Brandmeldcentrale

Auteur Topic: Brandmeldcentrale  (gelezen 18060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 10 april 2004, 21:05:21
dat is toch niet zo moeilijk?als we 3x in 1 nacht naar het een en hetzelfde adres moeten gewoon met prio1,meestal staan erbij ons woningen in de directe buurt dus die mensen gaan dan vanzelf wel klagen ;D ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #41 Gepost op: 11 april 2004, 09:48:29
Fikkie,

Dat op papier iets geregeld hebben heeft wel degelijk resultaat gehad. In de afgelopen jaren waren het aantal loos alarmen vele malen hoger dan nu. Het aanschrijven gaat er dan ook niet om dat er geen sleutelhouder ter plaatse is geweest, maar meer om de oorzaak van een melding aan te pakken. Daarnaast is het zo dat een bedrijf (afhankelijk van het aantal melders) een aantal keer per jaar een loos alarm mag veroorzaken. Als je weet hoeveel aansluitingen er zijn (en dat het vaak dezelfde bedrijven zijn die problemen veroorzaken) dan valt het aantal nog steeds mee.

Zoals je zelf al aan geeft wordt bij ons eerst contact gezocht met het object waar de melding vandaan komt. Wanneer er geen contact kan worden gekregen of men niet weet wat de oorzaak is gaan we rijden. Als dan tijdens het uitrukken blijkt dat het loos is, kun je wat mij betreft rechtsomkeert maken. Geeft het object datzelfde bericht voor de uitruk al telefonisch aan de centralist door dan wordt er niet eens meer gealarmeerd.

Andere regio’s alarmeren direct bij binnenkomst van een automatische melding. Negen van de tien keer worden ze na een minuut al weer ingetrokken. Als je weet dat je in een pand een vertragingstijd op de doormelding kunt laten inbouwen tot maximaal 10 minuten dan zou je de organisatie op je ac daar ook op af kunnen stemmen (in overleg met preventie natuurlijk) zodat je niet nodeloos alarmeert en mensen op laat komen. Je geeft op die manier een goed opgezette bhv organisatie wat meer tijd om de melder te achterhalen en voorkomt daarmee onnodig uitrukken.;D

Met betrekking tot die prio’s waar je het over had. Er zijn zelfs al korpsen, en volgens mij in het rijnmond gebied maar spijker me er niet aan vast, die uitrukken met prio 2 voor een automatische melding. In ieder geval nacontrole is prio 2 weet ik wel.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #42 Gepost op: 11 april 2004, 22:22:46
het heeft ook zeker resultaat gehad dat er aangeschreven word.  ;D ;D ;D

Hetgene waar ik het over heb is dat als je in de nacht ergens staat het niet zo heel veel uithaald dat het op papier zo goed is geregeld.... maar je daar geen sleutelhouder of iemand anders tp hebt..... :D

maar volgens mij gaat de discussie nu ergens anders over dan waar we het in het begin over hadden of de brandweer nu wel of niet op een sleutelhouder moet wachten...... Misschien is het iets om dit maar door de politie te laten doen ::) Zij zijn toch heel de nacht op straat en worden al betaald. De vrijwilligers kunnen dan gewoon weer terug naar de kazerne  ::) beter 2 mensen laten wachten als 6 + 2  :P


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #43 Gepost op: 12 april 2004, 01:57:43
Nou kan het zijn dat ik wat over het hoofd zie, maar in mijn regio zitten we niet zo dik in de politie-auto's  :-[.


Laat staan dat er een politie-auto mee rijdt met een OMS-melding.
Een politie-auto die wacht tot een sleutelhouder tp is zie ik dus ook niet gebeuren!

Dus blijft de brandweer lekker alleen gaan als een banaan als de pieper gaat voor een OMS. ;D

The Chief


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 12 april 2004, 10:24:58
nee bij ons staat de politie ook niet te springen om ons te assisteren bij dit soort dingen :-\Het is al een gedoe om ze TP te krijgen bij een buitenbrand waar een aantal lieden bij staan die niet zo vriendschappelijk zijn


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #45 Gepost op: 12 april 2004, 15:47:29
wat is dan het verschil tussen een melding van een woning brand waar ook geen so bij zijn en een oms?

Zal ik het antwoord vast geven Juist ja de sensatie ;D En ik geef ze geen ongelijk maar om dan met 3 of meer voertuigen te komen is dan wel wat overdreven. En dan ook nog met prio 1 tp komen..... en dat heb ik laatst zelf ervaren als je als politie en brandweer naar dezelfde melding gaat (woningbrand) en je rijdt alletwee met prio 1 dan lijkt mij het zo dat de politie zo verstandig is om brandweer voorrang te geven maar nee helaas zij moesten voor en staan dan bij het incident heel stoer te wezen van kijk eens wij zijn er sneller... Dit is wel tp even uitgesproken en daar waren ze niet blij mee.

