betiteld dan is het de keuze van de bev. wat hij doet, in het weekend waar iedereen veel tijd heeft zal dat niet zo interessant zijn en willen de meeste wel mee maar is dit ook de 3de keer die week s'nachts om 3 uur bi hetzelfde object? lijkt mij niet en dan zou je daar dus ook geen verschil in moeten maken :-\
met welke prio wil je dan doorrijden??????