Brancherichtlijn ambulance: Graag reageren!!!

Auteur Topic: Brancherichtlijn ambulance: Graag reageren!!!  (gelezen 3700 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Gepost op: 26 februari 2004, 15:59:30
Bericht van de Beroepsvereniging Ambulancezorg:

Wij hebben van RijksWaterStaat bijgaand document ontvangen - de herschreven
richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen incidenten autosnelwegen. (pdf
file - te openen via verkenner)

Een document waar al drie jaar aan gewerkt wordt en waar onze sector sinds
afgelopen zomer bij betrokken is (de Beroeps Vereniging Ambulancezorg heeft
zich afgelopen jaar weer bij diverse gremia gemeld).
We hebben het afgelopen jaar een aantal heikele punten bediscussieerd - zie
onze reactie aan het landelijk platform op de eerste concept versie
www.beroepsverenigingambulancezorg.nl > Ambulance Team > Vergaderingen.

Bijgaand document ligt voor ter besluitvorming in de landelijke kerngroep
Incident Management. Het wordt in de week van 8 maart besproken. Vervolgens
komt het terug naar het bestuur Beroeps Vereniging Ambulancezorg en zullen
wij het met een advies richting de werkgevers zenden. De kennisgroep
Incident Management (zie Nieuws/Ambulance Team/kennisgroepen
www.beroepsverenigingambulancezorg.nl) zal zich buigen over hoe de richtlijn
als deze eenmaal is vastgesteld te implementeren in met name
informatietraject voor de sector en opleidingstrajecten)

Wij hebben een aantal keer gevraagd wat de status is van dit document. Wij
zullen nu zelf via een jurist trachten dit antwoord te achterhalen.

Elke reactie in de maand maart (bij voorkeur voor de 8e maart) wordt zeer op
prijs gesteld.


Met vriendelijke groet,
Patricia Cuelenaere

Manager & Secretaris
Beroeps Vereniging Ambulancezorg

Wij zullen reacties doorgeven aan Patricia Cuelenaere (maar misschien leest ze zelf ook mee!)

Het bestand is te vinden op www.hulpverlening.net/RL_VM_INC8.pdf


De AED specialist van Europa


cuelenaere

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2004, 10:35:13
Uiteraard volg ik alle reacties op de voet!

Patricia Cuelenaere


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2004, 11:32:30
Het zal altijd een materie blijven van wikken en wegen. Persoonlijk ben ik van mening dat de afstand tussen het eerste voertuig met blauwe lampen en het ongevalsobject, 100 meter, veels te groot is. Kijk naar de incidenten waarbij ingereden is op hulpverleners of personen welke de hulpverleners wilde assisteren. Zoals A9/ A22 een paar weken geleden.

En dan moet deze 100 meter overbrugd worden door 5 pilonen. Wees rieel, het is tegenwordig een sport geworden, door meerendeel jeugdige bestuurders, om deze pilonen zo hard mogelijk over te rijden en te kijken hoever ze dan in de berm landen.

Is het niet mogelijk om het eerste voertuig uit te rusten met een infrarood beam, welke in de rijrichting staat en indien een auto of motor deze kruist er een alarm of iets dergelijks gaat.
Op het circuit van Zandvoort gaat er bijvoorbeeld een alarm als een voertuig de pits inrijdt, zodat een ieder weet dat er een voertuig aan komt.

Vervolgens mag alleen het afbakeningsvoertuig blauw voeren. De ter plaatse werkzame hulpverleners mogen alleen hun knipperlichten gebruiken, ik heb immers geen oranje zwaailicht alleen een groen lichtje. Dus voor alle duidelijkheid: "de automobilist ziet blauw en daarna een paar geparkeerde voertuigen." Normaal staan geparkeerde voertuig op de vluchtstrook, dus voegt weer naar rechts uit en belandt vervolgens . . . . . . . . . . . . .

Prettige werkdag
Elke hulpverlening start met communicatie.


vincent_g

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2004, 12:35:47
Citaat
Op het circuit van Zandvoort gaat er bijvoorbeeld een alarm als een voertuig de pits inrijdt, zodat een ieder weet dat er een voertuig aan komt.

Is in principe een goed idee, maar op zandvoort is vanaf dat punt ook een maximum snelheid van toepassing. Bij die snelheid kun je goed als voetganger in de pits reageren. Op de snelweg houd men zich hier helaas niet aan. Als er eentje met 100 km/uur aan komt razen (wat regelmatig  gebeurt) dan heb jij geen tijd meer om op de zoemer te reageren.

het voorstel dat alleen het buffervoertuig blauwe lampen mag voeren vind ik een goede zaak, mits dit ook in de landelijke media en bij het CBR uitgelegd word en dat men dus weet hoe het werkt.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2004, 16:37:16
Ik kom natuurlijk nooit bij ongevallen op snelwegen, dus ik kan niet aangeven wat wel en niet goed is, maar ik denk dat het een hele duidelijke leidraad is, met duidelijke afbeeldingen. Ook als bijv. eerstehulpverlener is het interessant om te lezen wat je moet doen met je auto etc.

Als ik dan nog even denk aan de stand van de voertuigen en de zwaailichten, dan vind ik het wel typisch dat de auto scheef wordt geparkeerd. Logisch voor het 'wegduwen' van het verkeer, maar de zwaailichten hebben niet echt veel nut, omdat alleen maar de lamp te zien is die aan de zijkant zit...
Wat dat betreft zouden er meer lampen op mogen, denk ik.
Of is dat overbodig? ???

Christian


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2004, 17:06:23
Is in principe een goed idee, maar op zandvoort is vanaf dat punt ook een maximum snelheid van toepassing. Bij die snelheid kun je goed als voetganger in de pits reageren. Op de snelweg houd men zich hier helaas niet aan. Als er eentje met 100 km/uur aan komt razen (wat regelmatig  gebeurt) dan heb jij geen tijd meer om op de zoemer te reageren.

het voorstel dat alleen het buffervoertuig blauwe lampen mag voeren vind ik een goede zaak, mits dit ook in de landelijke media en bij het CBR uitgelegd word en dat men dus weet hoe het werkt.  

Daar kunnen we dus lang op wachten aangezxien de automibilisten nu al niet eens weten wat te doen als er een voertuig met OGS wil passeren/kruisen. Zal nog een zeer lange weg (  ;D  ) zijn om dit ingevoerd en nageleefd te krijgen....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2004, 12:47:29
Ook ik ben geen direct betrokken hulpverlener, maar heb het stuk met plezier gelezen.
De ambulance blijft een zwakke schakel. Auto op 100 mtr afstand parkeren en geen pionnen. ??? ???
En dan maar rennen met je spoedkoffer, monitor en zuurstoffles. :P :P
Voertuig in fend-off positie is heel goed en niemand er in is ook verstandig. Maar een beetje uit de buurt blijven is ook verstandig. De chauffeur van de brandweerauto staat er in principe naast of bij. :-\
Het lijkt mij daarom verstandig om zo spoedig mogelijk een politievoertuig als buffer neer te zetten. Daar hoeft niemand in of bij te staan. Bovendien kost die het minste bij vervanging als de buffer daarwerkelijk gebruikt wordt. ;)

Rader