Dus er zijn voertuigen genoeg maar of ze altijd zin hebben om te komen is een tweede. Waarom moet de politie dan ook bij iedere melding geinformeerd/gealarmeerd worden? Ik heb ook tegen mijn vrouw gezegd als zij een keer echt dringend de politie nodig heeft ze maar moet vertellen dat er brand is dan zijn ze er eerder dan de brandweer.  

En de brandweer blijft gaan als een banaan ook al is het een oms maar om te wachten op die sleutelhouder gaat me echt te ver.....


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 12 april 2004, 18:03:25
Misschien heb ik wel wat gemist hoor....maar wij gaan echt niet wachten op een sleutelhouder. Als ik heb geconstateerd dat er niks aan de hand is gaan we weer lekker retour kazerne.
Vind je echter dat schoenmaat 43 door het allergrootste raam moet om jezelf toegang te verschaffen tot een pand, en ik weet gerust wel dat we lang niet altijd de keuze hebben, dan weet je ook dat je mag wachten, of wel op een sleutelhouder ofwel op iemand van de politie, die waarschijnlijk zegt dat het jouw probleem is, immers jouw voet ging door dat raam heen, en in het gunstigste geval iemand van de beveiligingsdienst omdat jij het inbraakalarm geactiveerd hebt.
Het is allemaal nog niet zo simpel. Nog zo'n probleem, resetten voordat de brandweer ter plaatse is geweest.
Kwaaier kan je mij niet krijgen >:( En dan altijd maar weer moeten uitleggen waarom ze dat niet moeten doen.....gek word ik ervan.
But anyway, shit happens. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd en het doet mij deugd dat ik niet de enige ben in brandweer Nederland die zich mateloos kan opwinden over een "simpel" automaatje.
Rest my case, groetjes Jaap


firemanr

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 12 april 2004, 23:17:15
Misschien heb ik wel wat gemist hoor....maar wij gaan echt niet wachten op een sleutelhouder. Als ik heb geconstateerd dat er niks aan de hand is gaan we weer lekker retour kazerne.
Vind je echter dat schoenmaat 43 door het allergrootste raam moet om jezelf toegang te verschaffen tot een pand, en ik weet gerust wel dat we lang niet altijd de keuze hebben, dan weet je ook dat je mag wachten, of wel op een sleutelhouder ofwel op iemand van de politie, die waarschijnlijk zegt dat het jouw probleem is, immers jouw voet ging door dat raam heen, en in het gunstigste geval iemand van de beveiligingsdienst omdat jij het inbraakalarm geactiveerd hebt.
Het is allemaal nog niet zo simpel. Nog zo'n probleem, resetten voordat de brandweer ter plaatse is geweest.
Kwaaier kan je mij niet krijgen >:( En dan altijd maar weer moeten uitleggen waarom ze dat niet moeten doen.....gek word ik ervan.
But anyway, shit happens. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd en het doet mij deugd dat ik niet de enige ben in brandweer Nederland die zich mateloos kan opwinden over een "simpel" automaatje.
Rest my case, groetjes Jaap

Zal allemaal wel, Jaap, maar een brandalarm "in" laten staan kan niet, dus weg gaan voor het alarmpaneel gereset is....En aangezien de brandweer het brandalarmpaneel niet MAG resetten, zul je toch moeten wachtten op de sleutelhouder. :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #48 Gepost op: 13 april 2004, 09:09:43
Ronald, als wij een melding rechtstreeks op de alarmcentrale binnen krijgen, dan hebben wij daar in het pand een sleutelkluis zitten zodat we direct naar binnen kunnen.

Als vervolgens blijkt dat er niets te doen is zijn we binnen tien minuten weer weg als de sleutelhouder er nog niet is.

Als wij een pac melding krijgen, dus binnen gekomen via een particuliere alarmcentrale dan kunnen we vaak het gebouw nog niet eens binnen komen. We lopen dan een rondje om het pand (bij een kantoor van 7 verdiepingen heeft dat veel nut ja :-\) en dan wachten we wederom tien minuten. Is er dan niemand dan is het niet zo moeilijk maar dan zijn wij weer weg........ ;) ook al staat de installatie nog in alarm.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 13 april 2004, 17:00:39
Ronald, waarom mag je een brandmeldinstallatie niet in alarm laten staan ???
Jaap