http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/439099/2009/10/22/De-vrouw-bleef-volkomen-rustig.dhtml'De vrouw bleef volkomen rustig'
ROTTERDAM - Willem Jiskoot (79) stond dinsdagmiddag met zijn vrouw Jannetje (72) op de Maaskade toen een auto met twee inzittenden zonk in de Nieuwe Maas. "De auto draaide naar de kant en ik zag die vrouw. Ze bleef volkomen rustig en was niet in paniek. Toen dook die wagen onder water.''
Even na vier uur verlieten Willem en Jannetje hun woning op het Noordereiland om een griepprik te halen. Ze zaten in hun auto, geparkeerd aan de Maaskade, en zagen naast zich twee mensen in een crèmekleurige Daihatsu.
"Niets aan de hand. Hier komen wel vaker mensen om naar de bootjes kijken.'' Maar in drie minuten ontspon zich voor de ogen van het Rotterdamse schippersechtpaar een waar drama. Willem: "Ik heb veel meegemaakt. In de oorlog heb ik dode mensen gezien, maar dit zie je liever niet.''
De 76-jarige bestuurder van de andere auto, met een 71-jarige vrouw naast zich, reed ineens keihard achteruit. ,,Het ging zo vlug. Hij gaf vol gas en ramde de auto van mijn zoon en die van de buurvrouw. Daarna reed hij keihard naar voren.
Hij schampte onze auto, vloog over de stoeprand en stoof zo het water in. Ik denk dat het een bewuste actie was, een zelfmoord,'' onderschrijft Willem de vermoedens van de politie, die inmiddels een afscheidsbrief heeft gevonden. De familie is op de hoogte gebracht van het drama.
Willem en Jannetje stonden op de kant, riepen nog om hulp, maar waren machteloos. De drijvende auto draaide met de motorkap naar de kade en zonk toen in de Nieuwe Maas. "Ik zag de vrouw zitten en ze bleef volkomen rustig. Ik zei nog: waarom proberen ze de deur of het raam niet open te krijgen,'' zegt Jannetje aan de ontbijttafel. "Binnen drie minuten zonk de auto.''
Een jaar of zeven geleden reed ook een automobilist het water in, op precies de zelfde plek. "Ook zelfmoord,'' weet Jannetje. Het is niet te voorkomen, zegt het echtpaar Jiskoot. "Je kunt geen hekken neerzetten, want ook de schepen leggen hier aan. Aan de kade mag niks gebeuren. Het is hier goed zo.''
Nadat Willem en Jannetje terugkwamen van het verhoor op het politiebureau was de reddingsactie nog in volle gang. Het vrouwelijke slachtoffer werd tegen vijf uur 's middags uit het water gehaald. Om tien uur 's avonds werd de auto met daarin de man omhoog getakeld.
De Jiskootjes lagen laat op bed, maar stonden de volgende dag goedgemutst weer op. Een nieuwe dag een nieuw begin.
Willem: "Voor ons is het nu over, voorbij. Ik bel vandaag nog met de verzekering voor de schade aan mijn auto en vanmiddag ga ik biljarten in het café.'' (DAAN HAKKENBERG)